1 צפייה בגלריה
פשיטת רגל חובות חייב חוב
פשיטת רגל חובות חייב חוב
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בירושלים הוציא לאחרונה צו שיקום כלכלי לחייב כבן 61 שמתקיים מקצבת הבטחת הכנסה, וקבעה שהוא יוסיף לקופת הנושים 18 אלף שקל בלבד ב-41 תשלומים, ולאחר מכן יקבל הפטר מחובות העבר, למעט חוב המזונות שצבר.
החייב הוא בן 61, גרוש ואב לשישה ילדים. עבור שניים מהם הוא חויב בתשלום מזונות בסך 911 שקל לילד. בהליך נקבע לו צו תשלומים של 150 שקל לחודש. פרקליטיו, שיוצג על ידי עוה"ד עידן ליטבק ועמית גבריאלי, הדגישו שהוא משתכר 2,680 שקל לחודש מקצבת הבטחת הכנסה ומקבל סיוע בשכר דירה בסך של 580 שקל לחודש. כמו כן, הוא לא עבד מזה כשש שנים, נמצא בדיכאון עמוק וסובל מפריצות דיסק שלא מאפשרות לו להשתלב במעגל העבודה.
לדבריהם, לנוכח חוב המזונות שהוא בדין קדימה, לנושים הרגילים אין תועלת בהמשך ההליך. הם ביקשו להסתכל על חצי הכוס המלאה ולקדם את שיקומו הכלכלי של החייב תוך מתן הפטר מהחובות הרגילים.
הממונה בתיק, שיוצג על ידי עו"ד ולד זבלודה, ציין כי מדובר בהליך שני שמתנהל כנגד החייב, כשהראשון בוטל בשל מחדלים כגון אי הגשת דוחות ואי עמידה בתשלום החודשי. לטענתו, מצב זה לא שונה מהתנהלות החייב היום, כשהדבר החמור ביותר הוא אי תשלום המזונות. הוא הדגיש שהתנהלות זו של אי תשלום מזונות היא התנהלות קשה שאין להקל עימה ואין לקבל אותה. הממונה התנגד להצעה להפטר מהחובות הרגילים וסבר שיש לבטל את ההליך.
השופטת חוי טוקר כתבה שאין מחלוקת שגם אם החייב ימצה את כושר ההשתכרות וירוויח שכר בגובה שכר המינימום, עדיין צו התשלומים יהיה אפס מאחר שהוא מחויב בדמי מזונות בסך של כ-2,000 שקל בחודש ולנוכח החובה להותיר לו סכום למחייה בכבוד. היא הוסיפה שמחדלי החייב בדבר אי הגשת דוחות וחוב פיגורים ניתנים לריפוי.
למעשה, כתבה, הצעת בא כוחו שלפיה יינתן לו הפטר מהחובות הרגילים תוך החרגת חוב המזונות מיטיבה עם הנושים. אלה רגילים ממילא שלא ייפרעו חובם, ומנגד, מתן ההפטר בשלב זה יאפשר לביטוח לאומי או לגרושה לפעול לגביית חוב המזונות. מנגד, בשל ההיבט השיקומי של ההליך, יש נפקות לקביעת צו תשלומים, ולו מינימלי, שיהיה בו כדי להביא את החייב להפנמת ההליך ולמחויבותו לתנאיו.
בהתחשב במכלול השיקולים קבעה השופטת צו לשיקום כלכלי באופן שהחייב יוסיף לקופת הנשייה סך של 18 אלף שקל שישולמו ב-41 תשלומים חודשיים של 430 שקל ועוד תשלום בסך 370 שקל. לחייב הובהר כי נשיאה בדמי המזונות שנקבעו מהווה חלק מחובותיו בהליך. בכפוף למילוי הוראות אלה יהיה החייב פטור מחובות העבר שלא ניתן לפרוע מנכסי קופת הנשייה. ההפטר לא יחול על חוב המזונות.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הממונה: מר ולד זבלודה • ב"כ החייב: עו"ד עידן ליטבק, עו"ד עמית גבריאלי • ynet הוא שותף באתר פסקדין