משכורת הנטו לחודש מרץ של מאות אלפי הורים עובדים לילדים בני 12-6 תהיה נמוכה במאות שקלים לעומת החודשים הקודמים. הסיבה: בשל התעסקות יתר של הכנסת בחקיקת המהפכה המשפטית ובהעברת חוקים ממשלתיים אחרים, לא אושרה עדיין הארכת הוראת השעה למתן הטבת נקודות הזיכוי ממס לילדים בגילאים אלה. יצוין שבשל סיום מושב החורף היום לא צפוי שהכנסת תתכנס בפגרה לאשר את נקודות הזיכוי במליאת הכנסת, ולכן גם במשכורות חודש אפריל שישולמו בראשית חודש מאי, לא יזוכו עדיין ההורים בנקודות הזיכוי ומשכורתם תמשיך להיפגע.
הוראת השעה לזכאות בנקודות זיכוי ממס להורים לילדים בגיל 6 עד 12 הסתיימה בחודש פברואר ולכן הגיש משרד האוצר הצעת חוק להאריך את תוקף ההטבה בהוראת שעה נוספת, אולם זאת כאמור לא אושרה בחודש החולף. גורם בכיר במשרד האוצר אמר ל-ynet כי "הכנסת עסוקה בחקיקות האחרות שהקואליציה מנסה לקדם ולצערנו לא התפנתה באופן מכעיס לאשר את הארכת החוק בדבר זיכוי ההורים עד גיל 12". בתשובה לשאלה אמרו ברשות המיסים כי "ברגע שיאושר החוק בקריאה שלישית נקודות הזיכוי ממס יזוכו רטרואקטיבית במשכורות הבאות".
1 צפייה בגלריה
תלוש משכורת
תלוש משכורת
תלוש משכורת
(צילום: shutterstock)
יצוין שכל נקודה שווה כיום 235 שקל ושני ההורים זכאים לקבל את הנקודות עבור כל ילד בגילאים האלה.
בינתיים, הספיקה היום הכנסת, ביום כינוסה האחרון במושב החורף, לאשר בקריאה ראשונה בלבד את החוק שיעניק נקודת זיכוי במס להורים לגילאי 18-6 והרחבת מענק עבודה. עם זאת, הזיכוי לילדים בגילאי 13 עד 18 ייכנס לתוקף רק בינואר 2024. ההצעה תועבר כעת לוועדת הכספים.
לפי החוק מוצע להגדיל את סכום המענק הניתן לאב עובד ולאב שהוא עצמאי, כך שיהיה שווה לסכום המענק הניתן לאם עובדת ולאם שהיא עצמאית, בהתאמה. בנוסף, מוצע לקבוע כי אישה וגבר יהיו זכאים לנקודת זיכוי אחת נוספת בשל כל ילד שבשנת המס מלאו לו 6 שנים וטרם מלאו לו 18 שנים, וכן להגדיל באופן זהה את נקודות הזיכוי הניתנות להורה לילדים בגילאים הללו במשפחה חד-הורית. מוצע לקבוע את תחילתו של החוק ליום 1 בינואר 2024.
בדברי ההסבר להצעה צוין כי העלות התקציבית של התיקון המוצע בחוק מענק עבודה נאמדת בסך של כ-260 מיליון שקל בשנה, ואילו התיקון המוצע בפקודת מס הכנסה צפוי לגרום לאובדן הכנסות בסך של 3.9 מיליארד שקל בשנה.
עלויות האמורות הובאו בחשבון במסגרת הוצאות הממשלה ובתחזית ההכנסות שעמדו בבסיס אישור תקציב המדינה לשנת 2024 בממשלה והתוכנית התלת-שנתית לשנים 2025 עד 2027. התיקונים יקודמו במקביל להליך חקיקתו של חוק התקציב לשנת 2024 וכניסתו לתוקף של התיקון המוצע מותנית בהשלמת חקיקתו.