הרשויות בסין הטילו קנס בסך 18.23 מיליארד יואן (2.8 מיליארד דולר) נגד חברת עליבאבא, זאת במסגרת חקירת הגבלים עסקיים שנוהלה נגד ענקית המסחר המקוון. לפי הרשויות, החברה ניצלה את כוחה כמונופול. מדובר בקנס הגדול שהוטל אי פעם במדינה במסגרת חקירה מסוג זה, ובצעד נוסף שהרשויות נוקטות נגד תאגידי הענק במדינה, לרבות עליבאבא עצמה.
לפי רשת החדשות האמריקנית CNBC, החקירה נגד החברה נפתחה בחודש דצמבר שעבר, כשהחשד העיקרי נוגע לנוהל שמאלץ את הסוחרים לבחור פלטפורמת מסחר אחת מתוך שתיים, במקום לאפשר להם להשתמש בשתיהן. לפי הודעה שמסרה היום (שבת) המינהלת לרגולציה על השווקים של סין, התנהלות זו חונקת את שוק המסחר הקמעונאי המקוון ופוגעת ב"עסקיהם של הסוחרים בפלטפורמות ובזכויות הלגיטימיות של הלקוחות".
1 צפייה בגלריה
קבוצת עליבאבא
קבוצת עליבאבא
קבוצת עליבאבא
(צילום: AFP)
הממשלה מסרה שהמדיניות של "לבחור פלטפורמה אחת", וכן צעדים אחרים של עליבאבא, אפשרו לה לחזק את עמדתה בשוק ולהשיג יתרונות תחרותיים לא הוגנים. בנוסף לקנס, שעומד על 4% מהכנסות החברה ב-2019, הרשויות מסרו שעל עליבאבא יהיה להגיש להן דו"חות ביקורת במשך שלוש שנים.
החברה מסרה בתגובה כי תציית להחלטה, ושיתפה פעולה באופן מוחלט עם החקירה. בעקבות זאת, ביצעה צעדי ביקורת פנימיים ואף הספיקה ליישם צעדי השתפרות בנהליה. עוד מסרה כי "עליבאבא לא הייתה משיגה את נתוני הצמיחה שלה, אלמלא רגולציה ממשלתית חזקה". כמו כן, היא הודיעה שתקיים מסיבת עיתונאים ביום שני בשעה 08:00 (שעון הונג קונג) כדי לדון בקנס.
הקנס שהוטל על עליבאבא מהווה את ההתפתחות האחרונה במסגרת צעדיה של ממשלת סין להצרת צעדיהן של ענקיות הטכנולוגיה המקומית. רשויות הרגולציה בכלכלה השנייה בעולם מודאגות מכוחן של החברות, במיוחד אלו הפועלות במגזר הפיננסי. מי שנמצאות באור הזרקורים בעניין זה הן החברות שייסד המיליארדר ג'ק מא - עליבאבא ואנט גרופ.
מא, שעד לאחרונה נחשב לאיש העשיר בסין אולם בחודש שעבר איבד את המקום הראשון וצנח למקום הרביעי ברשימת עשירי העולם של המגזין הפיננסי הסיני הורון (Hurun Global), ידוע כמי שאינו נרתע מאור הזרקורים. הוא נעלם למשך כשלושה חודשים מעין הציבור, מה שעורר שלל ספקולציות באשר למקום הימצאו. בינואר השנה הגיח עם סרטון באורך 50 שניות.