הפרעת קשב וריכוז היא התמודדות שכיחה ולא פשוטה בקרב רבים מתלמידי ישראל, אך גם בקרב מבוגרים היא העלולה להשפיע על הקריירה של העובד, ולעיתים מזכה אותו בהתחשבות המעסיק. ynet גיבש באמצעות עו"ד דפנה שמואלביץ, שותפה מייסדת במשרד רובין שמואלביץ, המתמחה בדיני עבודה, מדריך באשר לזכויות עובדים בעלי הפרעות קשב ודיסלקציה.
מהי "מוגבלות" שמצדיקה התחשבות מיוחדת במקום העבודה?
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח - 1998, מגדיר "אדם עם מוגבלות" כאדם עם לקות פיזית, נפשית או שכלית, לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית, אשר בשלה מוגבל תיפקודו באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים. מטרת החוק היא לעודד שילוב אנשים עם מוגבלות במקומות העבודה, ובהתאם נקבע בו כי "לא יפלה מעסיק בין עובדיו או בין דורשי עבודה, מחמת מוגבלותם, ובלבד שהם כשירים לתפקיד או למשרה הנדונים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עבודה בלילה. אילוסטרציה
עבודה בלילה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
האם הפרעת קשב וריכוז גורמת אוטומטית לעובד להיחשב כעובד עם מוגבלות תחת החוק? לא. הפרעת קשב וריכוז אינה אחידה, אלא שם כולל לקשת רחבה של תופעות. הפרעת קשב וריכוז דורשת אבחון מקצועי ע"י מומחה רפואי. המומחה בודק את סוג ההפרעה, עוצמתה, השפעתה על תפקוד הנבדק, וקובע את המלצותיו. מעבר לכך, לא כל סוג עבודה דורש מידה מאומצת של קשב וריכוז, כך שייתכן כי עובד בעל הפרעות קשב וריכוז ייחשב כבעל מוגבלות לסוגי עבודות מסוימות, כגון: פיקוח טיסה, תרגום סימולטני), אך לא ייחשב כבעל מוגבלות לסוג עבודת אחר, למשל מחקר אקדמי.
אני סובל מהפרעות קשב וריכוז ומאובחן מהתיכון. לאחרונה התחלתי לעבוד באדמיניסטרציה ואני מאוד מתקשה. האם ניתן לפנות לביטוח לאומי בבקשה לקבלת נכות? אפשר לפנות למוסד לביטוח לאומי ולבקש להכיר בהפרעת קשב וריכוז כנכות, ואף היו כמה מקרים בהם אכן אושרו תביעות לקצבת נכות. עו"ד דפנה שמואלביץ מדגישה כי "יש לזכור כי לא מדובר בהכרה אוטומטית, שכן תביעה מסוג זה חייבת להתבסס על ממצאים רפואיים וחוו"ד מומחה. בכל מקרה, ההכרה בנכות ע"י המוסד היא על פי רוב זמנית. לעיתים חלה הקלה או החמרה בהפרעות, אשר משפיעה על אחוזי הנכות הקבועים. בתי הדין לעבודה קיבלו ערעורים של עובדים בעלי הפרעות קשב וריכוז אשר חלקו על אחוזי נכות נמוכים שנקבעו להם על ידי המוסד לביטוח הלאומי".
מה צריך המעסיק לעשות כדי למלא אחר החובה ל"התחשבות מיוחדת"? המעסיק מחויב לערוך התאמות הנדרשות מחמת צרכיו המיוחדים של אדם עם מוגבלות אשר יאפשרו את העסקתו. בין אלו נכללים התאמת מקום העבודה, הציוד שבו, דרישות התפקיד, שעות העבודה, מבדקי קבלה לעבודה, הכשרה והדרכה, נוהלי עבודה. עם זאת, ההתאמות כפופות לכך שאין בהן נטל בלתי סביר על המעסיק ונבחנות בהתאם לעלותן, גודל העסק, היקף פעילותו, הרכב כוח האדם ועוד.
האם עובד בעל הפרעות קשב וריכוז או דיסלקציה חייב לגלות את המגבלה בעת ראיון עבודה? מצבו הרפואי של אדם הוא עניין פרטי ואין חובה לגלותו. עם זאת, מציינת עו"ד שמואלביץ, "ללא הגילוי, המעסיק לא יוכל לערוך עבור העובד את ההתאמות הנדרשות. כך, למשל, על פי התקשי"ר (תקנון) החל על עובדי המדינה, עובד המצהיר שהוא אדם עם מוגבלות ומציג תעודות מוסמכות המעידות על כך, זכאי לקבל מנציבות שירות המדינה התאמה סבירה הנדרשת מחמת מוגבלותו על מנת לאפשר לו לקיים את מבדקי הקידום בעבודה, וכן לבצע את תפקידו. בנוסף, מכוח צו הרחבה שחל על כל המעסיקים במגזר הפרטי (להם יותר מ-100 עובדים בעסק) - מחויב כל מעסיק להעסקת 3% עובדים בעלי מוגבלות. גילוי המוגבלות יכול להוות יתרון כי יש בו לסייע למעסיק לקיים את המכסה החוקית על פי הצו".
עו"ד דפנה שמואלביץעו"ד דפנה שמואלביץצילום: רמי זרנגר
מה נדרש העובד להוכיח כדי להיחשב "מוגבל" בביצוע התפקיד? העובד נדרש לעבור מבדקים על ידי מומחה, שמאבחנים את המוגבלות, מידת חומרתה ובפרט את השפעתה על ביצוע התפקיד, ולהציג למעסיק את דוח המומחה כבר בתחילת העבודה. עובד שהסתיר את המוגבלות ופוטר עקב תפקוד לקוי - יתקשה לטעון שהמעסיק הפלה אותו, אם לא יידע בכלל את המעסיק על המוגבלות. עו"ד שמואלביץ מציינת כי כך קרה בתביעה שהוגשה ע"י עובד שהועסק ככלכלן בחברה ממשלתית ופוטר עקב קושי בניסוח מסמכי רכש. לאחר הפיטורים טען התובע לדיסלקציה בקריאה וכתיבה, ואף הציג לביה"ד דוח שכלל אבחון של שגיאות כתיב בעברית ומיומנות חלקית בקריאת עברית ואנגלית. מאחר שהדוח לא הוצג למעסיק במהלך כל תקופת העבודה, המומחה שערך אותו לא זומן להעיד, ומכיוון שהתובע היה בעל תואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים ולמד תואר שני – הסיק בית הדין כי לא מדובר במוגבלות חמורה, ודחה את התביעה.
האם יש עוד התאמות שהמעביד צריך לערוך עבור עובד עם הפרעת קשב? על פי הפסיקה, המעסיק אינו יוצא ידי חובתו בביצוע התאמות עבור העובד המוגבל, אלא עליו לבחון חלופות שיבוץ עבור העובד שיתאמו את מגבלתו. המשמעות היא שעובד בעל הפרעת קשב תיפקודית יהיה זכאי ליותר הפסקות, לחדר נפרד (להבדיל מחלל פתוח) ולכל אמצעי אחר שישפר את רמת הריכוז שלו.