אישה שהתגרשה מבעלה לפני יותר משני עשורים זכתה לאחרונה בבית המשפט למשפחה בבאר שבע בנתח מכובד מנכסיו: השופטת רותם קודלר עיאש קיבלה את טענתה שלפיה היא זכאית לחצי מהמניות בחברת "אגד" שקיבל הגרוש שלה כתוצאה מהסבת החברה ב-2019 מאגודה שיתופית לחברה בע"מ.
בני הזוג התגרשו בשנת 2003. באותה תקופה היה הבעל עובד פעיל ב"אגודה השיתופית אגד" ובעל מניה בה. בהסכם הגירושים שעליו חתמו נקבע בין היתר שמניות "אגד" הרשומות על שמו בהווה ובעתיד מהוות רכוש משותף של הצדדים.
1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: רועי עידן)
במרץ 2019 נעתר בית המשפט לבקשת "אגד" לאשר הסדר בינה לבין חבריה, ולפיו היא תעבור שינוי מבני ותהפוך מאגודה שיתופית לחברה בע"מ. בהתאם להסדר, מניית היסוד שבה מחזיק כל חבר "אגד" הומרה ב-100 מניות רגילות של אגד כחברה בע"מ לצד סכום חד פעמי של 450 אלף שקל.
בעוד שבסכום הכספי התחלק הבעל עם אשתו לשעבר בהתאם להסכם הגירושים, את מאה המניות הוא שמר לעצמו. מכאן התביעה שהוגשה לבית המשפט באוקטובר 2022, ובה טענה האישה כי היא זכאית לחצי ממאה המניות ומ-450 אלף השקלים שהתקבלו כתוצאה מפדיון מניית היסוד. לדבריה, עקב עסקת מיליארדים שביצעה "אגד" עם קרן ההשקעות "קיסטון" ב-2022, שווי כל מניה עלה דרמטית והגיע ל-2.2 מיליון שקל.
מנגד טען הגרוש כי יצא ידי חובתו כשהעביר לאשתו לשעבר חצי מהפדיון הכספי של מניית היסוד. לשיטתו, המניות שבהן הוא מחזיק כיום אינן קשורות לגירושים כך שהוא לא נדרש להתחלק בהן עמה. לטענתו התביעה הוגשה בחוסר תום לב מתוך תאוות בצע, וכל מטרתה היא למוטט אותו נפשית וכלכלית.
עו"ד מאירה צדוקעו"ד מאירה צדוקדגנית דורון
אבל השופטת קודלר עיאש דחתה את הניסיון שלו להפריד בין שתי התמורות שקיבל כתוצאה מהסבת "אגד" לחברה בע"מ. "משמעות פדיון מניית הצדדים באגודה השיתופית אגד", כתבה, "הינו הן קבלת סך של 450 אלף שקל שאין מחלוקת שמחציתם התקבלו בידי התובעת והן קבלת 100 מניות חדשות בחברת אגד אגודה שיתופית לתחבורה בישראל בע"מ".
בפסק הדין הודגש ששני חלקי התמורה גם יחד – הכסף והמניות – מהווים את התצורה החדשה של מניית אגד שאותה רכשו הצדדים בתקופת החיים המשותפים, ואשר מהווה רכושם המשותף כאמור בהסכם הגירושים שקיבל תוקף של פסק דין.
השופטת דחתה את טענת הגרוש שלפיה זכה במאה המניות בשל מאמץ או עבודה עצמאיים מצדו שאינם קשורים לגירושים, באופן שמחריג מהן את אשתו לשעבר. היא הבהירה שמדובר בתמורה שהתקבלה כפועל יוצא של השינוי המבני ב"אגד" ובמסגרת המרת המניה ששייכת לשני הצדדים.
לפיכך נקבע שהתובעת זכאית להירשם כבעלת 50 מ-100 המניות שקיבל בעלה לשעבר כתוצאה מהפיכת "אגד" לחברה בע"מ. בהיעדר אפשרות שכזו, נקבע שעליו לשלם לה את ערכן הכספי. עוד הוא חויב לשלם לתובעת הוצאות משפט בסך 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד חופית שקד • ב"כ הנתבע: עו"ד עדי כרמלי • עו"ד מאירה צדוק עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין