נסללה הדרך למתן סיוע ממשלתי נוסף לחברת אל על: המתווה של משרד האוצר, שגובש בחודשים האחרונים, הועבר היום (ו') להצבעת ממשלה, שתתקיים ביום ראשון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהמתווה עולה כי אל על, שעדיין מופיעה בדו"חותיה הכספיים הערת עסק חי, תקבל כעת סיוע של 30 מיליון דולר נוספים, בשתי פעימות, בתנאי שבעל השליטה בחברה, קני רוזנברג, יזרים גם הוא סכום זהה של 30 מיליון דולר, וכן יעמוד בהתחייבויותיו הקודמות למדינה - הזרמה של 43 מיליון דולר לחברה.
1 צפייה בגלריה
מתווה הסיוע הנוסף לאל על יעלה להצבעת ממשלה ביום ראשון
מתווה הסיוע הנוסף לאל על יעלה להצבעת ממשלה ביום ראשון
מתווה הסיוע הנוסף לאל על יעלה להצבעת ממשלה ביום ראשון
(צילום: Shutterstock)
עוד נקבע במתווה כי הנפקת אל על בסך של 105 מיליון דולר, שהחברה היתה מחויבת לבצע עד ה-7 ביולי 2021 - ולא בוצעה, תידחה עד לחודש ספטמבר 2022. כזכור, בחודש יולי הודיעה אל על כי בשל המצב בענף התעופה היא דוחה את הנפקת המניות ואת הזרמת הסכום לו התחייב רוזנברג במסגרת ההנפקה, מה שהתפרש באוצר כהפרת חוזה.
לפי המתווה, הזרמת הכספים תתבצע בשתי פעימות, הפעימה הראשונה תהיה בסכום של כ-20 מיליון דולר והפעימה השנייה - כ-10 מיליון דולר. באוגוסט העריכו באוצר כי הסיוע יעמוד על 100-150 מיליון דולר, אולם הסכום פחת משמעותית בעקבות פתיחת השמים.
מתווה הסיוע כולל מגבלות על בעל השליטה והחברה: איסור על משיכת דיווידנד, רכישה עצמית של מניות ועסקאות בעלי עניין. החזקות המדינה יוגבלו ל-24%, ללא זכויות שליטה, בכדי למנוע את הלאמת אל על. הסכום ינתן לאל על בצורת אג"ח להמרה, ללא ביטחונות וללא ריבית.
המתווה הנוכחי מגיע כחצי שנה לאחר מתווה הסיוע הקודם, במסגרתו העבירה המדינה לאל על כ-210 מיליון דולר ולישראייר 16 מיליון דולר, כאשר העסקה כללה רכישת כרטיסי טיסה עבור עובדי מערך אבטחת התעופה, לתקופה של 20 שנה, שאת עלותם שילמה המדינה לחברה מראש.
שתי חברות התעופה הקטנות, ארקיע וישראייר, בחרו שלא לקחת חלק במתווה הסיוע, ובמקום זאת הגיעו להסכמות עם משרדי האוצר והתחבורה כי יקבלו הלוואות בערבות המדינה. עם זאת, המדינה שומרת לכל אחת מהחברות הקטנות אופציה לסיוע של 7 מיליון דולר במתווה דומה לזה של אל על.