תוכנית לעידוד תעסוקה? בדיון סוער שנערך היום (א') בוועדת הכספים של הכנסת, בנוגע למענק תמרוץ התעסוקה של משרד האוצר, ציינו נציגי האוצר כי לפי הערכות המשרד, המתווה לתמרוץ התעסוקה יחזיר לכל היותר כ-80 אלף איש לעבודתם. הנתון הפתיע את חברי הכנסת לנוכח העובדה שהמתווה, לו הוקצו שישה מיליארד שקל, אמור לדחוף מעסיקים לקלוט נתח נכבד הרבה יותר מקרב 1.1 מיליון העובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת).
על פי המתווה שהוצג לוועדה, יינתן בארבע פעימות מענק בגובה 7,500 שקל עבור עובדים שיחזרו לעבודה החל מתחילת יוני; ועבור עובדים שחזרו לעבודה החל מ-19 באפריל יינתן מענק של 3,500 שקל, כאשר השכר המינימלי המזכה במענק עומד על 3,300 שקל.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: חגי דקל)
בעוד שההצעה המקורית התייחסה להענקת מענק עבור השבת עובדים משיעור תעסוקה מסוים ומעלה, כך של-80 אלף העובדים יהיה סיכוי סביר לחזור לעבודה, שר האוצר ישראל כץ התעקש על מודל חלוקת מענקים מהעובד הראשון - ובכך הקטין את התמריץ להעסיק עובדים שללא המתווה לא היו חוזרים.
בתוך כך, רשות המיסים הודיעה היום רשמית על הארכת האפשרות להגיש בקשות למענק הפעימה הראשונה לעצמאים עד 1 ביולי השנה (במקום עד 10 ביוני). לפי נתוני הרשות, עד כה 234,400 עצמאים נמצאו זכאים לפעימה הראשונה וקיבלו מענק בסך 915 מיליון שקל.

"כמו אקומול לחולה סופני"

במהלך הדיון עלתה האפשרות לחייב את החברות להצהיר על שמירת תנאיהם של העובדים, או על העסקתם לתקופה ארוכה יותר מארבעת החודשים במהלכם מחולקות פעימות המענק. ואולם, נציגי האוצר סברו כי דרישות אלו יסרבלו את מתן המענקים וכי לא נכון להתערב בשיקולים העסקיים של העסק, מעבר להעסקה במסגרת אותם חודשים. בנוסף, נטען כי אין יכולת לפקח על כך.
בעוד שהצעת החוק המקורית קבעה כי מענקים לא יינתנו לעובדים שהם בני משפחה, חברי הכנסת התערמו על כך שבאוצר מסבירים כי לא צריך להתערב בשיקולים עסקיים של חברות גדולות; אולם כאשר מדובר בעסק משפחתי - בוחנים כל עובד ועובד. בסופו של דבר, סוכם כי כל עובד שהועסק בחודש פברואר בעסק, גם אם הוא בן משפחה, יזכה את המעסיק במענק.
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, אמר בתגובה להערכת פקידי האוצר כי "החזרת 80 אלף איש לעבודה מתוך מיליון מובטלים זה כמו לתת אקמול לחולה סופני. אני בטוח ששר האוצר לא יסתפק בכך ולא יעצור כאן. הממשלה חייבת לחשב מסלול מחדש בדחיפות, אחרת אם בסוף השנה יישארו כאן חצי מיליון מובטלים שאין להם לאן לחזור וממה לחיות אנחנו נתנגש בקרחון".
הוא הוסיף: "מערכת הרווחה לא ערוכה לתת מענה לעוד חצי מיליון ישראלים שיפלו מתחת לקו העוני. אקדם תוכנית שתבטיח להם קיום בכבוד באמצעות הארכת תקופת החל״ת, לצד מתן תמריצים אגרסיביים יותר להכשרה ולתעסוקה. אסור לנו להשאיר אף ישראלי מאחור".