1 צפייה בגלריה
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
גבר דיכאון פוסט טראומה אילוסטרציה אילוס
אילוסטרציה
(shutterstock)
ועדת הערר בבית המשפט המחוזי בבאר שבע דחתה לאחרונה אדם שביקש לבטל את מס הרכישה בסך כ-48 אלף שקל ששילם על דירה שקנה באילת, אף שהפסיד אותה בעקבות מעילה של עורך הדין שלו.
ביוני 2005 חתם הרוכש על חוזה לקניית הדירה מבני זוג. שני הצדדים יוצגו על ידי אותו עורך דין. הסכום ששילם – כ-1.7 מיליון שקל - הופקד בנאמנות אצל עורך הדין, והקונה שילם בגין העסקה מס רכישה בסך 47,871 שקל.
הוא שיפץ את הדירה ועבר לגור בה, אך בשנת 2010 התברר לו שעורך הדין מעל בכספי התמורה. אף שהוא היה אמור להשתמש בהם לפירעון חובות המוכרים ולרישום הדירה על שם הרוכש, הוא לא עשה כן. לימים הורשע עורך הדין וריצה עונש מאסר בגין המעילה. מאחר שעורך הדין נמנע מלפרוע את חובם של המוכרים לבנק דיסקונט, הבנק פעל למימוש הנכס בהוצאה לפועל והדירה נמכרה לצד שלישי.
ב-2014 הגיש הרוכש תביעה נגד המוכרים, שבה דרש לבטל את הסכם המכר ולקבל פיצוי בגין הפרתו. בית המשפט קבע שלא ניתן לבטל את ההסכם שכן הרוכש לא הודיע על הביטול תוך זמן סביר לאחר שנודע לו על ההפרה.
בתחילת 2020 הוא הגיש ערר על החלטת מנהל מיסוי מקרקעין באר שבע לדחות את בקשתו לקבל החזר על מס הרכישה. הוא טען שהעסקה לא הושלמה ברישום והעברת הזכויות על שמו, אלא נמכרה לצד שלישי. לפיכך לטענתו, הוא זכאי להחזר המס על פי הוראות סעיף 102 לחוק מיסוי מקרקעין הקובע כי המנהל יחזיר מס אם הוכח לו כי התבטלה מכירת זכות במקרקעין.
עו"ד יצחק נטוביץעו"ד יצחק נטוביץשי בן אפרים
מנהל המיסוי טען מנגד שהעסקה של מכירת זכויות במקרקעין הושלמה, שכן העורר העביר את מלוא התמורה, קיבל את החזקה בדירה, ואף גר בה במשך כחמש שנים. עוד נטען כי בהליך בין הרוכש למוכרים בית קבע המשפט שלא ניתן לראות את העיסקה כבטלה.
ואכן, יו"ר ועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין שבמחוזי באר שבע, השופטת יעל ייטב, דחתה את הערר. היא הבהירה שככלל, אירוע המס נוצר כבר בשל כריתת ההסכם למכירת זכות במקרקעין, מבלי שמובאים בחשבון אירועים המתרחשים לאחר מועד זה.
בהחלטה צוין שסעיף 102 נועד להחזיר את המס במקרה שבו בוטלה העסקה מעיקרה, כלומר כאשר המצב הושב לקדמותו, כך שלמכירה לא הייתה כל משמעות או תוצאה כלכלית. השופטת הוסיפה שעם כל הצער וההבנה למצבו העגום של העורר, לא מדובר בביטול מכירת זכויות במקרקעין, כי אם במכירה שונה ונפרדת מהעורר לצדדים שלישיים.
זאת ועוד, כפי שצוין בפסק הדין בהליך בין העורר למוכרים, העורר לא ביטל את הסכם המכר במועד סביר, ונותרה לו רק הזכות לפיצוי בגין הנזקים שנגרמו לו, לרבות בגין מס הרכישה ששילם.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ העורר: עו"ד שפירא סער • ב"כ המשיב: עו"ד ליאור קורן מפרקליטות מחוז דרום-אזרחי • עו"ד יצחק נטוביץ עוסק במיסים • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין