בית משפט השלום בבאר שבע גזר לאחרונה עבודות שירות בלבד על אב ובנו שהורשעו בעבירות מס בהיקף של יותר ממיליון שקל באמצעות דיווח על הוצאות דלק בחברה שלהם. השופט אבישי כהן התחשב בבעיות רפואיות שמהן סובל האב, עברם הפלילי הנקי של השניים, הבעת חרטה מצדם והסרת המחדל תוך תשלום המס במלואו.
החברה שבבעלות האב הוקמה ב-1996 כעוסק מורשה בתחום עבודות העפר והבנייה. בהתאם לכתב האישום שהוגש נגד החברה, האב ובנו שעבד בעסק כשכיר, בין אוגוסט 2018 לדצמבר 2020 הוגשו 16 דוחות תקופתיים לצורך ביצוע הישבון (החזר מס) על מס הבלו על הדלק, בסך כולל של 1,055,487 שקל. זאת, מבלי שהיו ברשותם מסמכים התומכים בבקשתם להחזר כנדרש על פי חוק.
1 צפייה בגלריה
דלק
דלק
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הנאשמים, שיוצגו באמצעות עו"ד אליהו סרור ועו"ד ורד בן שטרית, הודו במיוחס להם במסגרת הסדר טיעון והורשעו ב-16 עבירות לפי סעיף 26(א) לחוק הבלו. בהסדר הוסכם כי עונשו של האב יוגבל לשישה חודשי מאסר, לרבות בדרך של עבודות שירות, בעוד עונש הבן לא יעלה על 10 חודשים בכלא.
בשלב הטיעונים לעונש חידדה המדינה, שיוצגה באמצעות עו"ד רחלי אוחנה, כי הנאשמים הורשעו בעבירות שגרמו לנזק משמעותי לקופת המדינה. היא דרשה שמלבד הענשת האב והבן, יוטל קנס כספי משמעותי גם על החברה.
מנגד טענה ההגנה שקיימות ביחס לנאשמים נסיבות מקילות המצדיקות להסתפק בענישה הצופה פני עתיד בלבד (על תנאי). כך, לדברי הסניגור, הבן הינו חסר השכלה ולא הבין לעומק את מה שעשה. עוד נטען כי מדובר בעסק המפרנס של יותר מ-50 משפחות, וכי הנאשמים הביעו חרטה, הודו במיוחס להם וחסכו בזמן שיפוטי יקר, ואף תיקנו את המעוות כשהשיבו את הכסף.
השופט כהן כתב שבהתאם לפסיקה, יש לנקוט יד קשה עם עברייני מס ולהשית עליהם ענישה מרתיעה, ובאופן כללי יש למצות עמם את הדין ולשלוח אותם אל מאחורי סורג ובריח. עם זאת, בנסיבות העניין – לנוכח מצב רפואי מורכב של האב, וכן העדר עבר פלילי של שניהם תוך פעולתם המשותפת להסרת המחדל – הוא רואה לנכון להסתפק בהטלת עבודות שירות.
בתוך כך השופט דחה את בקשת ההגנה להסתפק בענישה עתידית בלבד, שכן היענות לבקשה לא תהלום את חומרת המעשים ואת הצורך בהרתעת הרבים מפני ביצוע עבירות מס.
לפיכך השופט גזר על האב שישה חודשי עבודות שירות, ועל הבן תשעה חודשי עבודות שירות. בנוסף הוטלו על שניהם עונשי מאסר על תנאי, קנס בסך 30 אלף שקל (כל אחד) והתחייבות בסך 10,000 שקל להימנע מביצוע עבירות דומות במשך שנתיים. על החברה הושת קנס של 10,000 שקל.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד רחלי אוחנה • ב"כ הנאשמים: עו"ד אליהו סרור ועו"ד ורד בן שטרית • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין