לאחר שלא הצליח לעצור את עליות המחירים של חברות המזון הגדולות, שר הכלכלה, ניר ברקת, מעלה הילוך באמצעות איומים רגולטוריים. ברקת הודיע היום (רביעי) כי הציב לחברות שייקרו מחירים בחודשים האחרונים, מ-7 באוקטובר, אולטימטום של 72 שעות לבטל את ההתייקרויות.
לדבריו, במידה שלא יעשו זאת ייכנסו לרשימה שחורה ויעברו מסלול של "ביוש רגולטורי", וכן מהלכי חקיקה מהירים שירתיעו אותן מהעלאות מחירים לשם שיפור שורת הרווח. נציין כי הצעדים ייחשפו רק לאחר פקיעת האולטימטום.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
ניר ברקת
(צילום: יריב כץ)
במכתב לחברות מסביר ברקת מהו מסלול הביוש הרגולטורי, שיש להניח שנעשה בהשראת השיימינג ברשתות החברתיות: "היה ותבחרו שלא להיכנס תחת האלונקה, תיכנסו ל'רשימה השחורה' שתוצג לציבור, לצד מהלכי הסברה וחשיפה על חומרת התופעה, כך שהצרכן הישראלי ישפוט בעצמו. בנוסף, הנחיתי את משרדי לבחון שימוש בכל הכלים העומדים לרשות משרד הכלכלה והתעשייה להילחם בתופעה".
שעות ספורות לאחר שהוציא את המכתב, ברקת הודיע כי חברת סלטי שמיר נעתרה לבקשתו ותבטל את העלאת המחירים של מוצרי סלטי שמיר. עם זאת, נציין שמדובר בשחקן קטן לעומת אחלה וצבר, כאשר ברשתות הם מוכרים בעיקר את המותג הפרטי. בדיקה מול רשתות השיווק מעלה שמראש הבקשה של סלטי שמיר לייקר את המוצרים עדיין לא אושרה.
בתוך כך, חלק גדול מעליות המחירים כבר בוצע בפועל ברשתות השיווק, כאשר מהלכים קודמים של השר לנסות למנוע עליות מחירים באמצעות איומים על החברות או דרישה למסור את נתוני הרווחיות שלהן, נענו בשלילה על ידן בטענה כי אין הדבר בסמכותו של ברקת. גם איום על הכנסתן לפיקוח לא צלח עד כה במיוחד לאור העובדה שהאוצר מתנגד להרחבת הפיקוח על המחירים, בטענה כי מדובר בכלי המדכא תחרות ויעילות אצל החברות.
בתוך כך, השבוע כבר שוחח השר עם יצרני המזון בניסיון לגרום להם לסגת מההתייקרויות, לאחר שכבר הודיעו על אותן התייקרויות בשבועות האחרונים ואף שלחו מחירונים חדשים לרשתות. הניסיון, שהופץ כבשורה גדולה לתקשורת, נתקל בהתנגדות היצרנים. לאחר הביקורת שחטף השר על השיחות שנעשו באיחור ועל היעדר התוצאות בשטח, הודיע השר כי בעקבות אחת השיחות שיזם, קוקה קולה החליטה לבטל העלאת מחיר שתכננה. אלא שרשתות השיווק דיווחו כי החברה המרכזית למשקאות כלל לא הגישה מחירונים חדשים, וכי רק לאחרונה עלה מחיר המשקאות הקלים עם החזרת מס הסוכר. קוקה קולה עצמה סירבה להגיב להודעת השר.
עכשיו, כאמור, השר העלה לכאורה את הרף באגרסיביות שלו מול היצרניות, אם כי קשה לראות כיצד השר או הממשלה יוכלו להצדיק התערבות כה עמוקה במהלכים עסקיים של החברות, בו בזמן שהממשלה עצמה לא עוצרת התייקרויות במחירי החשמל, הדלק וכו', שעליהם היא יכולה לשלוט ושלהם חלק מהותי מהגורמים ליוקר המחייה ולעלייה בהוצאות של היצרנים.
יוזמה אחרת של השר לפרק את חברות ההפצה הגדולות דוגמת דיפלומט ושסטוביץ נוטרלה בזמנו על ידי האוצר, שסירב להכניסה לחוק ההסדרים, וכעת מנסה ברקת שוב לקדם אותה. ההערכה היא שהסיכוי אינו גדול.

"יריקה בפרצוף של הצרכנים"

עוד כתב ברקת במכתב: "מאז 7 באוקטובר מדינת ישראל מצויה במלחמה קשה לה השלכות קשות על המשק הישראלי והציבור בפרט. לתדהמת כולנו, בחסות המלחמה, אנו עדים להעלאות מחירי המזון על ידי תאגידים גדולים, ספקים וקמעונאים, וזאת ב'תיאום' כמעט מושלם. לצערי, קריאות הציבור וגם קריאותיי להקפאת מחירים בתקופה זו לא נענו.
"מדובר ביריקה בפרצופו של ציבור הצרכנים אשר נאמן לכם ומעשיר את קופתכם וכיסכם. בתקופה זו היה מצופה מכם, באופן וולנטרי, להיכנס תחת האלונקה, לשאת בנטל ולסייע. סולידריות היא נשמת אפה של החברה בישראל ולא קיבלתם פטור ממנה. אני מכיר את שלל הטיעונים וההצדקות מדוע נדרשות העלאות מחירים, אך הן בטלות בשישים נוכח גודל השעה בעת הציבור תחת מלחמה, במיוחד שברוב המקרים הן באות להגדיל את מרווח הרווח על חשבון הציבור.
"לצערי, מהלכי החקיקה שאני מוביל לפתיחת השוק לתחרות והשלמת החקיקה של 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל', והחקיקה לפירוק מונופולים וקבוצות ריכוז בשוק המזון, התעכבו בעקבות המלחמה, ובנוסף אין בידי את הסמכויות של הממונה על התחרות, אשר לטעמי יכולה לעצור את העלאת המחירים שלכאורה קרתה 'בו זמנית' באמצעות יד נעלמה".

התגובות הצוננות לאיום של ברקת

רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, שמייצגת גם את גם את איגוד יצרני המזון, אמר ל-ynet בתגובה למכתב של ברקת: "אני מתבייש במדינת ישראל שבעת מלחמה בחרה לייקר באופן מונופוליסטי את מחירי החשמל, המים, הארנונה והדלק. במיוחד שכיסיה תפוחים בכך שמממנת בימים אלה עשרות משרדי ממשלה וגופים מיותרים, ובאותו זמן פוגעת בכל אזרחי ישראל שנאלצים לרכוש את אותם שירותים מהממשלה במחירים גבוהים יותר. על כך נאמר נאה דורש נאה מקיים, ומי שאינו מקיים דרישתו מתייתרת".
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "יש להצטער על גישתו של ניר ברקת, על פיה ובפועל הוא משגר איומים לחברות עיסקיות במשק בכל הקשור להעלאות מחירים. החוק בישראל מגדיר באופן ברור מהם הכלים החוקיים שיש בידי שר הכלכלה כדי לשלוט בהעלאות המחירים. קודם שמשגרים איומים, מין הנכון לנתח ולבחון במדויק מהן הסיבות לעליות המחירים. הרושם המתקבל הוא שזה לא נעשה עדיין במשרד הכלכלה.
"מעבר לכך, תמיד כדאי שהממשלה עצמה תבחן במה היא תורמת ישירות להתייקרויות במשק. כשדמי ההובלה הימית עולים והממשלה לא מהססת ומטילה מיסי יבוא על ההתייקרות, הדלק מתייקר, תעריפי החשמל עולים ועסקים נפגעים גם בתקופת המלחמה, מין הראוי לעשות עבודת עומק ולבחון מהן כלל השפעותיה של הממשלה על העלאת המחירים ויוקר המחיה".