בצל החרפת העמדות של משרד האוצר בנוגע לסיוע לאל על, קני רוזנברג, בעל השליטה בחברת התעופה, דורש מהמדינה פיצוי בסך 100 מיליון דולר. בנוסף, הוא דוחה את טענת האוצר כי לא עמד בתנאי הסיוע הקודם ולא הזרים לחברה 43 מיליון דולר במסגרת הנפקת מניות אל על סך 105 מיליון דולר, שלא יצאה לפועל מפאת הגל הרביעי של הקורונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אל על, שבדו"חותיה הכספיים נושאת הערת עסק חי מפאת החובות הרובצים עליה, פנתה בעקבות הגל הרביעי למדינה בבקשה לסיוע נוסף בסך 150 עד 200 מיליון דולר, לאחר שתחזיותיה לשיקום התעופה לא התממשו.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג שדה תעופה מטוס מטוסים אל על
נתב"ג שדה תעופה מטוס מטוסים אל על
מטוסי אל על
האוצר מנגד, במתווה הסיוע הנוסף שפרסם לאחרונה, הודיע כי הוא מוכן להלוות לחברה באג"ח להמרה לשלוש שנים סכום של 50 מיליון דולר, וזאת בתנאי שבעלי השליטה, קני רוזנברג, יזרים 43 מיליון דולר - סכום אליו התחייב בעבר, בתוספת סכום נוסף שעדיין לא נקבע. כמן כן דרש האוצר מבעלי אל על להתאים את גודל החברה להיקף הפעילות הנוכחי שלה ולמכור חלק ממועדון הלקוחות ומצי המטוסים שלה.
במכתב ששלח היום למנכ"ל האוצר רם בלניקוב, הגיב רוזנברג לטענות האוצר נגדו. "אז וגם כיום אני עומד מאחורי כל התחייבויותיי. אל על פעלה באופן נחוש ונעזרה בחתמים מקומיים וזרים להוציא את ההנפקה לפועל. עם זאת, גורמים חיצוניים הקשורים במצב השוק סיכלו את האפשרות למימושה".
במכתב נאמר עוד, כי "ברור כי הממשלה צריכה לפצות את ענף התעופה בכלל ואת אל על בפרט בשל הנזקים שנגרמו ונגרמים לה עקב המגבלות בתנועה האווירית הייחודיות לישראל. אני מצפה לפיצוי מהמדינה של 100 מיליון דולר. אני כמובן פתוח לכל מו"מ עם משרד האוצר לגבי חלקי בתמיכה, מעבר לפיצוי שהמדינה צריכה לתת תוך תשומת לב שאני מחזיק רק 39% מהמניות".
2 צפייה בגלריה
אביגל שורק, מנכ"ל אל על הנכנס
אביגל שורק, מנכ"ל אל על הנכנס
אביגל שורק, מנכ"ל אל על
(צילום: יח"צ, מתוך סרטון נאום לעובדי החברה)
גם מנכ"ל אל על, אביגל שורק, שלח מכתב למנכ"ל האוצר ובו נאמר: "אל על דורשת פיצוי מיידי, הזמן לא עובד לטובתנו. אנו במדרון חלקלק, כל יום שעובר מרע עוד יותר את מצבנו ויש להשלים את המהלך עד 15 באוקטובר. מצבה התזרימי של אל על מורכב נוכח החלטות הממשלה". לצד הפיצוי, דורש המנכ"ל גם לגבש בהקדם תו ירוק לתעופה בטוחה שיאפשר לחברה להתחרות מול החברות הזרות, פתיחת השמיים לתיירים וחידוש היתר הכניסה לתיירים מחוסנים.