1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בבאר שבע דחה לאחרונה בקשה של הורים למכור דירה שרכשו עבור בתם הקטינה ולקבל את הכספים לחשבונם, אף שהנכס רשום על שמה. השופט אלון גביזון אפשר להורים למכור את הדירה רק בכפוף לכך שהכספים יובטחו לטובת הילדה.
באפריל 2016 קיבלו ההורים אישור מבית המשפט לרכוש מכספיהם שתי דירות עבור ילדיהם בפרויקט של חברה קבלנית. דירה אחת עבור בנם ודירה שנייה עבור בתם, שהייתה אז כבת 11. דירת הבת נרכשה תמורת כ-1.5 מיליון שקל.
בבקשה הנוכחית ביקשו ההורים למכור את הדירה שרשומה על שם הבת בהתאם להסכם מכר מספטמבר 2021 שבו הועמדה התמורה על 1.73 מיליון שקל, ולהשיב את כספי המכירה לתא המשפחתי, משם נלקחו.
ב"כ היועץ המשפטי לממשלה במשרדי האפוטרופוס הכללי התנגדה לבקשה. היא טענה כי בית המשפט אישר להורים לרכוש מכספיהם את הדירה עבור הקטינה, בכפוף לרישום מלוא הזכויות על שמה ושלא תישא בהוצאות ובתשלומים הכרוכים בכך. לשיטתה, ההורים העניקו את הדירה במתנה לקטינה, ובקשתם אינה עולה בקנה אחד עם טובתה.
ההורים טענו בתגובה כי רכשו את הדירה לצורך השקעת כספי התא המשפחתי בנדל"ן, זאת לא מתוך כוונה לתת מתנה לקטינה. הם הדגישו כי לא נחתם כל הסכם מתנה בינם לבין בתם. הם הסבירו כי עתה יש צורך לממש את הדירה כדי להזרים כספים לעסק המשפחתי, כדי לחזק את התא המשפחתי מבחינה כלכלית וכדי להשביח את הנכס.
השופט אלון גביזון מינה לקטינה אפוטרופא לדין שהצטרפה לעמדת ב"כ היועץ המשפטי לממשלה. בשלב זה הציעו ההורים שתוכנית החיסכון הקיימת לקטינה על סך כ-1.3 מיליון שקל תשועבד לטובת הבטחת התמורה שתתקבל מכירת הדירה, וזאת עד לרכישת דירה חלופית תמורתה.
עו"ד חיה רודניצקי -דרורי עו"ד חיה רודניצקי -דרורי צילום: יובל כהן אהרונוב
השופט גביזון דחה את טענת ההורים שלפיה רכשו את הדירה לצורך השקעת כספי המשפחה בנדל"ן וכי לא מדובר במתנה. הוא ציין כי בבקשה לרכישת הדירה הם נכתב במפורש כי הם מעוניינים לרכוש עבור הקטינה דירה בפרויקט.
בפסק הדין צוין כי שמירה על אינטרס הקטינה ונכסיה אינו עולה בקנה אחד עם רצון ההורים למכור את הדירה שרשומה על שמה לטובת הזרמת כספים לחשבון ההורים והעסק המשפחתי. נדחתה גם הצעת ההורים לשעבד את תוכנית החיסכון של הילדה, וצוין כי ברור שאין במנגנון זה כדי להבטיח את נכסיה.
השופט הוסיף כי אם ההורים מעוניינים למכור את הדירה לצורך השבחת נכסי הקטינה, יש ליצור מנגנון שלפיו כספי התמורה שיתקבלו ממכירת הדירה יובטחו, בין באמצעות רכישת דירה אחרת על שם הקטינה ובין באמצעות הפקדת התמורה שתתקבל בחשבון על שם הקטינה בלבד.
בסיכומו של דבר אישר השופט להורים למכור את הדירה בכפוף לכך שעל הקטינה לא יחולו חיובים כספיים בגין המכירה וכי ההורים ישקיעו מיד את כספי התמורה בתוכנית חיסכון שתירשם על שם הילדה. הוא הבהיר כי ככל שההורים ירצו לרכוש מהתמורה דירה חלופית על שם הקטינה, עליהם להגיש בקשה מתאימה לאישור בית המשפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד חיה רודניצקי-דרורי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין