ענקית הסטרימינג ספוטיפיי הודיעה היום (שני) על קיצוץ של שישה אחוזים מכוח האדם שלה, שכולל כיום כ-10,000 עובדים, והיא מצטרפת לחברות טכנולוגיה מובילות בעולם כמו מיקרוסופט, פייסבוק וגוגל, שהודיעו לאחרונה גם הן על פיטורים גדולים אפילו יותר.
"במהלך החודשים האחרונים עשינו מאמץ ניכר לרסן את העלויות, אבל זה פשוט לא הספיק", אמר מנכ"ל החברה דניאל אלק בפוסט בו הודיע על פיטורם של כ-600 העובדים. "הייתי שאפתני מדי בהשקעות שלנו בציפייה לצמיחה בהכנסות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
ספוטיפיי
ספוטיפיי
ספוטיפיי
(צילום: shutterstock)
הוצאות התפעול של ספוטיפיי גדלו פי 2 מהכנסותיה בשנת 2022, כאשר מירב ההשקעה שלה הופנה באגרסיביות לעסקי הפודקאסט שלה, שהיו אמורים להיות יותר אטרקטיביים עבור המפרסמים בשל רמות מעורבות גבוהות יותר של המאזינים, ובהם היא השקיעה מעל מיליארד דולר. אולם, בעקבות המצב הכלכלי הקשה בעולם, בין השאר לאור הפלישה הרוסית לאוקראינה, האינפלציה והעלאות הריבית, מפרסמים רבים הקטינו בצורה משמעותית את הפרסום שלהם, מה שפגע בספוטיפיי, כמו גם בגוגל, פייסבוק ומיקרוסופט.
ספוטיפיי מבצעת כרגע רה-ארגון במטרה לצמצם עלויות ולהסתגל למצב הכלכלי. בין המפוטרים הבכירים גם דון אוסטרוף, ראש תחום הפרסום בחברה, שסיים את תפקידו לאחר ארבע שנים. אוסטרוף היה זה שסייע לעצב את עסקי הפודקאסט של ספוטיפיי. ענקית הסטרימינג אף הודיעה כי היא ממנה שניים מהבכירים שלה, אלכס נורסטרום וסוטב סודרסטרום, לנשיאים משותפים של החברה.
בעקבות הדיווחים מוקדם יותר על הכוונה לבצע את הפיטורים, מניית החברה עלתה בכמעט 4% במסחר המוקדם בניו יורק. יחד עם זאת, מסוף 2021 היא איבדה 58% מערכה. אחת הסיבות לכך הייתה ההשקעה המסיבית בפודקאסטים, וחוסר הידיעה מתי הם יתחילו להרוויח כסף. בכירים בחברה אמרו בחודש יוני האחרון כי המטרה היא שבעוד שנה-שנתיים מחלקת הפודקאסטים תהפוך לרווחית.

מיקרוסופט וגוגל מפטרות מעל 20 אלף עובדים

כאמור, בשבוע שעבר הודיעו אלפבית (חברת האם של גוגל) ומיקרוסופט על פיטורים המוניים. מיקרוסופט תפטר כ-10,000 עובדים וגוגל 12,000. הפיטורים בגוגל כוללים עובדים מכמה סקטורים שונים בתוך חברת הענק, בין היתר מהנדסים, צוותי מוצר ומשרות מטה. "אני מלא ביטחון בהזדמנות העצומה שעומדת בפנינו, לאור עוצמת המשימה שלנו, ערכי המוצרים והשירותים שלנו וההשקעות המוקדמות שלנו בתחום הבינה המלאכותית", אמר מנכ"ל החברה, סונדאר פיצ'אי, במכתב פנימי ששלח.
לפי אתר סטטיסטיקה, נכון לשנת 2021 העסיקה אלפבית כ-156 אלף עובדים ברחבי העולם. כלומר, משמעות הפיטורים כעת היא קיצוץ של כ-7.5% מכלל כוח האדם העולמי של החברה. ברקע המגמה העולמית, גוגל דיווחה על הכנסות של 69.09 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2022, ובכך פספסה את תחזיות האנליסטים שצפו הכנסות של 70.7 מיליארד דולר. במקביל, גם הרווח הנקי של החברה המשיך לרדת והגיע ל-13.91 מיליארד דולר, לאחר ירידה של 26.5%.
2 צפייה בגלריה
גוגל ומיקרוסופט
גוגל ומיקרוסופט
מיקרוסופט וגוגל
(צילום: יח"צ)
כמה ימים לפני גוגל, גם מיקרוסופט הודיעה על קיצוץ של 5% מכלל עובדיה, שעומדים על 220 אלף ברחבי העולם. סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, אמר במכתב לעובדים כי "זוהי אחת מאותן החלטות קשות שנאלצנו לעשות ב-47 שנות החברה כדי להישאר משמעותיים בתעשייה הזו, שהיא אינה סלחנית כלפי מי שלא מוכן לאמץ שינויים". מדובר בפיטורים הנרחבים ביותר שנעשו בחברה מזה כשמונה שנים, אז פוטרו כ-25 אלף עובדים בין השנים 2014 ל-2015.
לדברי נאדלה, המהלך צפוי לעלות לחברה כ-1.2 מיליארד דולר, כולל מענקי פיצויים והוצאות נלוות. יחד עם זאת, נאדלה ציין כי החברה תמשיך לגייס ב"אזורים אסטרטגיים", וכינה את ההתקדמות האחרונה בבינה מלאכותית "הגל הגדול הבא בתחום המחשוב". ההודעה הנוכחית הגיעה לאחר שכבר בחודש אוקטובר האחרון אישרה החברה כי החלה במהלך של פיטורים קודם, אחרי שביולי הודיעה כי היא מתכננת לקצץ קצת פחות מ-1% מכלל העובדים שלה.
המהלכים האחרונים של ספוטיפיי, גוגל ומיקרוסופט, מגיעים אחרי שכמה ענקיות טכנולוגיה נוספות הודיעו על מהלכים דומים בחודשים האחרונים. בתחילת החודש הודיעה אמזון על פיטורי 18 אלף עובדים, שהם כ-6% מכוח האדם שלה; יום לפני כן הודיעה סיילפורס על פיטורי 8,000 עובדים, שהם כ-10% מכוח האדם שלה ובנובמבר הודיעה גם מטא על פיטורי 11 אלף עובדים (13% מכוח האדם).