המהלך לביטול ההתייקרויות לא צלח: שר הכלכלה ניר ברקת הודיע הערב (שלישי) כי "הגיע להסכמות רחבות עם הגופים הגדולים בענף המזון: שטראוס, תנובה, טמפו, החברה המרכזית למשקאות קלים, סלטי שמיר, דיפלומט, וסוגת, שסיכמו על הקפאת מחירים גורפת במלחמה, למרות העלייה במחיר החשמל והשלכות הורדת הדירוג על ישראל".
רק שחברות כמו שטראוס, סוגת וסלטי שמיר כבר העלו מחירים ולא הודיעו שהן נסוגות מההתייקרויות. נראה ששטראוס, ככל הנראה, ממילא לא תעלה מחירים עד אוגוסט, ואולי עד חגי תשרי, בתנאי שלא יהיו התייקרויות נוספות בחומרי הגלם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
ניר ברקת מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
ניר ברקת מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
ניר ברקת מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמה
(צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גם שמה של תנובה שורבב להודעה, אך היא כלל לא הודיעה על העלאת מחירים ולא הייתה חלק מגל ההתייקרויות, אז איך היא יכולה לסגת ממשהו שלא הכריזה עליו? ייתכן שהמחלבה תייקר את מוצרי החלב שבפיקוח במאי, לפי ההסכם עם משרד האוצר, אבל זה רלוונטי לכל המחלבות.
לגבי דיפלומט - החברה כלל לא התכוונה להעלות מחירים בגל הנוכחי. גם החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה) לא הודיעה על התייקרות בגל הנוכחי, אך במשרד הכלכלה טוענים שהחברה התכוונה לייקר את מוצריה לקראת פסח והקפיאה את ההתייקרות.

יהיו מבצעים

מטעם ברקת נמסר עוד כי "סוכם על הקפאת עליות מחירים עתידית, מבצעים על מחירים שכבר עלו ומבצעים על מוצרים נוספים. אנו מותירים לכל חברה להודיע באופן עצמאי לציבור את הסיכומים עימה".
מבצעים תמיד היו ויהיו - אין פה בשורת הוזלה מוצקה. לגבי הודעות מטעם החברות על הסיכומים עם ברקת: רובן נזהרות בדבריהן לציבור כדי לא להיקלע לחקירות של רשות התחרות ולכן לא יפרסמו סיכומים כאלה.

מה הסנקציות? לא ברור

בנוסף, ברקת טוען שהכניס "לרשימה השחורה" את החברות שסירבו להגיע להסכמות: אסם, שסטוביץ, ויסוצקי, יוניליוור, יכין, ויליפוד, בית השיטה, אחוה וזוגלובק.
אסם לא חזרה בה מההתייקרויות, כמו שאר החברות. בשסטוביץ טוענים כי כלל לא פנו אליהם להסדר: "בקשר להסדר, למדנו עליו מהפרסומים בתקשורת ועם זאת אנחנו מודיעים כי אנחנו מצטרפים אליו". גם פה החברה לא נסוגה מההעלאות מחירים עליהן הודיעה, אך לטענתה מקפיאה התייקרויות עתידיות.
2 צפייה בגלריה
מפעל אסם, מפעל זוגלובק
מפעל אסם, מפעל זוגלובק
אסם וזוגלובק. "נכנסו לרשימה השחורה"
(צילומים: יח"צ)
בוויליפוד מסרו ל-ynet: "אנחנו מצטרפים לחברות שלא מעלות מחיר וממשיכים להילחם ביוקר המחייה". גם פה - החברה כבר שלחה לרשתות מחירונים חדשים ולא ברור אם חזרה בה.
חברת אחוה מסרה כי מוצריה הם מהזולים בשוק ולכן אין טעם להטיל עליה סנקציות. "דוח סטורנקסט מדבר בעד עצמו - טחינה אחוה זולה בעשרות אחוזים ממתחרותיה", מסרה ל-ynet.
במכתב תשובה לשר, אחוה פירטה כיצד מחיר השומשום עלה ב-40% ואי העלאת מחירים לצרכן משמעה הפסקת ייצור כך ש"מצבו של הצרכן הישראלי יורע". כן מסרה לברקת כי "אם וכאשר מחיר השומשום ירד, מדיניותינו העסקית היא להוריד בהתאם את מחיר המוצר לצרכן". ביכין מסרו: "נלמד ונחשוב". יוניליוור, ויסוצקי וזוגלובק לא הגיבו לכתבה.
שר הכלכלה ניר ברקת מסר: ״אני רוצה להודות לחברות שהצטרפו ליוזמה באופן וולנטרי והגיעו עימי להסכמות על הקפאת מחירים. תכליתו של המהלך היא להעצים את כוחו של הצרכן הקטן ולשמש כשליחו אל מול הגופים החזקים במשק וכן לעקוף מכשולים רגולטוריים ובירוקרטיים".
עוד הוסיף השר ברקת: ״לצערי, ישנן חברות שסירבו ליד המושטת ובחרו להתנתק מהאלונקה לטובת המשך עשיית רווח תוך פרימת הסולידריות המשקית בזמן מלחמה. חברות אלה נכנסות באופן אוטומטי לרשימה השחורה עם פקיעתו של האולטימטום. בימים הקרובים נעדכן באשר למהלכים שיופעלו נגדם״.
עוד נמסר מטעמו כי "חלק מהחברות הן ציבוריות ולכן מדובר בהסכמה הדורשת הסכמת דירקטוריונים וייעוץ משפטי. מצד החברות הפרטיות, מדובר בהסכמה מחייבת שיש בצידה הפסד כספי משמעותי במיוחד נוכח העלייה בתשומות הייצור במשק וכן אי הוודאות המשקית כתוצאה מהורדת דירוג האשראי".