הממשלה אמנם אישרה הלילה (בין שני לשלישי) את התיקון לתקציב 2023, שהיה צורך להגדילו משמעותית בשל הוצאות העתק של המלחמה, אך עד היום בצהריים לא ברור עדיין מה בדיוק אושר, שכן המסמך שהופץ אתמול עבר שינויים, ובאוצר טוענים שעדיין "אינם יודעים" מהם. בשבוע הבא ההחלטה אמורה לעלות בקריאה ראשונה בכנסת.
במחנה הממלכתי, שנציגיה הצביעו נגד תיקון התקציב, ישנן תחושות קשות שלא היה עם מי לדבר ולמרות כל ההבטחות לא קיצצו את הכספים הקואליציוניים ורק "ניסו לעשות מניפולציות ושקרים". לדבריהם, הם ניסו להתווכח ולשנות אבל לא הצליחו בגלל העקשנות של שר האוצר סמוטריץ' לשמור על התקציבים של הציונות הדתית והחרדים.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גנץ ואיזנקוט. התנגדו לאישור התקציב
(צילום: רפי קוץ)
הטענה של סמוטריץ', שלא השתנתה גם אתמול, הייתה שקוצצו 70% מהכספים הקואליציוניים שנותרו ל-2023 שלדבריו מסתכמים בכ-2.5 מיליארד שקל. אך המספרים שהופצו אתמול בהצעת המחליטים לממשלה לא מתחברים לטענה הזאת וכאמור, במשרד האוצר לא מספקים הסבר ברור למה אושר ומהם המספרים הסופיים. לפי אותו מסמך שהופץ אתמול, הכספים הקואליציוניים המקוריים ל-2023 שהיקפם עמד על כ-5.8 מיליארד שקל קוצצו בכמיליארד שקל בלבד.

"המלחמה הגדולה של סמוטריץ' הייתה הכספים למשרד של אורית סטרוק"

במחנה הממלכתי מציינים כי מתוך חצי מיליארד שקל למשרד המשימות הלאומיות של השרה אורית סטרוק, שבתקציבו קיים הרבה כסף שלא קשור למלחמה, כמו למשל שיפוץ מקוואות ועידוד הגירה יהודית לערים מעורבות, לא קוצץ כלל.
ולגבי החרדים, השנה הוגדלו קצבאות האברכים ב-130 מיליון שקל לחודש. במחנה הממלכתי טוענים שבתיקון התקציב במקום לעצור את התוספות שעדיין לא חויבו, הוסיפו עוד 130 מיליון.
2 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
סמוטריץ' ונתניהו. הגדלת הגירעון במקום קיצוץ למתנחלים והחרדים
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
ובנושא התוספות של אופק חדש לחרדים: התכנית אומרת שמורה חרדי נכנס לתכנית אופק חדש בתנאי שעומד במבחני הליבה אבל בלי פיקוח. החרדים לא הסכימו שיהיה פיקוח, ובתקציב יש תוספת שכר של 20% בהיקף של 900 מיליון שקל, ובנוסף שריינו עוד 177 מליון שקל כדי להגיע לעליה של 40% ב-2023. במחנה הממלכתי ביקשו לא להגדיל ל-40% אך בקשתם נדחתה.
חבר ועדת הכספים ולדימיר בליאק מיש עתיד טען: "בסוף, מתוך 13.7 מיליארד שקל הכספים הקואליציוניים שאושרו לשנים 2023-2024, נתניהו וסמוטריץ' הסכימו "לשחרר" כמיליארד שקל בלבד. העמותות הפרטיות של ש"ס ויהדות התורה, שבקושי מלמדות ליבה ולא מגישות דיווחים ראויים למשרד החינוך, יקבלו כ-300 מיליוני שקל רק השנה, מוסדות המוכר שאינו רשמי ומוסדות הפטור, שלא מחויבים כלל ליבה ופיקוח, יקבלו כ-107 מיליון שקל. כל המשרדים הפיקטיביים והמיותרים - של סטרוק, שיקלי, אליהו, גולן, אמסלם - ימשיכו לבזוז ולזלול כספי ציבור".
"המלחמה הגדולה של סמוטריץ' הייתה על שמירת 'הקופה הקטנה' (הגדולה!) של הציונות הדתית במשרד ההתיישבות של סטרוק. במלחמה הזאת הוא ניצח ניצחון מוחץ את הציבור הישראלי - מאות מיליוני שקלים לגרעינים תורניים, חטיבה להתיישבות, 'העמקה וחיזוק הזהות היהודית', מנהלת זהות יהודית, 'תיעוד ההתיישבות' ועוד ימשיכו לזרום כסדרם גם בעת המלחמה, ללא שום קיצוץ. במקום לקצץ כ-8 מיליארד שקל בכספים הקואליציוניים ובמשרדים המיותרים, ממשלת ישראל תממן את הגדלת ההוצאות בזמן המלחמה, באופן כמעט מלא, על חשבון הגדלת הגרעון. במילים אחרות - על חשבונכם".
שר הכלכלה ניר ברקת, שהצביע גם הוא נגד אמר: "ממשלה שמקצצת דווקא במגזר היצרני, במנועי הצמיחה, בפריפריה, בעסקים הקטנים והבינוניים ובהשקעות הון - מעבירה מסר של אנטי צמיחה כלכלית. אני חבר בממשלה ותומך במדיניות שלה כל עוד יש היגיון. אין היגיון בלקצץ 500 מיליון שקל למקומות תעסוקה בפריפריה - בקרית שמונה, בשדרות, באופקים, בעוטף ובגליל. יותר מזה, לקחת את הקיצוץ בפריפריה ולתת אותו להייטק? לא במשמרת שלי. אני מאמין שיש להם את הרצון לפתור את זה וזה פתיר".