איש העסקים היהודי-אמריקני גארי ברנט, נשיא ומייסד חברת פיתוח הנדל"ן אקסטל מארה"ב, רוכש את אדמת הפטריארכיה היוונית אורתודוקסית במרכז ירושלים תמורת סכום של 750 מיליון שקל, מידי ניות קוממיות השקעות, חברה בבעלות אנשי עסקים מי-ם בהובלת נועם בן דוד. זאת לאחר תהליך התמחרות, במסגרתו משלם ברנט על הקרקע את מחיר המינימום שהוצע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הקרקעות, המשתרעות על פני שטח של כ-520 דונם, כוללת כ-1,000 יחידות דיור בנויות בשכונות רחביה, טלביה וניות בעיר, וכן בתי מלון מוכרים כגון מלון ענבל, מלון פרימה ומלון דן פנורמה, מבני ציבור כגון חלק מבית הכנסת הגדול ומוזיאון ישראל, שטחים פתוחים ויותר מ-12 מגרשים לפיתוח. שווי עסקת הענק מתבסס על פוטנציאל פיתוח המגרשים בשטח הקרקעות.
1 צפייה בגלריה
שכונת רחביה בירושלים
שכונת רחביה בירושלים
שכונת רחביה בירושלים
(צילום: שלומי כהן)
הקרקעות הוחכרו לקרן קיימת לישראל (קק"ל) בשנות ה-50 של המאה הקודמת לתקופה של עד 99 שנה, עד שנת 2052, עם אופציה להארכה בתנאי השכרה מחודשת על בסיס שווי השוק, וקק"ל החכירה אותן בחכירת משנה לדיירים. ב-2011 קבוצת ניות קוממיות ביצעה את העסקה הראשונה מול הכנסייה היוונית, ורכשה ממנה את זכות החכירה למשך 110 שנים. ב-2016 ביצעה עסקה נוספת, והפעם רכשה את הבעלות המלאה בטאבו על הקרקעות, ולמעשה נכנסה בנעלי הכנסייה.
בעקבות זאת המשיכה הקבוצה לקיים את ההסכם של הכנסייה כלפי החוכרים, ואף הציעה לדיירים המעוניינים בכך לרכוש את הבעלות המלאה על דירותיהם. עד היום, בוצעו מספר עסקאות ובהן גם עסקת וילה שרובר ברחוב דובנוב, מלון הנשיא ובעלי דירות פרטיים נוספים.
כעת, משנכנס ברנט לתמונה, הוא נכנס לנעליה של ניות קוממיות והפך לבעלי הקרקע. כאמור, לקק"ל זכויות חכירה ל-30 השנים הקרובות, ויש באפשרותה להאריך את חוזה החכירה, כך שייקח זמן עד שברנט יוכל לפעול בשטח. אשר לדיירים, שהם חוכרי המשנה, הם מחזיקים בהסכמים מול קק"ל. ככל שיסתיים חוזה החכירה, ייתכן כי יוצע להם להאריך את החוזה או לרכוש את הזכויות המלאות על הדירות. כך או כך, על פי הערכות מדובר בסכומים לא מבוטלים.
העסקה שקבוצת ניות ביצעה מול הכנסייה נחשבה אז לבלתי אפשרית, אחרי שעסקה קודמת התבררה כתרמית. על הקרקעות עדיין רובצת הערת אזהרה לטובת קק"ל שנרשמה שלא כדין לפני כ-22 שנה בעקבות עסקת זיוף, אשר המעורבים בה הורשעו ונדונו למאסר. במסגרת אותה עסקה, קק"ל, בהובלת עו"ד ויינרוט המנוח, הוטעתה לחשוב שהיא רוכשת הארכת חכירה מהכנסייה, כשבפועל הכסף לא הגיע לידי הכנסייה מעולם.
בפסק דין של השופט משה ברעם מהשנה שעברה נדרשה הכנסייה לפצות את קק"ל בסכום של 41 מיליון שקל, על אף שאין מחלוקת שהיא לא הייתה מעורבת במעשי הרמייה ולא קיבלה תמורה כלשהי. הכנסייה ערערה על פסק הדין, ובית המשפט העליון צפוי לפסוק בו בקרוב. זכות הערעור הומחתה אף היא לקונה, וככל שיבוטל פסק הדין צפוי הרוכש לקבלת החזר כספי של סכום זה.
את אקסטל ייצגו בעסקה עורכי הדין אבי פורטן ודעואל פלאי ממשרד אגמון עם טולצ'ינסקי. את קבוצת ניות קוממיות ייצג עו"ד אברהם אברמן ממשרד ש.פרידמן אברמזון ושות', ואת הרוכשת ייצגו עוה"ד אבי פורטן ודעואל פלאי ממשרד אגמון.
ברנט מסר: "אני נרגש להכריז על עסקה גדולה במרכזה של אחת הערים החשובות בעולם. זהו מצב שבו כולם מרוויחים: מדינת ישראל, העיר ירושלים, התושבים ואקסטל. יש לנו מוניטין רב עם פרויקטים מסובכים בארה"ב, ובכלל זה פרויקט Belnord במנהטן, שכלל דיירים במצבים מורכבים. אנחנו הולכים להתייחס לדיירים בירושלים באותם כבוד והגינות כפי שאנחנו עושים בכל הפרויקטים שלנו. הפרויקט יחזק את הקשרים של אקסטל עם השוק הישראלי ויאיץ את הפיתוח של מרכז ירושלים".
בן דוד מסר: "אנו שמחים על חתימת העסקה עם חברת נדל"ן מהגדולות בעולם, בבעלות איש העסקים גארי ברנט, יהודי ציוני חם ואוהב ירושלים. נכנסנו לפרויקט הזה לפני יותר מעשור, אחרי שנקלע למבוי סתום בין קק"ל לבין הכנסייה, והצלחנו לפתור קונפליקט שמדינת ישראל לא הצליחה לקדמו למרות מאמצים רבים. ביצענו עסקה שנחשבה בלתי אפשרית, וגם מסוכנת מאד כלכלית. כיום, אחרי שהושלמה גאולת הקרקע, אנחנו מעבירים את הפרויקט בלב רגוע וביד בוטחת למי שישלים אותו בשנים הבאות. ברנט, יהודי יקר, הביע מחויבות לפעול בשיתוף פעולה עם קק"ל והרשויות בירושלים ליצירת פתרון לתושבים ולפיתוח העיר. משפחת בן-דוד עוסקת שנים רבות בבניין הארץ, ובעזרת השם תוסיף לקחת חלק בבניין ירושלים ובחידושה".