1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בפתח תקווה מתח לאחרונה ביקורת חריפה על אמא לשתיים שביקשה להפנות תיק משמורת למסלול ניכור הורי וטענה שהאב גרם לניתוק הקשר בינה לבין בתה הקטינה. השופטת רבקה מקייס קבעה שהאם היא זאת שמסרבת להגיע למפגשים, וחייבה אותה בהוצאות משפט חריגות של 17 אלף שקל.
מערכת היחסים בין האם לבין האב קשה מאוד ומזה קרוב לעשור הם מנהלים מאבקי משמורת. בתחילה שתי הבנות היו במשמורת האם אבל בשלב מסוים עברו לאביהן בשל התנהלות האם, ששיתפה אותן בסכסוך עם האב והטרידה אותו ואת זוגתו החדשה.
בשנה שעברה הדברים הגיעו לשיא, כאשר פרצה מריבה קשה בין האם לבין הבת הגדולה, במסגרתה האם קיללה אותה, ניפצה את הטלפון שלה, שברה לה ציפורן ופרצה לחשבון האינסטגרם שלה. בעקבות זאת היא הגישה נגדה תלונה במשטרה והפסיקה להיפגש איתה.
מדיווח שמסרה עובדת סוציאלית לגבי המשפחה באותה תקופה עלה כי האם מכפישה את האב ואת זוגתו בפני בתה הקטנה, וכי המפגשים בין ההורים בזמן האיסוף וההחזרה שלה קשים ביותר. כך למשל, באחת הפעמים, האם השתוללה באלימות בבית זוגתו של האב והאירוע הסתיים במעצר ובבדיקה פסיכיאטרית.
לפני כחודשיים, אחרי דיון סוער שבמהלכו האם עזבה את האולם בסערה, החליטה השופטת הבכירה רבקה מקייס לקבל את המלצת גורמי המקצוע ולהורות על מתווה לאיסוף והחזרת הילדה הקטנה באמצעות מרכז הקשר כדי למנוע היתקלויות נוספות עם האב (הילדה הגדולה כבר בגירה ולכן הוחלט שלא להתערב בשיקול דעתה).
עו"ד אלינור ליבוביץ'עו"ד אלינור ליבוביץ'
אבל האם סירבה לכך בתוקף ולאחר מכן ביקשה להעביר את התיק לדיון דחוף במסלול של ניכור הורי בפני שופט מוקד במחוז תל אביב על פי נוהל שגיבשה לפני כשנתיים נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. בבקשה האשימה האם את האב בהסתה חמורה שפגעה בקשר שלה עם בנותיה ודרשה להפנות אותו לאבחון פסיכיאטרי.
בהחלטה שדחתה את הבקשה הבהירה השופטת מקייס כי אי אפשר להעביר תיק שמתנהל במחוז מרכז ולפי נהלי המערכת אמור להתנהל בפניה, לשופט מוקד במחוז תל אביב. לגופו של עניין נקבע כי זה ממילא לא מקרה שמתאים למסלול ניכור הורי, שכן האם היא זו שפוגעת בבתה ומסרבת להיפגש איתה אף שהילדה כמהה לראות אותה.
"המפתח לקיומם של זמני שהות מקובלים בין האם לבין הקטינה מצוי בידיה של האם, אשר בוחרת להעדיף את מלחמתה בכל הגורמים, מבית המשפט, דרך אנשי הטיפול, ועד לאב ומשפחתו", כתבה.
השופטת הדגישה כי המתווה גובש כדי להגן על הילדה מפני האירועים הטראומתיים שחוותה בעבר, וכי מלבד האיסוף וההחזרה המפגשים עצמם חופשיים וללא פיקוח. נקבע שהאם עשתה שימוש לרעה במסלול הניכור ההורי שמיועד למקרים שבהם יש חשש אמיתי לפגיעה בזכויות הילד ובקשר עם הוריו. לפיכך, מלבד הוצאות של 7,000 שקל שתשלם האם לאב, היא חויבה גם בהוצאות של 10,000 שקל לאוצר המדינה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד אלינור ליבוביץ' עוסקת בניכור הורי • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין