רשתות קמעונאיות בינלאומיות שייכנסו לארץ לא ידרשו להגיש בקשה עבור כל משלוח של המוצרים שלהם בכניסה לארץ, ולא יצטרכו לעבור בדיקת מעבדה ולקבל אישור עבורם - וזאת בניגוד לעמיתיהם הישראלים. כך נודע ל-ynet. מדובר בהטבה משמעותית לרשתות הזרות שיזם משרד הכלכלה כדי לעודד אותן להיכנס לישראל, במטרה להגביר את התחרות ולהוזיל מחירים. עוד נודע כי הנוהל החדש (התקף לשלוש שנים) נכנס לתוקף היום (רביעי), ערב חג הפסח.
בינתיים, ההטבה המשמעותית לרשתות הזרות מעוררת זעם בקרב הקמעונאים המקומיים. לטענת הרשתות הישראליות ואיגוד לשכות המסחר מדובר בהקלות שמפלות אותן לרעה ומעודדות תחרות על גבם, וכעת הם מאיימים לעתור לבגץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סניף של רשת קארפור
סניף של רשת קארפור
סניף של רשת קרפור
(צילום: Shutterstock)
ההטבה ניתנת עבור שורה של מוצרים שאינם מזון, המחוייבים בעמידה בתקן, כמו חומרי ניקוי, כלים חד-פעמיים, כלי אוכל מזכוכית, צעצועים לגיל 3 ומעלה, מוצרי תאורה, משקפי שמש ועוד. בתחום חומרי הניקוי והטואלטיקה מדובר בהקלה רגולטורית משמעותית, שתחסוך זמן וכסף מיידית עבור רשת קרפור שכבר פועלת בישראל ורשת הסטוק ג'מבו שנפתחה לאחרונה, ובהמשך תייטיב גם עם רשת ספאר ורשתות חדשות בתחום רשתות הפארם, הרהיטים וכו שמשרד הכלכלה מנסה למשוך לישראל.
רמי לוי אמר ל-ynet: "זה לא יעבור בג"ץ. אנחנו גם מייבאים מוצרים לישראל, ואני בעד תחרות אבל לא ניתן לאף שר כלכלה לעשות איפה ואיפה. צריך להוריד רגולציה כדי להוריד את יוקר המחייה אבל צריך לעשות את זה בצורה שוויונית".
אושרי מיוסט, סמנכ"ל אושר עד, הוסיף כי "הממשלה מפלה אותנו לרעה. ציפינו ל'עניי עירך קודמים' והתבדנו. אנחנו מייבאים שנים מרשת קוסקו האמריקנית, אם גם אנחנו נזכה בהטבות דומות הצרכן ייהנה מהן. אני לא רוצה לחשוב שזה חוק פרסונלי עבור קרפור, אבל הוא מפלה אותנו לרעה וזה לא מתקבל על הדעת".
אייל רביד, בעלי ויקטורי, אמר: "אני לא רואה סיבה שאם ניתן לעשות הקלות לקמעונאי הזר, הקמעונאי הישראלי לא יקבל את אותן הטבות. למה שגוי שמגיע מארופה יקבל הקלה שאני לא אקבל? במה הוא טוב יותר? צריך להוריד את החסמים לכולם. זה ברור שזה פרסונלי ומכוון לקרפור".
מאיגוד לשכות המסחר נשלח מכתב למנכ"ל משרד הכלכלה, עו"ד אמנון מרחב, ובו נכתב: "אנחנו מתנגדים התנגדות חריפה לתנאים שנכללו בו שהופכים אותו למסלול המפלה לרעה, ללא ביסוס מקצועי - לעסקים מקומיים אל מול רשתות זרות המעוניינות לפעול בישראל. אותן נסיבות של קשיים עמן מתמודדת רשת זרה המעוניינת להיכנס לישראל - כואבים כבר שנים לעוסקים הפועלים בישראל.
"אסור להגביר תחרות על חשבון עסקים קיימים בישראל. המתווה המוצע מפלה לרעה גם עסקים קטנים ובינוניים ומשאיר אותם חשופים מול מתחרי ענק מחו"ל שיקבלו הקלות רגולטוריות משמעותיות שיתנו להם יתרון עצום".
ממשרד הכלכלה נמסר: "אנחנו ממשיכים לייצר תחרות ולהיאבק ביוקר המחייה: מהיום, נוהל חדש שמשיק משרד הכלכלה והתעשייה, יעניק הקלות ביבוא למאות מוצרי המחויבים בתקן והנמכרים על ידי רשתות בין-לאומיות הפועלות במדינות מפותחות. משרד הכלכלה סבור כי אחד הכלים המשמעותיים ביותר להקלה ביוקר המחייה, הגדלת התחרות על ידי כניסה של רשתות קמעונאיות זרות לישראל שתייצר הוזלת מחירים של מוצרי צריכה.
"מדיונים שהתקיימו במשרד עם רשתות קמעונאיות זרות גדולות, עולה כי אחד החסמים לכניסתן של רשתות אלה הוא הרגולציה בתהליך היבוא בישראל, במסגרתה נדרשות הרשתות להגיש בקשה לשחרור הטובין ביבוא בכל משלוח ומשלוח, ובעבור חלק מהמוצרים גם להציג תעודת בדיקה. זאת בניגוד למצב במדינות מפותחות אחרות, ובאיחוד האירופי בפרט, שם היבוא למדינות האיחוד מתבסס על הצהרת היבואן על עמידה ברגולציה הרלוונטית.
"אחרי בחינה יסודית החלטנו לייצר מתווה זמני, לפיו על בסיס התחייבויות היבואנים, יכנסו המוצרים לשוק הישראלי, והפיקוח עליהם, לרבות בחינת התאמתם לתקינה הישראלית או לתקינה זרה, יתבצע לאחר כניסתם, בחנויות. בתקופת הפיילוט ייבחנו מדדים שונים לקביעת התועלת שהפיק הציבור כתוצאה מההקלות".
מנכ"ל משרד הכלכלה מרחב אמר בשיחה עם ynet כי "זה נכון שהנוהל החדש יוצר קצת דיפרנציאציה, אבל זאת לא כזאת דרמה. הכוונה בהמשך להגיש חוק שיאפשר יבוא בתנאים זהים לכל היבואנים. כרגע לרשתות הישראליות יש נוהל אחר שפוטר אותן מבדיקה בכל משלוח ומשלוח ומתיר להן לעשות בדיקה אחת שתקפה למשלוחים לכל השנה. עם זאת זה נכון שהנוהל החדש פוטר את הזרות גם מהבדיקה הראשונה".