"אם לא הייתה מלחמה הייתי הולך מפה עכשיו", כך התבטא לפני מספר ימים אחד מבכירי משרד האוצר, ובמשפט הקצר הזה הוא בעצם סיכם את האווירה במשרד הממשלתי הגדול והחשוב הזה בעת מלחמה, וערב אישורו של תקציב חלקי חדש לשנת 2023. כל בכירי האוצר, ממש כמעט ללא יוצא מן הכלל, לא מסכימים למדיניות שמכתיב השר בצלאל סמוטריץ' ומאוכזבים מכך שהוא לא מתחשב בדעותיהם ברבים מהנושאים הבוערים.
נקדים ונאמר. מצבה הכלכלי של מדינת ישראל, למרות המלחמה שפרצה כאן ללא שום אזהרה מוקדמת לפני 52 ימים, עודנו סביר. המשק מתחיל להתאושש מההלם של השבועות הראשונים, האזרחים שוב קונים בחנויות, המפעלים שוב עובדים, כמעט כולם בתפוקה כמעט מלאה. הישראלים, למרות מצב הרוח הקודר למדי, שוב יושבים בבתי קפה ובמסעדות, יותר כדי להתאוורר ולסייע לעסקים שנקלעו לקשיים, מאשר לשם בילוי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
סמוטריץ' ונתניהו
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)

גם בכלכלה, מתעסקים בעיקר בפוליטיקה

אבל לא הכל טוב ומשתפר. יש אבל גדול מאוד, תרתי משמע. לצד האבל על המוני הנרצחים, שהוא גדול וכואב מאוד, יש אבל בניקוד אחר - אבל הממשלה טרם עיכלה והפנימה, לפחות לא בתחום הכלכלי, שמדינת ישראל שרויה במלחמה הקשה ביותר מאז זאת שפרצה ב-6 באוקטובר 1973. אז הממשלה הבינה מיד. עכשיו - ממש לא.
"כעת לא הזמן לעסוק בפוליטיקה", מזמרים שוב ושוב קברניטי הממשלה, ומה שמעסיק את רובם כל הימים זאת בעיקר הפוליטיקה הקטנה. מראש הממשלה ועד לאחרון השרים, כן גם אלו שהצטרפו לממשלה מהמחנה הממלכתי ורק מאיימים שיפרשו מהממשלה. הם ממש לא יפרשו כעת.
דבר אחד ברור לכולם: כל צעד ואמירה של המנהיגים קשורים ישירות לפוליטיקה, ולמה שיעלה בגורל הממשלה והכנסת אחרי המלחמה ובבחירות הבאות, שמועדן טרם ידוע.
כך לא מוותרים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, אפילו לרגע אחד על מה שעלול להיחשב כוויתורים למען מימון המלחמה.


הכספים הקואליציוניים ששר האוצר התחייב לפחות מניין פעמים לקצץ, מקוצצים רק בחלקם הקטן, המשרדים המיותרים של ממשלת הג'ובים, שבאוצר ממליצים לסגור לפחות שישה מהם ולמעשה גם עשרה בהצעה המורחבת, לא ייסגרו. וכל בכירי האוצר, ממש כולם, זועמים. "כעת צריך כל שקל - ולא משרד חוסן לאומי, ובוודאי לא תקציב להגברת הזהות היהודית", כפי שאמר לנו בכיר מאוד באוצר, שעד לא מזמן דווקא לא ביקר את סמוטריץ'.
והמחדלים בסיוע לאזרחים נמשכים. חלק מהמפונים קובלים שעד היום הם לא קיבלו את הכספים שהובטחו להם. אף בית עסק עדיין לא קיבל סיוע ממשי שהובטח להצלתו. הדחייה בתשלומי המיסים מסתיימת היום, וברשות המסים מספרים לנו שאיש לא ביקש להאריך אותה.
2 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
משה גפני
(צילום: עמית שאבי)
וגם במגזר העסקי, הבנקים מתחכמים ולא מסייעים ללקוחות כפי שפרסמו, אלא רק חלקית. כולם עוסקים בחישובים הכספיים. רוח הלחימה שדבקה בחיילי צה"ל ברצועת עזה - ממש לא הדביקה את חברי הממשלה וחלק מבכירי המשק, כמו זה שסירב להעמיד את המלונות שבבעלותו לטובת המפונים מחשש שהבלאי בהם יהיה יקר מדי עבורו.

האווירה העכורה במשרד האוצר

אולם, אין ספק שהאישים העיקריים שלא מצליחים להפנים שישראל שרויה במלחמה ארוכה, קשה ומתישה, הם ראש הממשלה, שדומה שהתחום הכלכלי שעניין אותו מאוד בעבר, די משעמם אותו בימים האלה, ושר האוצר, שפשוט ממשיך במדיניותו לשמר את קואליציית הימין מלא-מלא ועמיתיו החרדים. ובוודאי לא את יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שלצד התנגדותו העיקשת להעמיד כתנאי את לימודי הליבה, דווקא בטוח שלמורים שלא מלמדים את המקצועות הדרושים למשק מגיעה תוספת שכר של 30%, ממש בימי המלחמה האלה.
ולפחות שניים מהם טועים גם פוליטית. הסקרים מגלים זאת. ראש הממשלה ומפלגת הליכוד מאבדים קרוב למחצית מכוחם, וכאן אין ספק שלמה שקרה ב-7 באוקטובר יש חלק גדול בצניחה.
שר האוצר, שמפלגתו כבר צנחה בשבוע האחרון לראשונה אל מתחת לאחוז החסימה לכנסת, לא מפנים שההתרסקות הזאת נגרמת ישירות כתוצאה מהניהול הצולע-כושל של משרד האוצר, ולאי הסכמתו לוותר על העברת כל הכספים הקואליציוניים לטובת המלחמה.
גם אם, כדבריו, מדובר ב"כסף קטן", מיליארד שקלים הם כסף גדול לסיוע למאות אלפי המפונים. אי קידום סגירת משרדי הממשלה המיותרים זה כבר ממש לא כסף קטן. בארבע שנות הממשלה, אם תוציא את ימיה, מדובר במיליארדים רבים של שקלים.
וכאשר שואלים בכירי האוצר מי צריך בעצם הימים האלה את משרד המודיעין, המשרד לשיתוף פעולה איזורי, משרד המשימות הלאומיות ומשרד המורשת, אמר לנו בכיר מאוד באוצר את הסיבה במשפט קצר אחד, שמסביר את כל התורה על רגל אחת: "סמוטריץ צריך, כי הכוח היחיד שנשאר לו הוא בג'ובים שחילק לאנשיו".
"ואידך זיל גמור", אדוני השר. הביטוי הזה מובן לך מאוד, גם אם לא נאמר בעברית של הימים האלה. במילון ההסבר פשוט ונכון מאוד לשר האוצר המסיים בימים הקרובים שנת כהונה: "לאחר שקיבלת את העיקר תוכל ללמוד את היתר. את השאר תבין בעצמך".