"אם לא היו מאריכים את מתן דמי האבטלה ברור שהייתי חוזר, לא הייתי יכול להסתדר בלי לעבוד. אני ממשיך בחל"ת כי משלמים לי". כך אומר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" ש' (39), שעבד באבטחה אך הוצא לחל"ת באמצע חודש מרץ בעקבות משבר הקורונה. האם החלטת הממשלה לאשר דמי אבטלה עד יוני 2021 גרמה למי שהוצא לחל"ת או פוטר להעדיף שלא לחזור למקום העבודה או לחפש משרה חדשה - ולהתקיים מדמי אבטלה? כנראה שהמגמה הזאת אינה מקיפה, אבל מי שכן בוחר להישאר בבית עושה זאת מכמה סיבות, לא רק בעקבות דמי האבטלה - גם מחשש להידבק וכן מחוסר רצון להתפשר על התנאים בתקופה הזו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"ביקשתי לצאת לחל"ת מיוזמתי בגלל הפחד מהמגפה", מוסיף ש'. "אני לא רואה סיבה להסתכן". הוא מקבל דמי אבטלה של כ-6,000 שקל בחודש: "אם הייתי מקבל דמי אבטלה נמוכים יותר לא הייתי מצליח לשרוד והייתי חוזר לעבוד למרות הפחד. אנשים צריכים לשבת בבית ולא להדביק זה את זה, ואם רוצים שאנשים יישבו בבית - שישלמו. מעודדים מעסיקים להחזיר לעבודה עוד אנשים, בזמן שיש 2,000 נדבקים ביום".
2 צפייה בגלריה
יארה ו חיפוש עבודה אבטלה
יארה ו חיפוש עבודה אבטלה
ד': "כל עוד אני מקבלת תשלום על החל"ת, למה לי להתאמץ אם אקבל את אותו שכר?"
(צילום: אביגיל עוזי)

"בינתיים נוח בבית"

ד' (52, אם לשניים), הועסקה למשך כעשור כמנהלת משרד. במרץ האחרון הוצאה לחל"ת ומאז היא יושבת בבית: "אני כל הזמן מתכננת ללמוד משהו, אולי לעשות הסבה מקצועית, אבל בינתיים נוח לי להמשיך להיות בבית. אני לא מחפשת עבודה חדשה בגלל היעדר כוחות נפשיים. אני לא יודעת איפה ואיך להתחיל. הרבה שנים לא התעסקתי עם חיפוש עבודה, אני לא יודעת מה אני רוצה ומה אני מחפשת".
ד', שהרוויחה שכר מינימום של 5,500 שקל, מקבלת דמי אבטלה של 4,300 שקל. למעט פנייה שקיבלה לעדכן פרטים באתר שירות התעסוקה, היא לא קיבלה הצעות להשמה בפועל: "כרגע לא נראה לי שאצליח למצוא משהו. התחושות שלי גם קשורות למצב הכללי במשק בגלל הקורונה. אני חברה בפורומים בפייסבוק עם מנהלות משרד נוספות, שמספרות שהן לא מצליחות למצוא עבודה במקצוע שלנו, ושאם כבר מצאו משהו, זה במשכורות מגוחכות.
"במקביל אני שומעת על עוד ועוד קיצוצים ופיטורים, כך שמראש הסיכוי קלוש, וגם אם אצליח למצוא - זה יהיה כרוך בהתפשרות משמעותית בתנאים ובמשכורת. כל עוד אני מקבלת תשלום על החל"ת, למה לי להתאמץ אם אקבל את אותו שכר? בעלי עובד ויש לנו עדיין אוויר לנשימה. יכול להיות שאם המצב היה הרבה יותר קשה הייתי לוקחת כל דבר, אבל להרוויח פחות ממה שאני מקבלת עכשיו אני לא מוכנה".

"עדיין לא בלחץ"

גם א', בסוף שנות ה-20 לחייה, שפוטרה במהלך המשבר, לא ממהרת למצוא עבודה. היא מתקיימת מדמי אבטלה של כ-7,000 שקל בחודש: "הועסקתי בסטארט-אפ קטן ועבדתי הרבה שעות. פיטרו אותי באמצע מאי, כי כשהחל המשבר המון לקוחות פוטנציאליים ירדו והיה צריך לקצץ בהוצאות. תקופת הקורונה גרמה לי לעצור לרגע, וזה הפך להיות כיף, קצת הפסקה מהעבודה ומהרדיפה הבלתי פוסקת.
"זה לא שאני לא מחפשת. אני מתראיינת פה ושם, אבל אני לא בטירוף על זה. אפשר להשקיע הרבה יותר זמן ומשאבים ואז להגיע ליותר מקומות. אלו תפקידים שצריך להיות מאוד אקטיביים כדי למצוא בהם עבודה, ובינתיים אני לא עושה את זה. אני מחכה לסיום התואר ועוד לא בלחץ לחזור לעבודה. כשמקבלים דמי אבטלה ונכנס כסף אפשר לחפש בפחות לחץ. אעלה הילוך כשאסיים את המבחנים".
2 צפייה בגלריה
מובטל חיפוש עבודה
מובטל חיפוש עבודה
"מחפש בצורה רגועה". ל'
ל' (31) הועסק במשרד פרסום, שממנו פוטר במשבר. כיום הוא מסתפק בדמי אבטלה ולא לחוץ במיוחד למצוא מקום עבודה חדש: "זמן קצר לאחר שהחל המשבר הודיעו לנו שמוציאים את כל העובדים בהדרגה לחל"ת. יצאתי לחל"ת של חודש, חזרתי לעבודה לחודש ואז הודיעו שמקצצים את התקן שלי. נתנו לי חודש התראה ומתחילת יולי אני מובטל ללא משכורת.
ל', שפוטר ממשרד פרסום: "אם אני יכול להישאר בבית ולנצל את הזמן לכתוב סדרה, להיות עם המשפחה, או סתם ללכת לים ולקבל את דמי האבטלה שמגיעים לי, זה לא דבר רע"
"מאחר שיש לי חסכונות, אני יכול לחכות לג'וב המתאים ולא ללכת לעבוד בניקיון או בעבודה זמנית אחרת, רק כדי שתהיה לי הכנסה. אם אני יכול להישאר בבית ולנצל את הזמן לכתוב סדרה, להיות עם המשפחה, או סתם ללכת לים ולקבל את דמי האבטלה שמגיעים לי, זה לא דבר רע. בימים הראשונים אחרי שפוטרתי הבנתי שאין הרבה תנועה במשרדי פרסום. הייתי בריאיון אחד, אבל הבנתי שלא ממש מגייסים".
דמי האבטלה של ל', שאותם יקבל לראשונה בימים הקרובים, צפויים לעמוד על כ-7,000 שקל בחודש. בת זוגו, שהתפטרה מעט לפני המשבר, מקבלת סכום קצת יותר גבוה: "עברנו לדירה זולה יותר כדי לקצץ בהוצאות ויש לנו חסכונות, כך שבינתיים אנחנו אמורים להסתדר עם דמי האבטלה", הוא אומר.
"אני מחפש עבודה, אבל לא בטירוף", מוסיף ל'. "קיבלתי בינתיים ארבע-חמש הצעות עבודה, התקדמתי עם שלוש, אבל זה עוד לא הבשיל לעבודה. אני מקווה שתגיע הצעה מעניינת לפני יוני 2021 כי אני גם לא רוצה לשרוף את כל החסכונות. בינתיים אני מחפש בצורה רגועה, לא לחוץ לי".