פיאסקו בדיקות הקורונה המהירות: בימים האחרונים דווח על מחסור בבדיקות ביתיות - בגלל הפסקת אספקת הבדיקות לחנויות על ידי חברת רניום בעקבות הפרסום ב"ממון" לגבי הכיתוב המטעה על האריזה, אבל לטענת קמעונאים ויבואנים האחראי למחסור הוא משרד הבריאות. אלה בדיקות בעלות רגישות נמוכה בהשוואה לבדיקות PCR עם אחוזי הצלחה של כ-85%, בעוד היצרנים בחו"ל מתגאים בשיעור רגישות של למעלה מ-90%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"יש רק חברה אחת נכון להיום שמספקת בדיקות לשוק - רניום. משרד הבריאות אישר לאחרונה עוד שלוש חברות, אחרי שמאוד עיכב את האישורים, אבל היחידה שיש לה מלאי זה רניום וזה מה שיוצר את המחסור. הבאה בתור זאת אבוט שתיכנס למכירות בסופ"ש הקרוב", אמרו לנו באחת מרשתות הפארם.
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות
בדיקות קורונה מהירות
בדיקות קורונה מהירות
(צילום: אביגיל עוזי)
בנוסף, בדיקות לשימוש ביתי של חברת הציוד והאבחון הרפואי האמריקנית BD (בקטון דיקינסון) קיבלו אישור ממשרד הבריאות וייכנסו לנקודות המכירה בשבוע הבא. הבדיקות כבר נמצאות בשימוש בסניפי Be, מד"א, בטרם ובתעשייה האווירית, אך עדיין לא לשימוש ביתי. גם בדיקות הקורונה הביתיות של Roche יימכרו החל משבוע הבא בחנויות הפארם.

עצירת השיווק למספר ימים הגבירה את המחסור

בינתיים, יש מחסור. למרות שהישראלים כבר רכשו אלפי בדיקות והביקוש להן רק עולה, הבדיקות של רניום הוצאו מהשוק למספר ימים בעקבות חשש לכיתוב מטעה לגבי אמינות הבדיקה. נטען כי החברה התהדרה בכך שהבדיקה אמינה באחוזים גבוהים (99%) יותר ממה שאישר לה משרד הבריאות לפרסם. בסופר-פארם חסמו את המוצר וכעת הסירו את החסימה, אחרי שהחברה הזרימה לשוק בדיקות עם מדבקה שעליה כיתוב מתוקן.
"הייתה יומיים עצירה, אבל כעת הם חזרו לספק. כל מה שהם מצליחים לייצר ולארוז הם מספקים לשוק. זה נשלח לחלק מהסניפים וכל כמות שנכנסת נחטפת", אמרו לנו ברשתות הפארם. "אנחנו מעריכים שבתוך שבועיים מהיום לא יהיה מחסור ושהמחירים יירדו".
בעוד שבסופר-פארם מוכרים את הערכות (מארז של שתי בדיקות קורונה) ב-76.90 שקל או ב-69.90 שקל למחזיקי כרטיס האשראי לייף סטייל, ב-Be מוכרים אותן ב-75 שקל ו-65 שקל למחזיקי כרטיס אשראי. יש מקומות נוספים שבהם אפשר לקנות ערכות ב-99 שקל, חלקן בדיקות לא מיידיות של דוגם שנוטל את הבדיקות מנקודות המכירה, כמו הבדיקות בתחנות הדלק של סונול שמאפשרות תשובה בתוך 24 שעות.

הטענות: משרד הבריאות התמהמה באישורים

גורם אחר ברשתות אמר ל-ynet: "משרד הבריאות אישר לחברה אחת למכור וזה מה שיצר את המחסור. בינתיים, יש 4-3 חברות שמפעילות תחנות בדיקה וייתכן שמגלגלות מיליונים".
יו"ר הסתדרות הרוקחים, דוד פפו, אמר ל-ynet: "מתקשרים אליי 100 אנשים ביום לשאול מה קורה עם הבדיקות העצמיות כי פרסמו בתקשורת שיש ובפועל אין. טוב היה עושה משרד הבריאות אם היה קצת מגמיש את הכללים ולא עומד על קוצו של יוד בבדיקות האלה. אלה בדיקות מארה"ב ומאירופה. והמשרד מעביר אותן נוהל רגיל. אפשר לקצר תהליכים ואתם רואים שאנשים רוצים להיבדק".
גורם נוסף במערכת הבריאות אמר כי "הפכנו למדינה מצוינת בחיסונים אך מפגרת בבדיקות. ראש הממשלה, שר הבריאות ומנכ"ל משרדו טוענים בכל הזדמנות בתקשורת שהם פותחים את השוק לבדיקות ביתיות, מכריזים על בואן של הבדיקות העצמיות וטוענים שהם עושים מאמצים לאשר אותן, אבל הם לא מעודכנים במה קורה מאחורי הקלעים: אנשי משרדם חונקים בעודף בירוקרטיה ורגולציה את היזמים של הבדיקות כבר כמה חודשים.
"הבדיקות העצמיות יכלו להיות בארץ כבר לפני חצי שנה כמו בסינגפור ובאירופה אבל אנשי משרד הבריאות מעכבים ותוקעים מקלות בגלגלים. בחיסונים חודרניים הסתפקו באישור ה-FDA (וטוב שכך) אבל בבדיקות מהפכניות בפשטותן שאושרו על ידי ה-FDA הם דורשים תיקופים, הרצות, בירוקרטיה ורגולציה כאילו זו פצצת אטום. את יצרני החיסונים מחבקים ומגישים להם פרסים ושמפניות אבל את יצרני הבדיקות הביתיות מריצים למרתון בשיא החום ברחבי המדינה".

בקרוב: בדיקה בתוך 10 דקות

כך למשל, קבוצת רימיפארם, רוצה למכור בארץ את ערכת QuickVue At-Home, ערכה שכוללת שתי בדיקות עצמיות ביתיות של תאגיד קווידל האמריקני שאמורה להימכר בישראל ב-80 שקל (בארה"ב היא נמכרת ב-24.95 דולר).
2 צפייה בגלריה
סופר פארם
סופר פארם
"רק ספק אחד מחזיק סחורה זמינה בישראל". סופר פארם
(צילום: אייל טואג)
לטענת היבואנית: "בדיקות אלו כבר אושרו במרץ 2021 על ידי ה-FDA ובמקביל משרד הבריאות נמצא בשלב האחרון לאישורן, ובימים הקרובים הן יופצו לרשתות הפארם. קווידל עומדת גם מאחורי הבדיקה הוותיקה למשטח גרון ביתי מהיר (סטראפ A) וכן מאחורי הטכנולוגיה של סופיה, בדיקת הקורונה המהירה הנפוצה בישראל ובעולם. מדובר באחת הבדיקות הביתיות האמינות והמדויקות בעולם המאפשרת לקבל תשובה תוך 10 דקות ואחרי שני שלבים בלבד. היא נמכרת בהצלחה באמזון ובאתרים נוספים.
"במקביל, נערכת רימיפארם להגיש בימים הקרובים לאישור משרד הבריאות גם בדיקה עצמית חכמה ומהפכנית ללא מטוש כלל. לבדיקה, שפותחה על ידי חברת אורשור טכנולוגיות האמריקנית וכבר אושרה על ידי ה-FDA ביוני האחרון, יש שני שלבים פשוטים והיא קלה מאוד לשימוש. הבדיקה נקראת InteliSwab והיא מאפשרת לקבל תשובה בתוך 30 דקות. ערכות אלה ככל הנראה יופצו לרשתות הפארם ובתי המרקחת רק בעוד מספר שבועות וגם הן יימכרו ב-80 שקל לשתי בדיקות".
מסופר פארם נמסר: "רניום מדיקל הינו ספק הבדיקות המהירות לקורונה שאושרו לשיווק לצרכן על ידי משרד הבריאות. נכון לשעה זו, הוא הספק היחיד שמחזיק סחורה זמינה בישראל. לאחר אישור משרד הבריאות, הערכות נכנסו למכירה ברשת. לאור הביקוש הרב והחלטת הספק לעדכן את הכיתוב בחזית האריזה, נגרם מחסור זמני. הבוקר סופקה כמות נוספת לחנויות הרשת ובימים הקרובים צפויה להגיע לארץ סחורה של ספק נוסף".
מ-Be נמסר בתגובה: "נכון להיום קיים ספק אחד שמספק בדיקות קורונה ביתיות. אנו מקבלים אספקה יומית לסניפי הרשת ובשבוע האחרון נקנו אלפי ערכות בדיקות ביתיות. בהתאם למלאי הקיים ניתן להזמין בדיקות קורונה ביתיות בסניפי Be, באתר שופרסל אונליין ודרך אפליקציית וולט וכן לבצע בדיקות מהירות ב-20 סניפים נבחרים".
מחברת רניום נמסר: "רניום מדיקל, משווקת הבדיקה המהירה לזיהוי אנטיגן של COVID-19, פעלה להביא לישראל בדיקות איכותיות ועושה את מירב המאמצים להיענות לביקוש הרב להן ולהבטיח את זמינותן בשוק.
יובהר כי החברה החליטה לעדכן את הכיתוב על האריזות החדשות שיסופקו בימים הקרובים לנקודות המכירה. יש להדגיש כי אין כל מניעה להשתמש בערכות ואין הנחייה של משרד הבריאות או צורך לאיסוף הערכות הקיימות מהמדפים. בתהליך התיקוף של הבדיקה, שנערך במסגרת בדיקה בלתי תלויה של המרכז הרפואי שיבא, בטרם אושרה הבדיקה על-ידי משרד הבריאות, הוכח שהבדיקה אמינה במעל ל- 99% במקרים בהם הנבדק מקבל תוצאה שלילית, בין אם הוא סימפטומטי ובין אם הוא א-סימפטומטי. במקרים בהם הנבדק מקבל תוצאה חיובית, רגישות הבדיקה נעה בין 83.33% ועד 92%".