תוכנית הסיוע לעצמאים: הממשלה אישרה בסוף השבוע את התוכנית הכלכלית השלישית לעסקים ולעצמאים, הפעם בהיקף רחב יותר ובסעיפים המאפשרים סיוע לרוב העסקים.
לפחות חלק מסעיפי התוכנית נוסחו בהסכמה עם חלק ממייצגי העצמאים, ובראשם נשיא ארגוני העצמאים, רועי כהן, נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, ונשיאת לשכת רו"ח, איריס שטרק. התוכנית תושתת על הנוסחה ממבצע צוק איתן, ולפיה בעלי העסקים יפוצו בהתאם למידת הירידה ברווחיהם במארס ובאפריל השנה לעומת החודשיים המקבילים אשתקד.
3 צפייה בגלריה
הפגנת עצמאים בקיסריה
הפגנת עצמאים בקיסריה
הפגנת העצמאים בשבוע שעבר. רבים מהם עדיין לא יפוצו
(צילום: שמיר אלבז)
עם זאת, למרות הפיצוי המוגדל ייצאו העצמאים להפגנות גם הבוקר, לאחר שלטענתם גם תוכנית זו אינה מספקת, משום שרבים מהם לא יפוצו כמעט ולא יוכלו לחזור לעסקיהם אחרי המשבר.
מהו היקף התוכנית?
8 מיליארד שקל במקום 2 מיליארד בתוכנית הקודמת.
מה היו טענות העצמאים שחייבו תוכנית חדשה?
בעלי העסקים טענו כי עסקים רבים נמצאו לא זכאים לסיוע על פי המודל שנקבע עד כה, או שהסיוע היה קטן מדי ולא התחשב דיו בהפסדים האמיתיים שנגרמו לעסקים, למשל מספרות או חנויות כלי בית שהיו סגורות במשך שישה שבועות. יתרה מזאת - רבים עדיין לא קיבלו שקל פיצוי בשל העיכובים באישור התוכניות והסרבול בבדיקת הזכאות.

מהם עיקרי התוכנית?
הסעיף העיקרי הוא מענק של 5.2 מיליארד שקל בהשתתפות בהוצאות קבועות לעסקים קטנים (עד מחזור של 20 מיליון שקל) שמחזור המכירות שלהם נפגע מאוד במארס ובאפריל. יינתן מענק סיוע ייעודי של 2.8 מיליארד שקל לעצמאים: בהמשך לפעימה הראשונה ששולמה באפריל יועבר המענק לעצמאים שמחזור המכירות שלהם ירד ב-25% לפחות במארס עד יוני. גם עמותות המוגדרות מוסד ציבורי יקבלו את המענק.
מי יעביר את המענק ומתי?
רשות המיסים תהיה האחראית למענק, שיינתן במאי. יש לפנות לרשות כדי להתחשבן עימה.
האם שכירים בעלי שליטה ייכללו הפעם במענק?
כן. הזכאות הורחבה גם לשכירים בעלי שליטה ועצמאים בעלי הכנסה חייבת של עד מיליון שקל בשנה.
בכמה יסתכם המענק הראשוני הזה אי פעם ל-100 אלף בעלי השליטה בישראל?
המענק יעמוד על 70% מההכנסה החייבת החודשית הממוצעת, ועד ל-10,500 שקל.
למי על בעלי השליטה להגיש בקשה למענק?
צריך לפנות לרשות המסים, אבל מאחר שזה מצב חדש, הרשות תיערך לקלוט את הבקשות רק מהשבוע הראשון של מאי.
מה יהיה גורלם של בני 67 ומעלה שהוצאו לחופשה ללא תשלום, ובשל המשך עבודתם בגיל הפנסיה אינם זכאים כיום לדמי אבטלה?
הממשלה אישרה ביום שישי בנפרד את הצעת האוצר לתת לבני 67 שאיבדו את מקום עבודתם מענק הסתגלות של עד 4,000 שקל - תלוי בשכרם לפני המשבר - גם לחודש מאי, אף שתחילה אושר המענק רק עד 30 באפריל.
מאחר שחישוב הסיוע המיוחד שאושר על פי נוסחת צוק איתן מסובך, סייע לנו נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי בהבהרתו לבעלי העסקים שנפגעו ממשבר הקורונה.
כך נעשה החישוב: עד הכנסה של 300 אלף בשנה - הסכום קבוע, במדרגות מ-700 שקל ל-3,025 שקל. בהכנסה שבין 300 אלף ל-1.5 מיליון שקל - לוקחים את מחזור מארס אפריל 2019, משווים למארס אפריל השנה ומחשבים את הפיצוי בהתאם לשיעור הירידה במחזור, במדרגות. הפיצוי יהיה בין 6% ל-30% ממחזור חודשי מלא. בהכנסה שבין 1.5 מיליון שקל ל-20 מיליון שקל - הפיצוי יחושב לפי הירידה במחזור פחות ההוצאות שנחסכו במשבר (כמו אי תשלום שכר ליוצאים לחל"ת).
אני בעל מוסך שמחזור המכירות שלו במארס ובאפריל אשתקד היה 300 אלף שקל והוא ירד ל-100 אלף שקל השנה. מה הפיצוי שאקבל?
אתה בקבוצת העסקים שמחזור העסקאות שלהם בין 300 אלף שקל ל-1.5 מיליון שקל. בהתאם לנוסחת הפיצוי תהיה זכאי למענק של 31,500 שקל.
יש לי מספרה שמחזור העסקאות שלה במארס ובאפריל 2019 היה 250 אלף שקל, ובחודשים האלה השנה המספרה שלי הייתה סגורה. מה אקבל?
הפיצוי המגיע לך יהיה 37,500 שקל.
אני קוסמטיקאית. מחזור המכירות שלי במארס ובאפריל אשתקד היה 60 אלף שקל, והשנה אפס. מה אקבל?
מגיעים לך 9,000 שקל.
האם המענק מוגבל בתקרה?
כן. המענק לא יכול להיות גבוה מ-400 אלף שקל.