1 צפייה בגלריה
ארכיון 1990 עולים מברית המועצות
ארכיון 1990 עולים מברית המועצות
ארכיון. עולים מברית המועצות בתחילת שנות ה-90
(צילום: דוד רובינגר)
בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע דחה לאחרונה את בקשת המדינה לשלול מעולה אוקראיני את אזרחותו הישראלית בשל חשד שהיא התקבלה על יסוד מסמכים כוזבים שלפיהם הוא יהודי. השופט גד גדעון קבע שהחשדות לא מבוססים, והבקשה נדחתה.
המשיב (64) הגיע לארץ ב-1995 עם בתו, וקיבל אזרחות ישראלית כיהודי על פי חוק השבות. לטענת המדינה, כשני עשורים לאחר מכן היא מצאה ראיות שמלמדות כי בפועל הוא לא יהודי, כך שבקשתו נסמכה על פרטים כוזבים.
בין היתר מצאה המדינה כי שם סבתו מצד האם היה "אנטונינה", ולשיטתה לא סביר שיהודייה תקבל שם כזה בתקופה שלפני המהפכה הבולשביקית. עוד נטען כי בעלה של אנטונינה לא היה יהודי, ובאותה תקופה נישואי תערובת היו דבר נדיר. על יסוד הפרטים הללו ביקשה המדינה לבטל את אזרחותו של העולה, בטענה שהושגה במרמה.
מנגד טען המשיב כי הוא הצהיר אמת בלבד בפניותיו אל רשויות המדינה ובבקשתו לקבלת אזרחות. הוא הפנה את בית המשפט לעובדה שהשם אנטונינה מופיע כ-8,500 פעם במאגר קורבנות השואה במוסד "יד ושם" – מה ששומט את הקרקע תחת הטענה שזה לא שם של יהודים. לשיטתו, נדרשות ראיות כבדות על מנת לשלול אזרחות מאדם, ומשכשלה בכך המדינה – דין בקשתה להידחות.
השופט גדעון הסביר שביטול אזרחות שהושגה באמצעות פרטים שקריים דורש תשתית ראייתית איתנה, אולם אין די בחשדות לגבי נכונות המידע שנמסר לצורך קבלת האזרחות. "סבורני כי המבקשת לא הניחה בפני בית המשפט תשתית מספקת לביסוס טענתה בדבר רכישת אזרחותו הישראלית של המשיב על יסוד פרטים כוזבים", כתב.
לעניין שמה הפרטי של הסבתא הוא נימק כי הראיה שהציג המשיב מתוך מאגר השמות של "יד ושם" מפריכה את גרסת המדינה. הוא הוסיף כי אפילו שמה המלא של הסבתא חוזר במאגר ארבע פעמים, וקבע כי העובדה שנישאה למי שאינו יהודי לא יכולה לפגוע במעמדו של הנכד.
בתוך כך קיבל השופט את טענת המשיב שלפיה בעקבות המלחמה באוקראינה נבצר ממנו לאתר ראיות המעידות במפורש על יהדותה של משפחתו. הוא סיפר כי סבתו ואימו הוחבאו בתקופת הכיבוש הנאצי בכפר תוך הסתרת זהותן היהודית – דבר שמקשה מטעמים מובנים לאתר סממנים יהודיים רשמיים בנוגע אליהן. השופט סיכם שהמדינה לא הוכיחה בראיות חד משמעיות ומשכנעות את עניין זיוף מסמכי הבקשה לאזרחות, ומכאן שבקשתה נדחית.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד דימיטרי קוגן מפרקליטות מחוז דרום • ב"כ המשיב: עו"ד אדוארדו ווסר מהסיוע משפטי • עו"ד גדעון גינת עוסק בחוקתי ומנהלי • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין