"כבר היום, לפני המס, בקבוק ליטר וחצי של קולה עולה בישראל פי 2 מאשר בכל אירופה. אני לא מאמין שהתשומות של יצרניות המשקאות הממותקים הם פי 2. שיקחו אחריות". כך אמר היום (ה') ח"כ אלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, בריאיון לאולפן ynet.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
דבריו של קושניר מגיעים יממה לאחר שוועדת הכספים של הכנסת אישרה את המס על משקאות ממותקים שעתיד להיכנס לתוקף בתחילת ינואר. זאת, בתום מספר ויכוחים סוערים בנושא, אשר הגיעו לשיאם בשבוע שעבר. בצו שפורסם לפני כחודש נעשו שינויים קטנים יחסית: יין תירוש יוחרג מהמס, וגם מיצים שיש בהם פחות מ-5 גרם סוכר ל-100 מ"ל. המס על משקאות הדיאט - אליו התנגדו במיוחד חברות המשקאות - נותר כמו שהיה.
1 צפייה בגלריה
סופר ואלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת
סופר ואלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת
סופר ואלכס קושניר, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: Gettyimages, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
המשמעות: מינואר תהיה תוספת מס על משקאות ממותקים שתעמוד על שקל לליטר, ועל משקאות דיאט תוספת של 0.7 שקל לליטר. כלומר בקבוק ליטר וחצי של קוקה קולה לדוגמה ימוסה בשקל וחצי, ובקבוק ליטר וחצי של משקה דיאט ימוסה בשקל וחמש אגורות. עם זאת, יש לציין כי המס לא חייב להגיע במלואו לצרכן והקמעונאים יכולים לספוג אותו אם יבחרו בכך.
קושניר תקף את הביקורות נגד המס וטען בריאיון כי "מדינת ישראל אחת המדינות המובילות בעולם המערבי במחלת הסוכרת. בשנת 2017 או 2018 נקטעו בישראל 1,700 רגליים לחולי סוכרת. החלטנו לעשות מעשה ולהעלות את המס גם על המשקאות הממותקים וגם על משקאות הדיאט והזירו כדי שאנשים יבינו שצריך להפחית את הצריכה. זה קרה ב-50 מדינות בעולם ואנחנו הפסקנו לטמון את הראש בחול".
עוד טען יו"ר ועדת הכספים, כי "השפעת המחיר על פחית של דיאט למשל תהיה 23 אג' ועל פחית קולה רגילה - 33 אג'. איפה כן תהיה השפעה משמעותית? באותן שישיות ושמיניות שאנשים קונים בסופר, מביאים הביתה, שמים במקרר והילדים שותים בצורה לא מבוקרת. את זה צריך למנוע.
"אני חושב שהציבור צריך פשוט להפסיק לשתות את זה", סיכם קושניר והוסיף כי "במקביל להעלאת המס, יש תוכנית שלמה ממשלתית של משרד הבריאות כדי לעודד את האנשים לצרוך משקאות בריאים יותר, כמו מים וסודה. זאת במקביל להנגשת מקורות המים במרחב הציבורי ותוך כדי הדיון ביקשתי להוסיף גם עוד 40 מיליון שקל לקופות חולים למניעת הסוכרת וההשמנה".
באשר לשאלה האם יש הוכחות לכך שהעלאת מחירים אכן מפחיתה שימוש, אמר קושניר כי "כאשר הייתה העלאת מס על סיגריות, כן ראינו ירידה דרמטית, בעיקר של מצטרפים חדשים. אני לא יודע כמה אנשים מעשנים כיום בישראל, יכול להיות שעכשיו כדאי לבחון מחדש את ההתנהגות לגבי סיגריות. לגבי המשקאות הממותקים - במדינות בעולם שכן הטילו את המס הזה הייתה ירידה של כמעט 30% בצריכת המשקאות".
קושניר הוסיף וטען כי לא מדובר בשאלה של "האם המדינה צריכה לחנך את האזרחים", אלא מדובר פה גם בשיקול כלכלי. "כמעט שליש מהוצאות קופות החולים הולכות היום על מלחמה בסוכרת. זה המון כסף. הסטטיסטיקה אומרת שאם לא נעשה משהו עכשיו, כל ילד שלישי בישראל עלול להיות חולה סוכרת".

יצרני המשקאות: "מי שקובע את המחיר זה הקמעונאים"

יו"ר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים: "לייצרנים אין שום אינטרס להעלות את המחירים"ניגוד לדבריו של קושניר, דודי מנביץ', יו"ר איגוד תעשיית המזון בהתאחדות התעשיינים, התראיין גם הוא לאולפן ynet וטען כי "מי שקובע את מחירי המוצרים בנקודות המכירה, זה לא אנחנו. את המחירים על פי חוק המזון ועל פי הרשות לתחרות, רק אחד קובע - וזה רק הקמעונאי. מההיכרות שלי את יצרני המזון אני יכול לומר דבר אחד - לייצרני המזון אין שום אינטרס להעלות את המחירים.
"דבר אחד שיכול לקרות זה שאת העלות הזו יספגו בחלקה הקמעונאים ובחלקה היצרנים. אבל צריך לזכור שמדובר כאן בחוסר מידתיות. שיעור עליית המס בישראל הוא פי 5-4 מהממוצע ב-OECD. אנחנו מדברים פה על העלאות של עשרות אחוזים וגם 100% ומעלה על חלק ממוצר התרכיזים והסירופים".
עוד טען מנביץ' כי "אין ספק שעלייה במחיר תפגע במכירות. אנחנו לא נגד מיסוי והפחתת הסוכר. תעשיית המשקאות והמזון הישראלית הפחיתה בעשרות האחרון 40 אלף טון בשנה של סוכר מהמוצרים הללו. אנחנו כל הזמן עוסקים בפיתוחים של מוצרים חדשים ושל רכיבים יותר בריאים. אנחנו שואלים - האם מוצו כל ההליכים האחרים כמו חינוך, הדרכה והסברה? מחר נמצא את עצמנו עם מס על כל דבר".
בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה) אמרו בתגובה לדבריו של קושניר: "לצערנו וועדת הכספים בראשותו של ח״כ קושניר היא האחראית לעליית המחיר למשקאות שאין בהם סוכר. כמו כן, למרבה הצער ח״כ קושניר שוב מצטט נתונים מבלי לבדוק את דיוקם או מקורם, ומספק לציבור נתונים שגויים. באתר ממנו מצטט קושניר, מדובר על פחיות במסעדות וכלל לא על בקבוקים. בנוסף, מחירי הפחיות במסעדות, כמו גם שאר המוצרים הנוספים, לא נקבעים כלל וכלל ע״י היצרן. ברוב המדינות בהן הוטל מס על משקאות מתוקים, לא מיסו כלל משקאות דיאט".