שווי השוק של חברת סטארבקס צנח בכ-12 מיליארד דולרים בחודש האחרון. לפי אנליסטים של JPMorgan, למרות צמיחה במכירות הרבעון האחרון של השנה, מחיר המניה צונח מדי שבוע מחשש ל"האטה מהותית" בצריכת המוצרים בנובמבר. השבוע ירדה מניית סטארבקס בפעם ה-11 ברציפות, מה שהפך לרצף ההפסדים הארוך ביותר מאז הונפקה החברה ב-1992.
לפי הדיווחים, יש מספר גורמים שהובילו לירידה במכירות, כאשר בין השאר אחת ההשערות היא החרמות הצרכניים על הרשת על רקע המלחמה בישראל. מדובר באחד הגורמים להאטה האחרונה במכירות, יחד עם השביתות של העובדים דווקא בזמן הכי חשוב של מבצעי חגים (למשל ה-16 בנובמבר, Red Cap Day השנתי, כשהלקוחות יכולים להגיע לסניפים ולקבל בחינם כוס חגיגית לשימוש חוזר) ומגמה כללית של ירידה בשוק החטיפים והקפה.
2 צפייה בגלריה
סטארבקס
סטארבקס
סטארבקס
(צילום: shutterstock)
חברת סטארבקס תבעה ב-19 באוקטובר את את ועד העובדים שלה בארצות הברית, בעקבות שורת ציוצי "סולידריות עם פלסטין" שפורסמו בחשבון הרשמי של הוועד כמה שעות לאחר תקיפת החמאס ב-7 באוקטובר ועוררו זעם וקריאות לחרם נגד הרשת.
איגוד העובדים לא נשאר חייב והגיב בתביעת נגד משלו לבית המשפט בפנסילבניה בה נטען כי הרשת מכפישה את האיגוד ורומזת שהוא תומך בטרור ואלימות. האיגוד דורש להמשיך ולהשתמש בשם ובלוגו הקיימים שלו ומסר ש"כל הישראלים והפלסטינים ראויים לביטחון, לחופש מאלימות ולהזדמנות לשגשג", וכי יש לו חברים רבים עם משפחה משני הצדדים של הסכסוך.
הסערה התעוררה כאמור כמה שעות לאחר מתקפת הטרור הקטלנית נגד ישראל. איגוד העובדים, שמאגד תחתיו יותר מ-9,000 בריסטות מרחבי ארצות הברית, שיתף אז ברשתות החברתיות שלו שלהן כמעט 100,000 עוקבים פוסט עם תמונה של בולדוזר והאשמה שהכיבוש הישראלי הפך את הרצועה ל"כלא המוני". מעל זה כתב האיגוד: "סולידריות עם פלסטין".
2 צפייה בגלריה
פוסטים רשת סטארבקס נגד ישראל
פוסטים רשת סטארבקס נגד ישראל
הפוסט של הוועד ב-9 באוקטובר
איגודי עובדים מקומיים של הרשת בשיקגו, בבוסטון ובאיווה פרסמו אף הם פוסטים במדיה החברתית הרשמית שלהם המאשימים את ישראל בתקיפות החמאס, באפרטהייד ודיכוי העם הפלסטיני. "אנחנו עומדים בסולידריות עם העם הפלסטיני ומגנים את צה"ל על הפצצה חסרת היגיון ואכזרית של פלסטינים חפים מפשע, רצח ופציעה, כמו גם על יצירת ומימון חמאס בשנות ה-80 כדי להרתיע את הסולידריות הפלסטינית", צייץ הארגון בבוסטון.
המייסדים של ההתאגדות הארצית, הבריסטה ג'אז בריסאק (שמזדהה היום כ-They), הפכו עם השנים לסמל של צדק חברתי באמריקה, ושיתפו את הציוצים. הם פרסמו פוסטים נוספים שמגנים את ישראל כמו "אין שני צדדים לאפרטהייד". אחרי פרסום הסיפור, סטארבקס פרסמה הצהרה והבהירה שזאת לא עמדת הרשת: "אנחנו מגנים באופן חד משמעי מעשי טרור, שנאה ואלימות, ואיננו מסכימים עם ההצהרות וההשקפות שהביע הוועד. המילים והפעולות של עובדי הרשת שייכים להם, ולהם. לבד", נמסר אז.
אבל זה לא מנע סערה ברשתות ואף הכרזת חרם נגד ענקית הקפה: "אם אי פעם היה תירוץ טוב יותר להפסיק לשתות את הקפה הגרוע שלהם, זה עכשיו!", קראה נעמה באחת מקבוצת הוואטסאפ של העיר ולמחרת כבר הופצו פליירים בסניפים עם איסור על הלוגו של הרשת והכותרת שהעובדים שלה חוגגים את מתקפת החמאס נגד יהודים.
כחודש לאחר מכן, באירוע ה-Red Cap Day השנתי, מאות עובדים המיוצגים על ידי האיגוד עזבו את העבודה ביום העמוס והידוע לשמצה - בדרישה לשיפור כוח האדם והתנאים. זאת בעוד שעובדים שאינם מאוגדים מספרים שעברו את "אחד הימים הקשים ביותר", כאשר ההזמנות נערמו והעומס והתסכול של הלקוחות הוטלו על אחרוני העובדים.