סוגיית אמינות בדיקות הקורונה המהירות מגיעה להכרעת בית המשפט. אחרי הפרסום ב"ממון שישי" וב-ynet על כך שרמת האמינות של הבדיקות אינה כפי שנכתב בתווית, הוגשה הבוקר (רביעי) בקשה לאישור תובענה ייצוגית לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד כנגד חברת "רניום מדיקל", המייבאת ערכות בדיקת קורונה מהירה, וכן כנגד סופר פארם, שאצלה נמכרות ערכות אלו לצד רשתות אחרות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אישה שרכשה בדיקות קורונה מהירות, אשר יובאו ושווקו על ידי רניום, טוענת באמצעות עורכי הדין אהוד גרי וניר סמוגורה כי ביקשה לבצע בדיקות קורונה לה ולבן משפחתה. לטענתה, ב-2.8.21, בהיותה בסניף סופר פארם, ראתה המבקשת את ערכת הבדיקה המהירה והבחינה בכיתוב המודגש על האריזה, לפיו רמת האמינות של הבדיקה היא 99%, וזאת באישור משרד הבריאות. הדבר שכנע אותה לרכוש את הבדיקה ולעשות בה שימוש בעצמה ועבור אחד מילדיה.
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות
בדיקות קורונה מהירות
בדיקות קורונה מהירות
(צילום: אביגיל עוזי)
אולם, לטענתה, לאחר השימוש נחשפה המבקשת לכתבה ב-ynet, לפיה רמת האמינות של הבדיקות נמוכה מזו שהוצגה בפניה, ובנוסף אין אישור של משרד הבריאות לרמת אמינות נטענת זו.
במקביל, הוועדה לבדיקת הטעיית הציבור בפרסומי מוצרי בריאות, טכנולוגיות רפואיות ומקצועות הרפואה של משרד הבריאות, פנתה בנזיפה חריפה לחברת "רניום מדיקל", וטענה כי "המצג לפיו למוצר יש 99% אחוזי אמינות אינו באישור משרד הבריאות".

באתר החברה רשום כי הבדיקה אמינה ב-82.5% בלבד

התברר, כי על פי אתר יצרן הבדיקה המהירה (חברת SD Biosensor), רמת האמינות של הבדיקה היא 82.5% בלבד. סכום התובענה הוערך בסך של כ-21 מיליון שקל וכן התבקש בית המשפט להורות לרניום ולסופר פארם לתקן את הכיתוב המטעה.
עו"ד אהוד גריעו"ד אהוד גריצילום עצמי
במסגרת הבקשה לאישור ייצוגית נטען כי "במוקד בקשת האישור עומדים מצגים מטעים של המשיבות בקשר עם ערכת בדיקת קורונה מהירה המיוצרת על ידי חברת SD Biosensor, המיובאת על ידי רניום מדיקל ונמכרת בסניפי סופר פארם. כך בעוד שהיצרן עצמו מבהיר כי רמת האמינות של הבדיקה היא 82.5% בלבד, מתהדרות המשיבות באופן בולט ומודגש על אריזת הבדיקות נשוא הבקשה כך: "מעל 99% אמינות בתוצאות".
"יוער כי המשיבות אף מתהדרות באישור של משרד הבריאות, אלא שבכל הנוגע לרמת האמינות הנטענת, אין ולא נמצא אישור כזה. בכך המשיבות מפרות הסכם בינן ובין חברי הקבוצה, מטעות אותם ומפרות את הדין. על כן, למבקשת ולחברי הקבוצה עילות תביעה טובות כנגדן. בנסיבות אלו, מן הראוי לאשר את התובענה כייצוגית, הן על מנת לפצות את חברי הקבוצה בגין הנזקים שנגרמו להם והן על מנת להרתיע את המשיבות וחברות כדוגמתן שלא להפר את הדין בעתיד".
לדברי עו"ד גרי וסמוגורה, "מדובר בעניין הנוגע לבריאותם ולגופם של חברי הקבוצה ועל כן יש להקפיד כי הוראות החוק מתקיימות במלואן - וזו תכלית התובענה שהוגשה".
במכתב מטעם משרד הבריאות לחברה נמסר עוד כי "במצב שבו יש שילוב של נבדקים ללא סימפטומים בידי דוגם לא מקצועי עלולה להיות ירידה משמעותית ברגישות הבדיקה, ותוצאה שלילית עלולה להיות כוזבת. נדבק חיובי יחשוב בטעות שהוא לא חיובי ולא מדבק".
הוועדה והמועצה הישראלית לצרכנות תובעים כעת מחברת "רניום מדיקל" לפעול לאלתר להסרת הכיתוב לפיו הבדיקה "אמינה ב-99%" מכל פרסום ככל שקיים וכן מאריזות המוצרים, למחוק את הכיתוב היים מהמוצרים הנמצאים על המדף, להסיר מפרסומי החברה לאלתר את הכיתוב "באישור משרד הבריאות" וכן להסיר היגדים אחרים מהם עולה כי הבדיקה אמינה ובטוחה ומבטיחה תוצאות תוך דקות. בתוך כך, יצויין כי החברה אכן הורידה מהמדפים אריזות כדי לשנות את הכיתוב.
מסופר פארם נמסר בתגובה: "אנו לומדים את התביעה ונתייחס בבית המשפט״.
מרניום מדיקל נמסר בתגובה: "רניום קיבלה את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית, היא לומדת את הנטען בגדרה ותציג את עמדתה כמקובל בפני בית המשפט".
בתגובה לדרישת משרד הבריאות להוריד את המוצר עם הכיתוב המטעה מהמדפים מסרה רניום מדיקל כי "יובהר כי מבלי שיהיה בכך כדי לנקוט עמדה בנושא ולפנים משורת הדין החברה החליטה מיוזמתה בתחילת השבוע לעדכן את הכיתוב על האריזות החדשות, וזאת טרם קבלת המכתב ממשרד הבריאות. יש להדגיש כי אין כל מניעה להשתמש בערכות.
"בשלב זה מתקיים שיח בין הצדדים ביחס לאופן הצגת הכיתוב על גבי האריזות. החברה תכבד כל החלטה של משרד הבריאות אשר תתקבל בנושא".