1 צפייה בגלריה
חוב חובות פשיטת רגל דאגה אילוס אילוסטרציה
חוב חובות פשיטת רגל דאגה אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
כספי פיצויים הצבורים בקופות גמל של חייבת בת 63 הנושקת לפנסיה לא ימומשו לטובת סילוק חובותיה העומדים על כ-180 אלף שקל – כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בתל אביב. השופט ליאור גלברד דחה את בקשת הנאמן בהליך חדלות הפירעון ונימק זאת ברצון להבטיח לחייבת קיום בכבוד בזקנתה.
לפני הקורונה עבדה החייבת 22 שנה כמנהלת משרד עורכי דין ופוטרה אחרי פרוץ המגפה. היא לקחה הלוואות לצורכי מחיה שוטפים אבל התקשתה להחזירן. כיום היא מתגוררת אצל אימה שבשנות ה-80 לחייה ביישוב בשרון, כשלטענתה היא נמצאת במלחמת הישרדות יומיומית.
בדצמבר אשתקד ניתן בעניינה צו לשיקום כלכלי, שבמסגרתו הוסכם שהיא תשלם על חשבון החוב 54 אלף שקל ב-36 תשלומים. בהמשך ביקש הנאמן מבית המשפט לממש 100 אלף שקל מתוך כ-588 אלף שקל הצבורים לחייבת בקופות הפנסיה שלה, לטובת פירעון החוב.
בתגובה טענה החייבת שמימוש כספי הפיצויים יקטין את הפנסיה החודשית שלה באופן משמעותי שלא יאפשר לה ביטחון סוציאלי מינימלי. לטענתה אין לה עוד הרבה שנים לעבוד והיא זקוקה לפנסיה כדי לחיות בכבוד לעת זקנה.
השופט גלברד תרגם את בקשת הנאמן למספרים וקבע שקבלתה תגרום להפחתה של 494 שקל בפנסיה החודשית של החייבת לאחר פרישתה משוק העבודה. במקום לקבל 2,776 שקל בחודש, היא תיאלץ להסתפק ב-2,282 שקל בלבד.
עו"ד אייזיק סטולובעו"ד אייזיק סטולוב
הוא ציין שהחייבת אמנם זכאית בנוסף לקצבת אזרח ותיק מהביטוח הלאומי שמוסיפה לה כ-1,700 שקל בחודש, כך שאם תתקבל הבקשה יהיו לה יחד עם הפנסיה כ-4,000 שקל בחודש, אלא שלדבריו עדיין מדובר בהכנסה נמוכה.
הוא הבהיר שלא נעלם מעיניו כי החייבת כיום בריאה ומסתייעת כלכלית באימה, אך על רקע גילה המתקדם של האם אין לדעת כמה שנים החייבת עוד תוכל לגור בבית אימה ולהיתמך על ידה.
בתוך כך העיר השופט שיש טעם מסוים בטענת הנאמן שלפיה החייבת חיה ברמת חיים גבוהה יחסית למצופה ממי שמצוי בהליך חדלות פירעון, כשהיא מוציאה כ-8,000 שקל בחודש (1,500 לאימה ו-6,500 נוספים לצורכי מחיה). ואולם, השופט הכריע שעניין זה לכשעצמו אינו מצדיק חריגה מהכלל שנקבע בפסיקה, לפיו ככלל אין לממש כספי פנסיה במסגרת הליך חדלות פירעון.
בסופו של דבר קבע השופט כי במכלול השיקולים, ועל רקע מצבה המורכב של החייבת, אין הצדקה לממש את כספי הפנסיה שלה לצורך כיסוי חובותיה. לפיכך, הבקשה נדחתה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החייבת: עו"ד איריס מיטל • הנאמן: עו"ד יקיר ניידיק • עו"ד אייזיק סטולוב עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין