1 צפייה בגלריה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה קיבל לאחרונה עתירה שהגישה חברה שבבעלות נכה צה"ל נגד העירייה, משום שזו סירבה להעניק לה הנחה בארנונה מכוח זכאותו. העירייה טענה שההנחה שמורה רק לעסקים שנמצאים בבעלות ישירה של נכי צה"ל, וכאן מדובר בחברה בע"מ שהיא אישיות משפטית נפרדת, אבל השופט דניאל פיש חשב אחרת.
נכי צה"ל ועסקים שבבעלותם זכאים להנחה של 2/3 בארנונה, בהתאם לתנאים שנקבעו בחוק הרשויות המקומיות (פטור חיילים, נפגעי מלחמה ושוטרים מארנונה), המכונה "חוק הפטור", ובתקנות ההסדרים במשק המדינה (הנחה מארנונה).
הקריטריונים שמקנים הנחה לעסק של נכי צה"ל הם בין היתר: הפעלת העסק על ידי הנכה, היותו מקור הפרנסה העיקרי שלו והוכחה שהוא נמצא ברווחיות נמוכה או לא רווחי כלל (באמצעות אסמכתה שהוא לא מחויב בתשלום מקדמות למס הכנסה או אינו חייב במס הכנסה בשנת הכספים המסוימת).
בשנים 2020-2018 ביקש נכה צה"ל שבבעלותו חברה לייצור נוזלי קירור הנחה בארנונה עבור הסניף שהפעיל בחיפה בטענה שהוא עומד בכל הקריטריונים. אלא שהעירייה סירבה לבקשתו בטענה שחוק הפטור חל רק על עסקים קטנים שמוחזקים על ידי הנכים ישירות ולא על חברות מסחריות גדולות שהן בעלות אישיות משפטית נפרדת.
בעתירה שהגיש בשם החברה טען הבעלים כי עמדת העירייה מנוגדת לחוק, מקוממת וחסרת תום לב. הוא טען שהעירייה מנסה לעקוף את החוק ולמנוע ממנו הטבה שנועדה לסייע לנכים להשתקם ולהשתלב בשוק העבודה. העותר הבהיר כי החברה שלו עומדת בכל הקריטריונים לפטור, והאבחנה שיצרה העירייה בין עסק אישי לבין עסק שמוחזק על ידי תאגיד שגויה ופוגעת בנכים.
העירייה טענה כי הענקת הנחה לחברה בע"מ נוגדת את התכלית הסוציאלית של חוק הפטור. לדבריה, ההנחה לא נועדה להיטיב עם חברה מסחרית גדולה שמפעילה שני סניפים ומספקת שירותים ללקוחות גדולים. מטרתה לסייע לעסקים קטנים שמחזיקים הנכים עצמם.
אבל השופט דניאל פיש לא הסכים עם עמדה זו. הוא הבהיר כי תכלית החקיקה שמעניקה לנכי צה"ל הנחה בארנונה היא לסייע להם להשתקם ולתפקד באמצעות שילובם בחברה, והוא לא מצא שום סיבה לערוך אבחנה בין סוגי העסקים שהם מחזיקים.
בפסק הדין הובהר שאם המטרה היא לעודד את הנכים לקחת חלק במעגל העבודה, אין שום רלוונטיות לסוג העסק שהם מחזיקים. כל עוד העסק עומד בקריטריונים שקובע החוק והוא נמצא בבעלותו הבלעדית של נכה צה"ל - אין שום סיבה לשלול את הפטור.
לפיכך העתירה התקבלה והשופט הורה לעיריית חיפה להעניק לחברה הנחה של 2/3 בארנונה לשנים 2020-2018, בכפוף לכך שיוצגו לה כל המסמכים הדרושים להוכחת עמידה בתנאי החוק. העירייה חויבה לשלם לחברה 29,250 שקל עבור שכר טרחת עו"ד.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העותרת: עו"ד עמיקם אור-זך • ב"כ המשיבה: עו"ד נמרוד כהן • עו"ד דקל מנחמי עוסק בדיני מקרקעין • ynet הוא שותף באתר פסקדין