בית המשפט המחוזי בתל אביב חייב לאחרונה את משרד הבריאות, כבעלי בית החולים "וולפסון", לפצות בכשמונה מיליון שקל צעיר והוריו בעקבות הטיפול בו בהיותו ילד אחרי שנפגע בראשו במהלך משחק. חרף אינדיקציות מחשידות לדימום מוחי לא בוצעה לו בדיקת CT, והשופטת סיגל רסלר-זכאי קבעה שבית החולים התרשל.
התובע, כיום בן 20, החליק ונפגע בראשו לפני כ-11 שנה בעת ששיחק בבית סבו וסבתו. בסמוך לכך, סביב השעה 20:00, הוא נרדם והלך לישון. אלא שאחרי כשעה התעורר, התלונן על כאב ראש והקיא פעמיים. בהתייעצות עם קופת החולים הוא הובהל למיון בית החולים שבחולון, שמצא אותו בריא והתכונן לשחררו כעבור כשלוש שעות מקבלתו – בסביבות 1:00 בלילה. אלא שבטרם הספיק להשתחרר הקיא הילד פעמיים נוספות, הרטיב במכנסיים ואיבד את ההכרה.
1 צפייה בגלריה
ילד נער דיכאון התעללות עצוב אילוס אילוסטרציה מקלדת
ילד נער דיכאון התעללות עצוב אילוס אילוסטרציה מקלדת
אילוסטרציה
(shutterstock)
בנסיבות אלה ועקב העדר ציוד נדרש ב"וולפסון", הילד הועבר כשהוא מורדם ומונשם ל"איכילוב", שם בוצעה לו בדיקת CT סביב השעה 4:00 לפנות בוקר, ונמצא שהוא סובל מדימום מוחי. בעקבות זאת הוא הוכנס במהירות לחדר ניתוח ובוצע ניקוז של הדימום. למרות זאת, נותרה לו נכות קשה המתבטאת בעיקר בקשיים בהליכה ובדיבור.
בתביעה שהוגשה באוקטובר 2018 טענו התובעים ש"וולפסון" התרשל בכך שלא ערך לילד בדיקת CT מוקדם יותר לנוכח נורות האזהרה הבוהקות, מה שיכול היה להקדים את שעת הניתוח ולחסוך ממנו את נכותו הקשה.
מנגד טען משרד הבריאות כי הטיפול שקיבל הילד היה הולם, ראוי ונכון על פי סטנדרטים של התנהגות רפואית מקצועית ומיומנת. לדבריו הטענה שראוי היה לבצע CT כבר בחדר המיון היא "חוכמה שבדיעבד", ואין לייחס רשלנות כלשהי לבית החולים.
עו"ד רן שקדעו"ד רן שקד
אבל השופטת רסלר-זכאי קבעה שהתקיימו כמה כשלים בטיפול העולים כדי רשלנות רפואית מצדו של בית החולים. לדבריה המצב הישנוני שבו הגיע למיון לא זכה להתייחסות מספקת מצד הרופאים. ההגנה נימקה אמנם את הישנוניות בשעת ההגעה המאוחרת למיון, אלא שלדברי השופטת בתיעוד הרפואי נרשם שהתובע "עירני וחיוני", וההגנה לא יכולה לאחוז בחבל משני קצותיו.
כשל נוסף מצד בית החולים נמצא בכך שהוא לא התייחס מספיק לשתי ההקאות שקדמו להגעת הילד למיון. לעמדת מומחי התביעה, שאותה קיבלה השופטת, מדובר בסימן סכנה קלאסי ומובהק להתפתחות מהירה של שטף דם מוחי, אשר הצריך בדיקת CT כבר בקבלה למיון.
בנוסף, בשהותו במיון היה הדופק איטי, בתחום התחתון של גבולות הנורמה, מה שיכול להעיד על לחץ תוך גולגלתי. לדברי השופטת, דופק כה נמוך חייב ניטור רציף וחוזר – דבר שלא נעשה עד להתמוטטות התובע.
בנסיבות אלה קבעה שבית החולים התרשל בכך שלא ביצע לילד בדיקת CT מיד עם קבלתו, ואף השאיר אותו ללא השגחה עד לקריסתו. בשל כך יפוצו הצעיר והוריו ב-6,629,631 שקל עבור הנזקים השונים כגון הפסדי השתכרות, הוצאות רפואיות וכאב וסבל. בנוסף נפסקו לטובתם שכר טרחת עו"ד בסך 1,745,250 שקל והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד א. פרויליך ועו"ד ר. ערן • ב"כ הנתבעים: עו"ד ד. לוין ועו"ד ה. שקיב • עו"ד רן שקד עוסק ברשלנות רפואית • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין