5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות חברת פסיפס)

בעשור האחרון ההתחדשות העירונית הפכה למנוע מרכזי של שינוי אורבני. מאות פרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38 יוצאים לדרך ברחבי הארץ, מחדשים את המרחב הבנוי, משדרגים את איכות חיי הדיירים ומתאימים את הערים לסטנדרטים מודרניים. בשנים הקרובות מחצית מכלל התחלות הבנייה צפויות להיות בהתחדשות עירונית – היקף בלתי נתפס שמחייב התייחסות מיוחדת.
מיזמי התחדשות עירונית, בפרט פינוי-בינוי, אינם מהלך נדל"ני רגיל, היות שמדובר על מעבר של עשרות ומאות משפחות מהמבנים הישנים לדיור חלופי. זהו שלב משמעותי מאוד במהלך הפרויקט, כאשר חלקן חיות בבניין או בשכונה עשרות שנים. לכל משפחה סיפור משלה, זיכרונות שנקשרו לבית, נוסטלגיה למקום המוכר וגם חששות ושאלות לגבי העתיד. בדיוק בשל כך, חייב ללוות את בעלי הדירות גורם שייתן מענה לצרכיהם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות חברת פסיפס)

כאן נכנסת לתמונה חברת פסיפס.
פסיפס היא חברה ייחודית בענף, בהיותה בין החברות הבודדות בארץ שמתמחות בליווי יזמים ובעלי דירות בשלב הפינוי. מבדיקה שנערכה, ליוותה החברה בשנתיים האחרונות מעל 2,000 משפחות במתחמים שונים. מטעם היזם, החל מאיתור דירות בהתאם לתקציב היזם, דרך פתרונות מותאמים לקשישים ולאנשים עם מוגבלויות, וכלה בהתמודדות מקצועית עם הבירוקרטיה מול הרשויות.
"כל עיכוב קטן בפינוי עלול לגרום לנזק כספי"
"כל עיכוב קטן בפינוי עלול לגרום ליזם לנזק כספי משמעותי, החל מהפרת התחייבויות מול רוכשי הדירות החדשות וקבלן הביצוע כתוצאה מדחייה בתחילת עבודות הבנייה, ועד תשלומי שכ"ד מיותרים לבעלי דירות שהתפנו על-פי הלו"ז שנקבע.
קאריןקארין קורןצילום: רז רוגובסקי
במקביל אותם בעלי דירות הם לקוחות היזם לכל דבר ועניין. דווקא בצומת הזה של הפינוי הם זוכרים את האכפתיות והיחס שקיבלו", מסבירה קארין קורן, בעלים ומנכ"לית משותפת.
"זה לא רק קירות – זה חיים שלמים"
"לא האמנתי כמה קשה יהיה לסגור את הדלת בפעם האחרונה", מתאר דוד, בעל דירה שפונה בתל אביב. "בבית הזה גידלנו ילדים וחגגנו חגים. זה לא רק קירות – זה חיים שלמים. אבל כשיש מי שמקשיב ונותן פתרונות, המעבר הופך קל יותר".
דוד מתאר גם את האתגרים של שכניו: קשישים שהיו זקוקים לליווי צמוד, משפחות שחיפשו מסגרת חינוכית לילדים, ועולים חדשים שהתקשו בשל קשיי שפה. "זה מסע לא פשוט, אבל כשיש מי שמקשיב באמת ונותן פתרונות בזמן אמת, פתאום מבינים שאפשר לעבור את זה בצורה קלה יותר, גם אם כואב לעזוב".
גם חנה מזרחי, בת ה-72, מספרת על הליווי האישי: "לא האמנתי שמישהו ידאג לי עד לרמה של שינוי כתובת בדואר. מצאו לי דירה נגישה קרוב לקופת חולים וליוו אותי לראות אותה. כל חשש שהיה לי קיבל מענה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות חברת פסיפס)

"אם לא בונים אמון – התהליך עלול להיתקע"
דניאל ציבר, ראש צוות פרויקטים בפסיפס, מתייחסת למציאות המורכבת: "עבור חלק מבעלי הדירות, הפינוי הוא פרידה רגשית ממקום שהוא חלק מהזהות שלהם. אתה נכנס לבית שמישהו גר בו 40 שנה, ויש לו המון שאלות – מה יהיה, מה עליו לעשות עכשיו, האם יצליח למצוא דירה זמנית שתתאים לצרכיו.
דניאלדניאל ציברצילום: רז רוגובסקי
אם לא בונים אמון, התהליך עלול להיתקע בכל רגע. רק בליווי נכון, עם זמינות, הקשבה ורגישות, אפשר להבטיח מעבר חלק בתוספת חיוך גדול".
בזמן שבחלק מהפרויקטים היזמים מטפלים בהליך הפינוי בעצמם, רבים מהם כבר מבינים את היתרון הגדול בהעברת הניהול לגורם מומחה. "חברה מקצועית מביאה איתה ניסיון, קשרים עם ספקים, הבנה רגשית של צורכי הבעלים ויכולת לפתור סוגיות מורכבות בזמן אמת", מסבירה ציבר. "אנחנו הולכים עם בעלי הדירות יד ביד, מנהלים יחד את המעבר, כך שירגישו שיש יד מכוונת שמלווה אותם מהתחלה ועד ההתאקלמות בדירה החלופית".
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות חברת פסיפס)

"אתגרים לא פשוטים"
יזמים רבים מספרים שהשירות מקצר תהליכים ומצמצם התנגדויות כמעט לאפס. "זו השקעה שמחזירה את עצמה", מספר יוסי חזן, סמנכ"ל התחדשות עירונית בחברת קרדן נדל"ן. "בפסיפס יש את החומר האנושי שיודע להעניק ביטחון גם לבעל הדירה הכי הססן, ולשקף את התהליך בזמן אמת למנהל הפרויקט, ובכך מפנים לנו זמן יקר. צריך להבין שברגע שיזם הוציא הודעת פינוי, הוא מתחיל להיות חשוף בסכומי כסף נכבדים עד לשלב פינוי 100% מהדירות.
יוסי חזןיוסי חזןצילום: Refael Mizrahi Fashion Photography
לכן חשוב לנו שבעלי הדירות יהיו שבעי רצון מאיתנו ומהליווי שהם מקבלים בזמן פינוי הדירות, וכמובן שההליך יושלם בלוח הזמנים המתוכנן".
לדברי השמאית דניאלה פז ארז, "אנו עדים לכך שבשנה האחרונה מתמודדים יזמים ובעלי דירות גם עם אתגרי שוק מורכבים, ובראשם היצע נמוך של דירות להשכרה בתקופת הפינוי. המצב הזה מייצר לעיתים עליות חדות במחירים, חיפוש ממושך אחר דירה חלופית ואף תופעות של ניצול מצד משכירים שמזהים את הלחץ והביקוש שנוצר".
דניאלה פז ארזדניאלה פז ארזצילום: שי שחר
"בדיוק כאן נכנס הערך המוסף של פסיפס," מוסיפה קורן. "אנחנו כל הזמן עם האצבע על הדופק, מאתרים דירות רלוונטיות, מנהלים מו"מ עם בעלי נכסים מתוך מטרה להבטיח שכל משפחה תמצא קורת גג חלופית הוגנת ונגישה, בלי להישבר תחת הלחץ הכלכלי או הנפשי".
לדבריה, אתגר נוסף שמתגלה לא פעם בשטח הוא תופעת הבזיזות במתחמים שמתפנים. "לא מעט בעלי דירות מדווחים על גניבות של ציוד יקר, כמו מזגנים, דודי שמש, ברזים ואפילו חלונות ודלתות. מעבר לנזק הכלכלי, מדובר גם בפגיעה רגשית. במקרה של אירועים בלתי צפויים, חשוב לנו לספק מענה מידי לבעלי הדירות ולפתור כל בעיה שיכולה לצוץ".
"שילוב של ניהול לוגיסטי עם צורך ברגישות אנושית"
דניאל מירון, מנהלת פרוייקטים בקבוצת ב.ס.ר, מצטרפת ומחדדת את נקודת המבט של היזם: "שלב הפינוי הוא אולי החלק הרגיש ביותר בכל פרויקט, שילוב של ניהול לוגיסטי מורכב עם צורך ברגישות אנושית גבוהה. פסיפס מצליחה לאזן בין השניים ולהפוך את התהליך למנוהל, מתואם ושקט." מבחינתנו זהו שירות קריטי שמבטיח עמידה בלוחות זמנים, חוסך לחצים ומייצר חוויית לקוח חיובית, זה הערך האמיתי".
דניאל מירון, מנהלת התחדשות עירונית ושיווק בקבוצת ב.ס.רדניאל מירוןצילום: שיר לוי
מבט קדימה
מימושם הצפוי של פרויקטים משמעותיים רבים בשנים הקרובות מציב אתגר לא קטן ליזמים. וכשכל דקה בשלב הפינוי היא קריטית, התקשרות היזמים עם גורם מקצועי לניהול הפינוי תהפוך במהרה לסטנדרט בלתי נמנע.
ככל שהיקפים גדלים ,כך גוברת גם המורכבות של שלב הפינוי והצורך בליווי צמוד ומקצועי. יזמים כבר מבינים היום כי ניהול הפינוי באמצעות גורם מומחה הוא לא מותרות אלא תנאי להצלחה: הוא שומר על לוחות הזמנים, מונע עיכובים יקרים, ומייצר חוויית לקוח חיובית שממשיכה הרבה אחרי פינוי הדירה. בתוך מציאות מורכבת זו, חברות כמו פסיפס מתבססות כגורם אסטרטגי חיוני – כזה שמחזיק את כל החוטים בידיים, מבטיח תהליך חלק, ומאפשר ליזמים ולבעלי הדירות לצעוד בביטחון לסביבת חיים מודרנית ומתקדמת .
מזמינים אתכם לבקר אותנו:
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות חברת פסיפס)
פורסם לראשונה: 10:12, 17.09.25