בשורות טובות: החשמל מתייקר אבל קצת פחות וקיבלנו מעט כסף על הילדים - תוספת נטו למשכורת, בשל מתן נקודות זיכוי ממס, בסכום של 223 שקל להורה עובד, בעבור כל ילד בגיל 6 עד 12, וזאת רק לכל שנת 2022. כך לפי התוכנית הכלכלית שהציגו אתמול משרדי האוצר והממשלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
223 שקל בחודש לילד זה סכום קטן, אבל כזה שאפשר לקנות בו קצת פסטה, משחת שיניים, טונה, קטשופ ומוצרי ניקוי שהתייקרו. אפשר להוסיף לזה ירקות ופירות.
2 צפייה בגלריה
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
מוצרים בסופרמרקט
(צילום: יריב כץ)
מה עוד אפשר לקנות ב-223 שקל? זה סכום קרוב ל-75 דולר, סכום שהורים מוציאים בקניית בגדים בנקסט, כשצריך להצטייד בביגוד לילד, כי בבריטניה המחירים נמוכים יותר. 223 שקל זה כסף שהורים משלמים על יציאה לטיול בחיק הטבע: דלק שהתייקר, כרטיס כניסה לשמורה ואוכל. אפשר לתקף בסכום הזה את הרב קו, לחודש שלם. אפשר גם לשלם על מינוי לחברת טלוויזיה בסכום הזה וגם תשתית אינטרנט + חשבון מים, אם נזהרים בצריכה.
מה זה לא? זה לרוב לא סכום שמכסה עלות חוגים, זה לא סכום שיקנה מיטה לילד זה לא סכום שיממן מחשב לילד, זה לא סכום שמכסה עלות מזון חודשית וזה בטח לא סכום שידגדג את קצה הציפורן של שכר הדירה או המשכנתא שלנו. אם אנחנו בהייטק - הסכום הזה זאת אנקדוטה נחמדה. אם אנחנו מקבלים שכר שלא מצליח להתגבר על עליות המחירים בסופר - התוספת הזאת היא בדיחה עצובה.
223 שקל זאת הטבה קטנה ואולי נחמדה מהמדינה אבל ייתכן שהיינו מעדיפים לוותר עליה ולקחת את 2.1 מיליארד השקלים שהיא שווה ומשקיעים אותם בתקנים למוצרים ובשכר טוב לגננות וחינוך חינם גם מתחת לגיל 3 ובסבסוד עמוק יותר לצהרונים בכל המדינה ולא רק בפריפריה (אם כי שם כמובן שהסבסוד אמור להיות נרחב יותר). ואולי גם להטבות בשכר דירה.

הטבה ליבואנים, פחות לצרכנים

וצרכן שאין לו ילדים או שילדיו בני 13 ומעלה, מה הוא מקבל? בלימה קלה של ההתייקרות של חשבון החשמל כאמור ו"הורדת מכסים" על מוצרי צריכה ומזון. כלומר, ביטול או הפחתת מס וניתוב הכסף הזה מהכיס של המדינה לכיס של היבואנים. תבינו: הורדת מכסים זאת הטבה ליבואנים, בדיוק אותם יבואנים שרצו עכשיו להעלות לנו מחירים. בואו ניתן להם פרס ונקווה שפתיתים ממנו יתפזרו לכיסנו.
באוצר בטוחים שהיבואנים יגלגלו את הפרס לצרכנים. אבל לרוב זה פשוט לא קורה כמצופה. היבואנים הקיימים מגלגלים את רוב או כל ההטבה לכיסם וגם כשיבואנים חדשים מצטרפים לשוק בעקבות ההטבה, בסופו של דבר: המטרה שלהם היא גם להרוויח כמה שיותר. היבואנים הגדולים תמיד משתלטים על השוק ומעלים מחירים או שומרים על מחירים דומים למתחרים.
מדברים על כך שישראל היא שוק לא תחרותי במזון, אבל גם תחרות עזה בין שחקנים - היא לא תמיד על מחיר. לדוגמה: בין שופרסל לרמי לוי יש תחרות אינטנסיבית ומרה. אז למה שופרסל לא מורידה מחירים למחירי רמי לוי ואף נמוך מכך? היא לא מורידה. זאת עובדה. למרות התחרות. כי לא תמיד תחרות היא על מחירים. אבל נראה שבמשרד האוצר לא מצליחים להבין לגמרי את השוק, על מורכבותו הרבה והדינמיות שלו, אלא חוזרים על מנטרות מספרי לימוד בכלכלה.

הורדת מחירים לצרכן? רק באמצעות פיקוח של המדינה על היבואנים

אתמול הוכרזה בין היתר, הפחתת מכסים על בשר, שימורי טונה. איך זה יוריד מחירים לצרכן? רק באמצעות פיקוח של המדינה ובדיקה שההטבה הזאת מגיעה לצרכנים. לדוגמה: הפחתת מכסים על בשר טחון במסגרת מכסות שחולקו ליבואנים (לרוב יבואני ענק), התגלגלה לצרכן רק כשהמדינה חייבה את היבואנים להתחייב למכירה לצרכן במחיר נקוב מראש ופיקחה על כך. בכל שאר סוגי הבשר המיובא חלו התייקרויות, לא הוזלות. בטונה הופחת המכס אך מחיר המוצר נשאר זהה או עלה. רק אם צרכנים יידעו לא לקנות טונה ביוקר המחיר יישמר או יירד. או שהמדינה תבדוק את היבואנים, תחייב אותם למכור במחיר מסוים או נמוך ממנו.
הורדת מכס על בשר זה נחמד, אבל צריך לקחת בחשבון שזה גם יחזק את שליטת יבואני הענק בתחום, שממילא מחוברים לרשתות. הורדת מכסים על ריהוט, כלי מטבח ומקררים לא תעזור לצרכנים אם המדינה לא תפקח על כך שההוזלה מועברת לצרכן או שהצרכן יבדוק ויוודא שאכן מגלגלים אליו את ההנחה ואם לא - שימחה או לא יקנה.
עוד הוכרזו אתמול הטבות מכס על שמן חמניות ונקניקים. הן לא יעזרו הרבה לצרכן שמעדיף שמן קנולה ונקניקים כשרים. גם הורדת מכס על פירות יבשים זה לא מוצר בסיסי ומי יודע כמה הם עולים כיום לצרכן? מי יבדוק שאכן הוזלו?
וגם, כשכבר מוודאים שהיבואנים מגלגלים הנחות לצרכן, או שהמחירים של מוצר מסוים יירדו בטירוף בחו"ל ובהחלט נוכל לקנות בזול, אז היבואנים יביאו מותג יותר יקר וימכרו אותו ביותר כסף ויקדמו אותו כיותר בריא ויותר מועיל. אין סוף למרדף החתול והעכבר הזה. עד כמה אפשר להשליך את יהבנו על יבואני ענק, לתת להם הטבות ולקוות שהם יתנו לנו חלק מהעוגה ויצילו אותנו מפני יוקר המחיה בישראל? זה לא עובד ככה. המדינה חייבת להתחיל לפקח עליהם ולרסן אותם, לפחות במוצרי בסיס.