בית הספר לשריון של צה"ל החל לחבר באחרונה את טנקי המרכבה סימן-4 לרשת החשמל בזמן אימונים ללא תנועה, במקום להפעיל את מנועיהם כדי לספק חשמל למערכות הטנק. התוצאה: חיסכון שנתי של כמיליון שקל על כ-250 אלף ליטר סולר. במקביל צפוי חיסכון נוסף בעלות צריכת החלפים למנועים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"לפני שנה וחצי התחלנו לחפש מנועי התייעלות כלכלית ואנרגטית, וזיהינו את המנועים הפועלים של הטנקים הנייחים כפוטנציאל התייעלות כזה", מסביר סא"ל עמרי גל, סגן מפקד חטיבה 460 (שיזפון). "כעת מעבר לחיסכון, קיבלנו שיפור ברמת ההדרכה, שמתבצעת כעת ללא רעש המנוע, מה שמקל על הדיבורים והתקשורת בין המדריכים לצוות".
2 צפייה בגלריה
טנק
טנק
מחברים את הטנק לחשמל באימונים ללא תנועה
(צילום: דובר צה"ל)
המהלך יביא גם להפחתה בזיהום האוויר שיוצרים הטנקים. מנהלת הטנק במשרד הביטחון לא מפרסמת את נתוני פליטת המזהמים של המרכבה, אך משאית כבדה המונעת בסולר פולטת כ-900 גרם co2 לק"מ, והטנק הכבד שאינו כפוף לרגולציה סביבתית כלשהי ומצויד במנוע דיזל בהספק 1,500 כ"ס, כפול משל משאיות כבדות, פולט כנראה הרבה יותר. מדובר בחיסכון של מאות טונות פחמן דו חמצני ושאר מזהמים בשנה, שכן החשמל בבסיס שיזפון מסופק בשעות האור מטעינה סולארית.
2 צפייה בגלריה
טנק
טנק
חיסכון שנתי של כמיליון שקל על כ-250 אלף ליטר סולר
(צילום: דובר צה"ל)
בתשתית לחיבור הטנקים למרכז האנרגיה בבסיס הושקעו כ-3 מיליון שקל, סכום שאמור להחזיר את עצמו בעוד שלוש שנים. המימון הגיע מתקציב התייעלות מטכ"לי, שמנהל אגף התקציבים במשרד הביטחון והיועץ הכספי לרמטכ"ל.
בשלב הבא תיבנה תשתית טעינה דומה גם בבסיסי הדרכה נוספים דומים, כמו בית הספר להנדסה שם יחוברו לחשמל דחפורי ה-D9, ובבית הספר ללוחמת חי"ר, שם מתבצעים קורסי הנהיגה על נגמ"שי הנמ"ר.