בניגוד להחלטות ממשלות ישראל, בראשות אהוד אולמרט, בנימין נתניהו ונפתלי בנט, המחייבות יחידות ממשלתיות לעבור לירושלים - ודווקא במשמרת של שר האוצר איש הימין המובהק בצלאל סמוטריץ' - 160 עובדים המועסקים ביחידה ממשלתית חשובה באגף החשב הכללי במשרד האוצר יעזבו את ירושלים למשרדים בעיר מודיעין.
החשב הכללי באוצר פרסם ערב ליל הסדר ב-5 באפריל מכרז מיידי לדיור של 160 עובדים של מרכב"ה (מחשוב רוחבי כולל במשרדי הממשלה) - מערכת המחשוב הממשלתית המרכזית לניהול משאבי אנוש, כספים ולוגיסטיקה - לשטח של 2000 מ"ר בעיר מודיעין לשם יעברו מירושלים. זאת בניגוד מוחלט להחלטות ממשלות קודמות המחייבות את כל היחידות הממשלתיות לעבור לירושלים ומי שרוצה לעזוב אותה חייב לקבל היתר מועדת חריגים או מליאת הממשלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
משרד האוצר בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
באוצר הסבירו את העזיבה של היחידה בכך שישנה כוונה לבנות ליחידת מרכב"ה מבנה קבע בירושלים אך עד השלמתו בעוד 6 שנים - היחידה תעבור באופן זמני למודיעין. לא ברור מדוע לא ניתן היה לאתר בירושלים שטח של 2000 מ"ר בעיקר באתרים שכבר היום מושכרים או נמצאים בבעלות המדינה. לא ברור גם האם המהלך התמוה בוצע בהסכמתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שבמשמרת שלו עובדים ביחידה ממשלתית חשובה עוזבים את הבירה.
במשרד האוצר גם הסבירו שהיחידה מורכבת מיועצים חיצוניים בתחום המחשב, שהם עובדי בתי תכנה ולא עובדי מדינה, אלא שהטיעון הזה לא מחזיק הרבה מים: מדובר במתקן ממשלתי על כל המשתמע מכך. החלטת הממשלה מחייבת את היחידות הארציות לשבת בירושלים. אופן ההעסקה של העובדים לא רלוונטי, מה גם שכך הם מועסקים שנים רבות מאוד בירושלים.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "כיום היחידה ממוקמת במבנה מיושן בירושלים שזה מזה מספר שנים לא מספק את צרכי היחידה מבחינת תנאים ומקום מספק, דבר אשר גורם לפער משמעותי בתפעול היחידה. לטובת זה, בתיאום עם עיריית ירושלים, מינהלת הבינוי בחשב הכללי יצאה לפרויקט להקמת מבנה חדשני בירושלים (פרויקט גן חוצבים) אשר ייתן מענה ליחידות טכנולוגיות בממשלה, ביניהן מרכב"ה. פרויקט זה יושלם בעוד כ-6 שנים. המכרז שפורסם לדיור במודיעין נועד לתת מענה ביניים לחלק מאנשי המקצוע במרכב"ה. במקביל, עד להשלמת בניית גן חוצבים, יחידת מרכבה תמשיך לפעול מהמבנה המיושן בירושלים בו ישכנו עובדי המדינה, הנהלת מרכבה וחלק מאנשי המקצוע עובדי בתי התכנה. יצוין כי הוראות ההתקשרות עם בתי התכנה החברות יכולות לספק אתרי עבודה לעובדיהם הנותנים שירותים לממשלה וזאת לפי שיקול דעת המשרד. משיקולי יעילות תפעולית וכלכלית, הוחלט להעמיד אתר עבודה של המדינה לטובת אנשי המקצוע במרכב"ה".
עו"ד אמנון לורך אשר מנהל כבר שנים מאבק להעברת כל היחידות הארציות לירושלים אומר שמדובר בהחלטה שערורייתית של משרד האוצר שעלולה ליצור תקדים מסוכן. "אם מי שאחראי על ביצוע החלטות הממשלה, הוא זה שמפר אותה בריש גלי, מה תאמרנה יחידות אחרות. ההחלטה היא בלתי חוקית בעליל ומתנה עצובה של שר האוצר לעיר הבירה לקראת יום העצמאות ה-75 ויום ירושלים. נכון יעשה בצלאל סמוטריץ' אם יורה על הפסקת ההתחכמות ותיקון המכרז כך שימצא נכס מתאים בירושלים, ואין בעיה של נכסים כאלו בעיר, גם סמוך למבנה הישן. כל החלטה אחרת פירושה עוד החלשה של ירושלים כבירת ישראל במכרז שלטוני לטובת המרכז".