אות הפתיחה לסיבוב חדש בעולם של העלאות ריבית ניתן אמש (יום ד'). נגיד הבנק האמריקני, ג'רום פאוול, שמונה בדיוק לפני ארבע שנים לכהונה הפיננסית הבכירה ביותר בעולם, הודיע על העלאת הריבית לראשונה מאז שנת 2018 ואותת לשאר מדינות העולם ללכת בעקבותיו, כולל ישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
(צילום: Shutterstock)
אז מה קרה בעצם שהריבית הועלתה עכשיו? לאחר שנים אחדות של אינפלציה נמוכה ברוב ארצות העולם, החלו המחירים לעלות במהירות עם דעיכת משבר הקורונה. בארה"ב הגיעה האינפלציה לשיא בן 40 שנה, 7.5% בקצב שנתי, ובאירופה לכ-6%, שיא של 30 שנה. בתקופה האחרונה השאלה לא הייתה אם הריבית תעלה, אלא רק מתי.
מדוע פרצה לפתע האינפלציה הגבוהה? בשיא המשבר, בשנת 2020, היו רוב מדינות העולם ובכללן ארה"ב, נתונות בסגרים, כך שהפעילות הכלכלית פחתה והצריכה נבלמה. המחירים אפילו ירדו, כמו המדד השלילי שנמדד ב-2020 במדינות רבות ובכללן ישראל. בחודשים האחרונים חזרה הפעילות הכלכלית למלוא התפוקה, הצרכנים החלו לקנות את מה שהחסירו בשנת הקורונה הראשונה, המחירים החלו לעלות והאינפלציה זינקה.
בצל המלחמה באוקראינה, לא היה כדאי להימנע או לפחות לדחות את העלאת הריבית? ההפך הוא הנכון. אחרי משברים של ייצור פוחת ומשבר חמור בתובלה הימית בעולם בשנתיים האחרונות, שכבר גרמו לעליית מחירים עצומה של חומרי גלם ומוצרים רבים, המלחמה רק מצמצמת עוד יותר אספקה של חומרי גלם רבים. בראשם עומדים הנפט, החיטה, הפלדה, העופרת, הניקל, חומרים לבנייה ושורה של מוצרי מזון בסיסיים. גידל בביקוש מול קיטון בהיצע יוביל מיידית לעוד עליות מחירים שיכולות להיות מסחררות, כאשר הניקל התייקר ב-250%, הפחם ב-120% והנפט ב-40% (עד למחיר של 100 דולר לחבית) ואף ב-80% (כאשר זינק רק לפני שבוע ל-140 דולר, אך ירד בינתיים, אולי רק זמנית).

מדוע העלאת ריבית אמורה לבלום את עליות המחירים הגבוהות? הריבית מבשרת את מחיר הכסף. כאשר היא עומדת על שברירי אחוזים, הכסף זול מאוד, ההלוואות ניתנות בריבית זניחה, הצריכה עולה ויחד עם הביקושים הגואים המחירים מזנקים. עליית הריבית תייקר את ההלוואות ואת המינוס בבנק ותחייב יתר שיקול דעת של חברות ואזרחים על מה וכמה כסף להוציא.
האם מדינות העולם ילכו כעת אחרי ארה"ב ויעלו את הריבית? אין כלל ספק בכך. ייתכן שהתהליך יארך עוד חודש, חודשיים, שלושה - אבל הריבית תעלה כמעט בכל מקום.
גם בישראל? האינפלציה בישראל עדיין נמוכה יחסית למדינות רבות בעולם. באסטוניה היא זינקה כבר ב-12 חודשים עד ינואר השנה ל-11.3%, בצ'כיה ל-9.9%, בסלובקיה ל-8.4%, בהונגריה ל-7.9%, בצ'ילה ל-7.7%, בבלגיה ל-7.6%, בארה"ב כאמור ל-7.5% ובמקסיקו ל-7.1%. בישראל שיעורה הוא פחות ממחצית מבארה"ב, 3.5% "בלבד" ב-12 החודשים האחרונים. אולם, הריבית כאן כבר מצויה מזה חודשיים מעל לרף שקבעה הממשלה לשנת 2022 - 1% עד 3%. מי שיכול לעצור את האינפלציה, לפני שתתפרץ לגבהים נשלטים פחות, כפי שאירע כבר בעבר לא אחת, הוא רק בנק ישראל, באמצעות העלאת הריבית.

אז מתי צפויה העלאת ריבית בישראל? בהודעה האחרונה שפרסם הנגיד, פרופ' אמיר ירון, עם פרסום מדיניות בנק ישראל בתחום המוניטארי בסוף החודש שעבר, הוא שינה לראשונה כיוון. מאמירות שעדיין לא הגיע הזמן להעלאות ריבית - החליף הנגיד את הטון והסביר כי "בשלו התנאים" והעלאת הריבית מתקרבת.
מה מזרז כעת את ההעלאה בארץ? שלשום הודיעה הלמ"ס כי שיעור עליית המדד בפברואר היה גבוה מאוד - 0.7% - הרבה מעבר לתחזיות, גם של בנק ישראל עצמו, וכעת סבורים המומחים בבנקים ובבתי ההשקעות כי בהודעת הריבית הבאה בארץ, ב-11 באפריל, תעלה גם הריבית בישראל לראשונה מאז נובמבר 2018 וגם לראשונה בעידן הנגיד הנוכחי, מ-0.1% ל-0.25%.
2 צפייה בגלריה
ההשפעה הגדולה ביותר של העלאת ריבית תהיה בתחום מחירי הדירות
ההשפעה הגדולה ביותר של העלאת ריבית תהיה בתחום מחירי הדירות
ההשפעה הגדולה ביותר של העלאת ריבית תהיה בתחום מחירי הדירות
והמהלך הזה יעצור את האינפלציה? נראה שההעלאה מגיעה מעט מאוחר מדי. המומחים סבורים שאנחנו רק בראשית הזינוק במחירים. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, צופה מדד של 0.6% במרץ ומדד שיעלה עד אחוז שלם באפריל. במיטב דש מעריכים שהמדד יעלה במרץ ב-0.7% ובאפריל ב-0.5%. רוב החזאים מעריכים שבחודש מאי כבר תצטבר עליית מדד של קרוב ל-3% מראשית השנה, שיא מזה 20 שנה.
למה בעצם? ההערכות הן שבחודשים הקרובים יתייקרו במיוחד בישראל מחירי המזון, שכר הדירה (בשל העלייה והפליטים מאוקראינה), ההלבשה (עם גמר מכירות סוף עונת החורף), מופעי התרבות (בראשית האביב ובחגים), הדלק (חבית הנפט כנראה תמשיך להתייקר) והנסיעות לחו"ל (אחרי משבר הקורונה). כל אלה יתרמו לעליות חריגות במדדים גבוהים, כמותם לא ראינו פה כבר שנים.
והעלאות הריבית צפויות לכן להימשך? בארה"ב צופים האנליסטים לפחות שלוש העלאות של רבע אחוז ואף חמש העלאות עד לאביב הבא, משמע שהריבית שם כבר תגיע ל-1.5%. בישראל כעת התחזיות הן שיהיו רק שתי העלאות ריבית השנה, עד לשיעור של 0.5%, ועד הקיץ הבא ב-2023, הריבית עשויה לעלות בעוד חצי אחוז, לאחוז שלם, ריבית שלא הייתה כאן כבר שנים.
ומה תהיה ההשפעה העיקרית מההעלאות האלה אם אכן יתרחשו בארץ? ההשפעה הגדולה ביותר תהיה בתחום מחירי הדירות. אם אכן הריבית תתייקר ב-900% (מ-0.1% ל-1.0%) עד לקיץ הבא, שיאי נטילת המשכנאות (11 מיליארד שקל בחודש האחרון) יהיו מאחורינו, הביקוש לדירות יפחת, ועליית המחירים תיבלם חלקית לפחות. זאת תהיה לפחות בשורה אחת טובה, לעומת הריבית הגבוהה יותר שנשלם על ההלוואות השונות והאוברדרפט בבנק.
פורסם לראשונה: 22:04, 16.03.22