משבר הקורונה מוביל גם לבקשות מפתיעות לרישום של סימני מסחר. מאז סוף ינואר הוגשו בעולם מאות בקשות לרישום סימני מסחר, הכוללים את הרכיב CORONA או COVID.
עו"ד אורית גונן, שותפה במשרד גילת ברקת ושות' מקבוצת ריינהולד כהן, המתמחה בקניין רוחני, ועו"ד אלכסנדרה כהן מהמשרד, גיבשו נתונים מהמאגר של WIPO, הארגון העולמי לקניין רוחני. לפיהם, 355 בקשות לרישום סימני מסחר עם השם קורונה ו/או קוביד הוגשו בשלל מדינות (לא כולל סין). גם בישראל הוגשה בקשה לרישום סימן מסחר בשם CORONA BEACH, כך אישרה ענת לוי-נאמן, מנהלת מחלקת סימני מסחר ברשות הפטנטים.
2 צפייה בגלריה
אנשים עם מסכות בשדרות רוטשילד בשבת בבוקר
אנשים עם מסכות בשדרות רוטשילד בשבת בבוקר
מתמגנים מפני הקורונה בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
"שימוש בשם של מגפה בסימן מסחר הוא דוגמה לניסיון של יזמים נמרצים, חלקם אופורטוניסטים, להפוך אירוע יוצא דופן להזדמנות עסקית"
לפי נתוני WIPO, בגרמניה, אוסטרליה, שווייץ, ארה"ב ומדינות נוספות הוגשו בקשות לסימני מסחר עם מילים אלה - רובן הוגשו לגבי דברי הנעלה והלבשה, כדי להבטיח שימוש בלעדי בכיתוב על פריטי לבוש. אחריהן במקום השני הוגשו הכי הרבה בקשות לשימוש בשירותי חינוך ופעילות ספורט ותרבות. יתר הבקשות נוגעות לתכשירים סניטריים ולשירותי פרסום וניהול, ולבסוף להתקנים ומכשירים לשימוש במדע ורפואה. בנוסף, בסין הוגשו 1,000 בקשות לרישום סימני מסחר הקשורים למשבר.
לדברי גונן וכהן, "ההתפלגות מעידה על רצונם של חלק מהמבקשים להבטיח יכולת לניצול ה'באזז' הנקשר למגפה, לעתים תוך אתגור של חוש הטעם הטוב. שימוש בשם של מגפה כרכיב בסימן מסחר הוא רק דוגמה אחת מני רבות לניסיון של יזמים נמרצים, חלקם אופורטוניסטים, להפוך אירוע יוצא דופן להזדמנות עסקית.
2 צפייה בגלריה
עוה"ד אלכסנדרה כהן (מימין) ואורית גונן
עוה"ד אלכסנדרה כהן (מימין) ואורית גונן
עוה"ד אלכסנדרה כהן (מימין) ואורית גונן
(שגב, ריינהולד כהן)

"לא בקלות יפקיעו מילה המשמשת בשפת יום-יום. בנוסף, לרוב ייאסר סימן שיכול לפגוע ברגשות הציבור, למשל על שם מגפה שהרגה רבים"
"התשובה לשאלה אם בקשות אלו יאושרו ואכן יירשמו סימני מסחר כאלו ברחבי העולם אינה חד משמעית ויש לגביה ספקות רבים. ראשית, ישנו העיקרון כי לא בקלות יופקעו מהציבור מילים או ביטויים המשמשים בשפת היום-יום, וכן חשוב לציין כי מדינות רבות אינן מתירות רישום של סימנים העלולים לפגוע במוסר או ברגשות הציבור. סימן מסחר עם שם מגפה שהרגה רבים, עלול להיחשב כמנוגד לתקנת הציבור, ולכן לא יירשם".
לפי גונן, "בישראל הוגשה בקשה לרישום הסימן CORONA BEACH, עבור תכשירי ניקוי וקוסמטיקה, שכבר משמש לשיווק תכשיר לחיטוי. בארה"ב הוגשו בקשות לרישום סימנים כמו CORONA CLEAN לחומרי חיטוי או CORONA COUTURE למוצרי הלבשה. בקנדה ביקשו לרשום את הסימן COVID-19 עבור חיסונים, ואת COVID-19 Prevention and Care לבדיקות סרולוגיות לאיתור הנגיף. באוסטרליה הוגשו בקשות לרישום הסימן COVIDEX לגבי חומר חיטוי, כולל בתרסיס ומטליות. גם באירופה הוגשו בקשות רבות לרישום סימני מסחר עם שם המגפה על נגזרותיו, כגון CORONA HERO, לשימוש על גבי גלויות, לוחות שנה ופרטי לבוש, או CORONA PARTY עבור שירותי בידור ומועדוני לילה".