לצד דברי הביקורת שהשמיעו בימים האחרונים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ושגרירו היוצא בישראל טום ניידס בסוגיית המהפכה המשפטית והממשלה הנוכחית, פרשן ה"ניו יורק טיימס" הבכיר המקורב לביידן, תומאס פרידמן, כתב אתמול בגלוי בטורו את החשש הגדול ביותר של ירושלים: הנשיא ביידן החל "להעריך מחדש" את מערכת היחסים עם ישראל.
ב"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי של ynet, דיברנו על המשמעות הכלכלית שעלולה להיות להמשך העמקת המשבר בין ישראל וארה"ב עם ד"ר יונתן פרימן, מומחה ליחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שהדגיש שכרגע הוא לא רואה סיבה לדאגה, אך עם זאת הסביר על הנזקים הגדולים שייגרמו לכלכלה הישראלית אם הקרע יעמיק: "אין ספק שמה שקורה עכשיו מבחינת התדמית של ישראל זה משהו שחשוב לשים לב אליו, אבל אם מסתכלים על התכלס, מבחינת המעשים בכל הנוגע ליחסים בין ארהב לישראל - היחסים תמיד היו חזקים וגם ימשיכו להיות חזקים", אמר פרימן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו בישיבת הממשלה
ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
(צילום:AP, עמית שאבי)
"המדינה שמכירה אותנו הכי טוב חוץ מעצמנו היא ארה"ב. הם יודעים שלאורך השנים תמיד היו דמויות שנויות במחלוקת בממשלה, שרים שאומרים דברים כאלה ואחרים. אני חושב שבסוף האמריקנים מבינים שיש הבדל בין דיבורים לבין מעשים ואכן היו שרים שאמרו כך וכך אבל בסוף מסתכלים על המדיניות של ממשלת ישראל, גם בנוגע לפלסטינים, המדיניות היא אותה מדיניות".
עם זאת, הסביר פרימן כי החשש הוא ש"ישראל היא המדינה שקיבלה הכי הרבה כספים מארה"ב מאז סוף מלחמת העולם השנייה. יש המון סיוע שמגיע בהקשר הבטחוני באופן ישיר מהממשלה בוושינגטון. יש גם את העניין של השוק המקומי, מבחינת ארה"ב זה השוק אולי הכי חשוב כי יש המון חברות ישראליות מובילות בבורסה בניו יורק. אז יש המון קשרים מסחריים, המון מרכזי פיתוח בארץ של חברות אמריקניות. לכן אין ספק שאם אכן יהיה פה נזק של הידרדרות משמעותית ביחסים שלנו עם הממשל האמריקני זה יכול להיות מתורגם גם להידרדרות ביחסים בין אנשים וחברות פרטיות - וזה דבר שיכול לעלות המון כסף לישראל, גם מבחינת פיטורי עובדים, גם מבחינת היכולת של ישראלים לעשות עסקים על ארה"ב ועוד".
עוד הוסיף כי "דווקא ההפגנות מראות כמה ישראל היא דמוקרטית. כמובן שיכול להיות חילוקי דעות בין רשויות שונות במדינה. רק לא מזמן היה לנו בארה"ב פסיקות שנויות במחלוקת בכל הנוגע גם להפלות וגם לדברים אחרים, וראינו את ג'ו ביידן בעצמו יוצא נגד זה, ומדובר על ביהמ"ש העליון שם בארה"ב".
בנוסף אמר כי "ככל שהזמן עובר זה לא משהו שאנחנו מקבלים מארה"ב, אלא שני הצדדים מקבלים תמורה יחסית מהסיוע, וזה באינטרס של שני הצדדים, של שני העמים, שהקשר הזה ימשיך ויתחזק ככל שנמשיך את היחסים האלו". האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה, או חפשו אותנו בכל אפליקציות הפודקאסטים.

לאן נעלמה החמאה הזולה של טרה?

עוד בפרק: אם שאלתם את עצמכם לאן נעלמה החמאה הזולה של טרה, שהתחלפה בחמאות מיובאות ב-12 שקלים ומעלה, מסתבר שניתן למצוא אותה במקום אחד במחיר של 8.2 שקלים - אתר שמספק הזמנות של מוצרי סופר למגזר החרדי. כתבתנו מירב קריסטל הסבירה ב"כסף חדש" למה החמאה הזולה נעלמה מהמדפים ברוב החנויות, איך זה קשור להוצאת החמאה מפיקוח ולמה היא נמצאת רק במיזם אחד שמיועד לשוק החרדי - משנה יוסף. לריאיון המלא האזינו בסימנייה השנייה בנגן שבראש הכתבה.

משבר התיירות הנכנסת לישראל

בנוסף דיברנו עם יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, על התיירות בארץ שלא התאוששה לגמרי מאז הקורונה ובצל מלחמת רוסיה-אוקראינה, על ההשלכות של המצב הפוליטי בארץ על הנושא ועל המשמעויות הכלכליות.
"כרגע ענף התיירות בכלל והתיירות הנכנסת בפרט זה הבת החורגת והמוצלחת של הממשלה שמתנהלת בצורה דיי עב"מית, אין שום תכנון, שום התייחסות. ההצלחה והנתונים הכלכליים הם חד משמעיים בכיוון הזה - זה ענף הייצור הרביעי, מכניסים דולרים למדינה, לא פחות מהתעשיות הביטחוניות האזרחיות", אמר פתאל.
"אין שום תוכנית שאומרת מה צריכות להיות התשתיות בישראל בנושא התיירות בשלוש-ארבע שנים הקרובות. כל מה שקורה הוא אקראי. להקים בית מלון פה לוקח עשר שנים. יש פה ביורוקרטיה רעילה שפשוט חונקת את האפשרויות. בתל אביב יש יותר חדרי איירביאנבי מחדרי מלון. בישראל זה הפך להיות העיקר".
עוד הוסיף כי "תיירות היום היא מרכיב חשוב ומרכזי בהוויה האנושית. אני מזכיר לך שפעם סלע קיומנו היה הכותל המערבי, היום מפגינים בנתב"ג - כי שם זה הלב הפועם של האומה. תיירות הפכה להיות דבר חשוב. הענף הזה מייצר 15% ממקומות העבודה בפריפריה. אנחנו משוועים לתשתיות ולמקומות שנוכל להביא הרבה יותר. למרות המחירים יש ביקושים. אבל רמת המחירים נמצאת במגמת עלייה ורמת השירותים נמצאת במגמת ירידה. אנחנו פשוט לא שווים את הכסף".
בנוגע למשבר הפוליטי אמר פתאל כי הוא "עוד לא פגע בתנועה לארץ. גם הנושאים הביטחוניים פחות השפיעו. בעבר הפיגועים היו אצלנו, היום הטרור בכל מקום. כרגע מה שמונע מתיירים להגיע לישראל, זה ישראל. אנחנו לא ידידותיים בכניסה לישראל, חד משמעית. ובכלל כל נושא התיירות - אין לו אבא אין לו אמא, אין לו תכנון, הוא אקראי, למרות שאנחנו יכולים להיות קטר צמיחה בפריפריה. משוועים לזה", אמר. לריאיון המלא האזינו בסימינייה השלישית בנגן.
אם פספסתם: על רקע יום השיבוש אתמול דיברנו ב"כסף חדש" עם אחד האנשים החזקים בליכוד ומזכיר ארגון עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ, שהתייחס לסירוב של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, להכריז על שביתה כללית כפי שעשה במרץ והבהיר: "לח"כים מהליכוד יש עניין לפעול למען העובדים והאיגודים". וגם: איך בא לידי ביטוי הערבוב בין ימין לשמאל כלכלי במחאה? רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא שעלה אתמול>>