1 צפייה בגלריה
כתיבת צוואה
כתיבת צוואה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בחיפה הכריע לאחרונה בסכסוך בין אח ואחות סביב ירושת הוריהם, בעקבות החלטה של האם להוריש נכס לבן בניגוד לצוואה שהשאיר האב שהלך לעולמו לפניה.
ב-2005 חתמו ההורים המנוחים על צוואה הדדית שלפיה כאשר אחד מהם ילך לעולמו - השני יירש אותו ולהיפך. עוד נקבע כי אם במות אחד מהם השני לא יהיה בחיים, יירשו אותו שני ילדיהם. ב-2012 חתמה האם על צוואה נוספת, ובהמשך אותה שנה מת האב ובהתאם לצוואתו כל רכושו הועבר אליה. ב-2014 העניקה האם לבנה דירה במתנה, וב-2019 היא נפטרה.
לאחר מותה ביקש בנה לממש את הצוואה המאוחרת שלה ואילו הבת ביקשה לממש את הצוואה ההדדית. הבת טענה שהאם לא הייתה רשאית לשנות את הצוואה ההדדית שעליה חתמה עם האב וגם לא הייתה יכולה להעביר בחייה את הדירה לבן תוך נישולה – בניגוד לצוואה ההדדית.
עו"ד צהלה הלויעו"ד צהלה הלוינריה אברהמי
השופטת שושנה ברגר קבעה תחילה שהאם הייתה רשאית להעביר את הדירה לבנה. היא הסבירה כי מהוראות הצוואה המשותפת ניתן ללמוד שהאב ציפה שבמותו אשתו תירש אותו, ורק אם באותו זמן היא לא תהיה בחיים יירשו אותו שני הילדים. אבל אין בצוואתו התייחסות ליורש שיבוא אחרי אשתו.
מכאן, נקבע, הצוואה המשותפת קובעת הסדר של "יורש במקום יורש", שלפיו ברגע שהירושה עוברת ליורש, באפשרותו להעביר את הרכוש הלאה בחייו ולהשאיר אותו למי שיחפוץ בין בצוואה ובין על פי דין. לכן, המנוחה הייתה רשאית לעשות כרצונה ברכוש שירשה מבעלה המנוח, כולל להעביר במתנה את הדירה לבנה.
לאחר מכן בחנה השופטת אם הייתה המנוחה רשאית לשנות את הוראות הצוואה ההדדית באמצעות צוואתה החדשה. היא הסבירה שהתיקון לחוק הירושה, המדבר על צוואות הדדיות, אינו חל במקרה זה מכיוון שהצוואה נערכה לפני כניסת התיקון לתוקף. במקרה כזה, יש ללכת לפי הפסיקה שקובעת בין היתר כי יש לבחון אם בצוואה ההדדית הייתה הוראה שמגבילה את כוחו של כל אחד מהמצווים לשנות אותה. במקרה זה, המנוחים העניקו בצוואה ההדדית אחד לשני את הזכות לשנות את הוראות הצוואה, ללא תנאי ומכל סיבה שהיא.
מכאן, קבעה השופטת, המנוחה הייתה רשאית לשנות את הצוואה המשותפת ולקבוע בצוואתה המאוחרת מה ייעשה ברכושה (הכולל את הרכוש שירשה מבעלה). מעבר לכך, בפסק הדין צוין כי מדו"ח של עובדת סוציאלית במוסד שבו שהתה המנוחה לפני מותה עולה כי הבן טיפל בה במסירות, ביקר אותה לעיתים קרובות ודאג לכל צרכיה, ולכן הגיוני שהחליטה לשנות את צוואתה לטובתו. לאור זאת נקבע שהצוואה המאוחרת תקוים. הבת חויבה בהוצאות משפט של 10,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הבת: עו"ד טל זלץ • ב"כ הבן: עו"ד עמוס צדיקה • עו"ד צהלה הלוי עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין