1 צפייה בגלריה
אישה בודדה
אישה בודדה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה קיבל לאחרונה בקשה של אלמנה להתיר לה להשתמש בזרעו של בעלה המנוח לצורך הפרייתה. השופטת נאוה גדיש קבעה שבמקרה זה מתבטא רצון ברור של כלל המעורבים – המנוח, אלמנתו והוריו – לכך שייעשה שימוש בזרע לצורך יצירת המשכיות. היא האשימה את המדינה שהערימה קשיים במקום לסייע לאלמנה.
בני הזוג הכירו במהלך שירותם הצבאי. ב-2005 הם החליטו למסד את היחסים ביניהם ומאז ניסו להביא ילדים לעולם, בין היתר באמצעות טיפולי הפריה. ניסיונות אלה הגיעו לקיצם לנוכח מות הבעל לפני כשנה, בגיל 42 בלבד. שעות ספורות לאחר מותו פעלו האלמנה וההורים מול בית החולים לצורך שימור זרעו.
ביולי אשתקד הוגשה הבקשה לבית המשפט ובמסגרתה עתרה האלמנה לעשות שימוע בזרע לשם הפרייתה. היא הגישה בקשה חלופית ולפיה במידה שלא תצליח להיקלט בעצמה - היא מבקשת לעשות שימוש באם פונדקאית לצורך הליך ההפריה. הוריו של המנוח תמכו בבקשה.
ואולם, כשהתבקשה המדינה להגיב לבקשה היא עיכבה את תשובתה ודרשה לא פחות מחמש בקשות להארכת מועד להגשת התגובה. כשכבר הגישה תגובה – היא ביקשה מבית המשפט שיורה על הגשת תסקיר מהשירות למען הילד.
השופטת גדיש מתחה ביקורת נוקבת על התנהלות נציג היועץ המשפטי לממשלה בהליך: "הרושם שנוצר הוא כי במקום לסייע, המשיב מכביד עליה שלא לצורך". היא כתבה שהמדינה יכלה לגלות יותר רגישות ולחסוך מאישה שעולמה חרב עליה הליך משפטי מיותר. זאת במיוחד כשעל הפרק עומדים הליכי הפריה שממד הזמן בהם הוא קריטי.
עו"ד מיה רשל ארבל  עו"ד מיה רשל ארבל צילום: מיה רשל ארבל
היא טענה שאין שום היגיון בקבלת תסקיר בנוגע למקרה מובן מאליו. העובדה שהמנוח היה שותף לטיפולי ההפריה שעברה אשתו, ועמדתם הברורה של בני משפחתו, לא מותירות מקום לספק שהמנוח היה רוצה שיעשו שימוש בזרעו.
השופטת חידדה כי הקריטריון שבהתאם לו יש לבחון את הבקשה הוא רצונו המשוער של המנוח בהבאת צאצאים לאחר מותו. היא כתבה שבמקרה זה הרצון משתקף בבירור מהנסיבות שבהן למנוח הייתה רעיה, בת זוג וחברה לחיים במשך יותר משני עשורים, עמה חלם על בית ומשפחה ועמה ניסה להשיג את החלום. גם פעולת שימור הזרע שנעשתה ממש בסמוך לרגע הפטירה מלמדת על רצונה העז של האלמנה בהתעברות מבעלה.
בנסיבות אלה תהתה השופטת מה תועיל הגשת תסקיר שלדברי המדינה תבחן "את רצונה האמתי והכן של המבקשת"?. לדבריה, רצון זה ברור ומובן ואין צורך לבזבז את זמנה של העובדת הסוציאלית כדי שתשמע מהמבקשת את מה שכתבה באופן ברור ומפורש בתביעתה.
השופטת הוסיפה בהקשר זה שקיימת חזקה שלפיה כל אדם רוצה המשכיות, ואצל אדם נשוי הרצון הוא להמשכיות עם רעייתו. לפיכך הבקשה התקבלה והשופטת ציינה שיש לעקוב אחר ההתפתחויות, ובמידה שהליך ההפריה לא יצלח יש לבחון את הבקשה החלופית להליך פונדקאות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקשת: עו"ד מתן חודורוב • עו"ד מיה רשל ארבל עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין