מבצע עלות השחר מצא את אשקלון לא מוכנה. לפי אומדנים של העירייה, לרבע מהדירות בעיר אין ממ"ד. בפברואר פורסם כי על שולחן הממשלה מונחת הצעה לאישור תקציב של 320 מיליון שקל למימון המיגון של דירות בשכונות הוותיקות והמוחלשות, אך המהלך לא יצא לפועל בגלל מחלוקת בין משרד הבינוי והשיכון לבין משרד האוצר.
לפי דו"ח מבקר המדינה, בשנת 2018 ל-2.6 מיליון תושבים בישראל (28%) לא היו אמצעי מיגון תקניים בסמוך למקום מגוריהם, ו-2,494 מ-12,601 המקלטים הציבוריים (20%) לא היו כשירים. מאז במצב לא השתפר בהרבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
משלט באשקלון
משלט באשקלון
מקלט באשקלון בימי המבצע
(צילום: AP)
לדברי ראש עיריית אשקלון תומר גלאם, לרבע מתושבי העיר המונה 162 אלף תושבים אין מיגון. "לפני 8 חודשים התקבלה החלטת ממשלה להתחיל את תהליך המיגון של אשקלון, אך בגלל הבירוקרטיה המטורפת והוויכוחים בין משרד הבינוי והשיכון למשרד האוצר היא עדיין לא באה לידי מימוש".
לדבריו, יותר מ-40 אלף תושבי אשקלון, בעיקר מהשכונות המוחלשות, נאלצים למצוא מחסה בפתרונות מאולתרים, כמו חדרי מדרגות או מיגוניות ניידות שפיקוד העורף מציב ברחבי העיר. "זה לא פתרון שנותן מענה מלא ואף לא חלקי", אומר גלאם.
עד כה אין באשקלון אפילו פרויקט התחדשות עירונית מתחמי אחד שיצא לפועל. לדברי גלאם, יש קשר בין הדברים: "החלטת ממשלה מלפני כשנתיים להעברת כסף יעודי לטובת התחדשות קידמה מאוד את הנושא באשקלון. גם עליית ערכי הקרקע הפכה את ההתחדשות העירונית ליותר כלכלית ויזמים מגישים הצעות. אני מאמין שבתוך שנה וחצי נתחיל את מימוש ההתחדשות של השכונות הוותיקות שנבנו בשנות ה-60. זה יקדם חיזוק לרעידות אדמה וגם יפתור את בעיית המיגון".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "התקציב לצורך היערכות המשרד לתחילת יישום ההחלטה למיגון העיר אשקלון נמצא כעת בפנייה תקציבית, המונחת כחודש על שולחן ועדת הכספים וממתינה לאישור הועדה. המשרד פועל כל העת בכל הדרכים העומדות לרשותו לקדם דיון זה, ונמצא בקשר עם כל הצדדים בוועדת הכספים על מנת לאשר את הפנייה שתאפשר את ביצוע ההחלטה".