זה כבר מזמן לא סוד שהשפעת מגפת הקורונה על היקף העבודה מהבית בישראל ובכל העולם הייתה דרמטית. נתונים חדשים שפורסמו היום (חמישי) מתוך סקר המגמות בעסקים של השלכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מספקים תמונת מצב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי נתוני הסקר שמייצג כ-40 אלף עסקים שבהם כחמש משרות ומעלה, יותר מ-25% מהעסקים מאפשרים כיום עבודה מהבית באופן מובנה ומוסדר בהיקף כלשהו, כאשר בכ-96% מחברות שירותי ההייטק (לא חברות שעוסקות בייצור) קיימת אפשרות של עבודה מהבית בהיקף כלשהו כיום, וכך גם בכ-14% מהחברות בתעשייה כולה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
בלמ"ס מציינים כי במרבית הענפים האפשרות לעבודה מהבית לפני משבר הקורונה הייתה קיימת באופן מצומצם - בעיקר לחלק מהמנהלים ובדרך כלל לא באופן מובנה וסדור. יוצאי דופן היו ענפי שירותי ההייטק - כאשר 26% מהחברות בענפים אלו ציינו שעוד טרם משבר הקורונה התקיימה בחברתם עבודה מהבית באופן נרחב.
משילוב התשובות שהתקבלו לשאלות על עבודה מהבית לפני המשבר וכיום, עולה שבכ-22% מהעסקים באוכלוסיית הסקר נוספה האפשרות לעבודה מהבית באופן מובנה ומוסדר כתוצאה ממשבר הקורונה. בשירותי ההייטק בכ-70% מהעסקים נוספה האפשרות של עבודה מהבית באופן מובנה ומוסדר כתוצאה ממשבר הקורונה.
מהסקר עוד עולה כי כ-51% מהחברות בענפי שירותי הייטק מאפשרות היקף עבודה מהבית של בין יומיים לשלושה ימים בשבוע, וכ-13% מהחברות בענפים אלו מאפשרות ארבעה ימים ומעלה.
בענפי התעשייה, האפשרות של עבודה מהבית נפוצה יותר בחברות גדולות (שבהן יותר מ-100 מועסקים); כ-26% מחברות אלו מאפשרות יום עבודה שבועי מהבית.
מדיווחי המנהלים לגבי יעילות העבודה עולה תמונה מעניינת: דווקא בענפים שבהם העבודה מהבית אינה נפוצה באופן רחב, המנהלים מגדירים את העבודה מהבית כיעילה מאוד או יעילה, כמו לדוגמה כ-62% מהמנהלים בעסקים בענפי התעשייה המאפשרים עבודה מהבית. אך לעומת זאת, בענפי שירותי ההייטק שבהם כמעט כל החברות מאפשרות עבודה מהבית, רק כ-30% מגדירים עבודה זו כיעילה.
בלמ"ס מציינים כי משילוב התשובות שהתקבלו על היקף העבודה מהבית עם התשובות שהתקבלו על מידת היעילות של העבודה מהבית, עולה שהחברות שמאפשרות היקף רחב של ארבעה ימים ומעלה מהבית, מגדירות עבודה זו כיעילה מאוד או יעילה. לעומת זאת, מרבית המנהלים בעסקים המאפשרים עד יום אחד של עבודה מהבית, מגדירים עבודה זו כיעילה במידה מועטה.
בלמ"ס בדקו גם את ההשפעה על גיוס עובדים, ומדיווחי המנהלים עולה שבענפי השירותים, המסחר ושירותי ההייטק הטמעת עבודה מהבית מאפשרת גיוס והעסקה של עובדים המתגוררים רחוק ממקום העבודה.
לגבי הציפיות לשנה הקרובה, מרבית המנהלים בשירותי ההייטק (כ-72%) מתכננים להשאיר את היקף העבודה מהבית ללא שינוי בשנה הקרובה, ואילו כ-22% מהמנהלים צופים שהיקף העבודה מהבית יצטמצם בשנה הקרובה. בעסקים (שאינם הייטק) המאפשרים עבודה מהבית, אחוז אלו שמעוניינים להרחיב את היקף העבודה מהבית בשנה הקרובה עומד על כ-15% בענפי המסחר ועל וכ-9% בענפי השירותים, בהתאמה.