משרד האוצר בוחן תוכנית חדשה לסיוע לעסקים גדולים: עסקים שיחזירו עובדים מחופשות ללא תשלום בחודשיים הקרובים יקבלו הלוואה, שתהפוך למענק אם העובדים לא יוצאו שוב לחופשה או יפוטרו. המדינה תחסוך כך תשלומי אבטלה לעובדים שיוחזרו למקום עבודתם. ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נודע שנבחנות תוכניות לסיוע נוסף גם לעסקים קטנים ובינוניים, אך הן לא יכללו את סעיף עידוד החזרת העובדים.
ההצעה, שזוכה כעת לעדיפות, היא שהמעסיק יקבל עבור כל עובד שהוא יחזיר לעבודה הלוואה של 4,000 שקל. אם העובד לא יוצא שוב לחופשה ללא תשלום או יפוטר עד לאביב של השנה הבאה - ההלוואה תהפוך למענק.
3 צפייה בגלריה
דיזנגוף סנטר בתל אביב בצל הקורונה
דיזנגוף סנטר בתל אביב בצל הקורונה
350 אלף עובדים בענף האופנה הוצאו לחופשה ללא תשלום. דיזנגוף סנטר בצל הקורונה
(צילום: ניצן דרור)
לדוגמה, מעסיק שהוציא לחל"ת 1,000 עובדים ויחזיר אותם לעבודה יקבל ארבעה מיליון שקל כהלוואה בתנאים נוחים. אם בשנה הקרובה יוציא לחל"ת 500 מהעובדים שהוחזרו לעבודה, יקבל המעסיק שני מיליון שקל כמענק ושאר שני מיליון השקלים יהפכו להלוואה.
עוד נודע ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet, כי קיימת כעת מחלוקת קשה בין ראשי האוצר ורשות המיסים לבין יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, בעניין הסיוע הנוסף שמתגבש בימים אלה באוצר לכלל העסקים הקטנים והבינוניים.
עמדת משרד ראש הממשלה היא שיינתן פיצוי לכל עסק שהכנסותיו פחתו בחודשים מארס עד מאי ב-50% ויותר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הפיצוי יהיה חד-פעמי, בגובה של 15% מהמחזור, ויינתן לעסקים עם מחזור של עד 20 מיליון שקל בשנה.
עמדת האוצר ורשות המסים, בתמיכת השר היוצא משה כחלון ומנהל הרשות ערן יעקב, היא שהנוסחה ממבצע צוק איתן תאומץ גם במשבר נגיף הקורונה: ייעשה חישוב בכמה ירד המחזור של העסק לעומת התקופה המקבילה אשתקד, יופחתו ממנו הוצאות (כמו תשלומים שבוצעו כשהעסק עבד), והפיצוי הסופי יהיה בשיעור של 100% מהנזק. במשרד ראש הממשלה מתנגדים בשלב הזה לנוסחה הזאת.
במשרד האוצר הוחלט להקציב לתוכניות החדשות לסיוע לעסקים 5.8 מיליארד שקל. כמו כן נודע ל"ידיעות אחרונות" שכבר מוצע במשרדי ראש הממשלה והאוצר להגדיל את תקציב הסיוע למשק מ-80 מיליארד שקל בתוכנית הכלכלית הגדולה מתחילת החודש ל-100-90 מיליארד שקל, וזאת בהתאם להתמשכות משבר הקורונה מעבר לחודש מאי.

שביתת הרשתות בדרך

בתוך כך, איגוד רשתות הקמעונאות בתחום האופנה וההנעלה שלח אתמול מכתב לראש הממשלה ובו הוצב אולטימטום: עד שהרשתות לא יקבלו דרישותיהן למענק וסיוע - לא ייפתחו החנויות. במכתב נוסף האיגוד קרא לכלל רשתות האופנה והמסחר לפתוח בשביתה כללית ולסגור את שעריהן.
"ממשלת ישראל תמשיך, לצערנו, לממן את שכרם של 350 אלף עובדינו שבחל"ת בסך 3 מיליארד שקל בחודש, עד שהאוצר ישכיל להבין את גודל המשבר", נכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו. "כל רשתות האופנה והמסחר יאלצו לפתוח בשביתה כללית ולסגור שעריהן עד שדרישותינו לעזרה יתקבלו".
המכתב יצא לאחר שהתקיימה פגישה ראשונה בין נתניהו לבין הנציגות, שמייצגת 400 עסקים. בפגישה הציגו את דרישותיהם לסיוע, שהאוצר החליט אתמול לדחות. בין השאר דרשו מענק בסך 10,000 שקל לכל עובד בחל"ת שיושב לעבודה, פיצוי בגובה 10% מההכנסות לכל עסק שמחזור מכירותיו ירד מעל 50%; הלוואה בערבות המדינה, ביטול הפטור ממע"מ על רכישות עד 75 דולר מאתרים מחו"ל, ועוד. את היקף הסיוע המוגדל הסבירו בכך שיש חשש שכל חנות שתיפתח בימים אלה תצליח להגיע לפדיון של 50%, במקרה הטוב. בפדיונות כאלה פתיחת החנות תהיה הפסדית ורק תעמיק את המשבר.
לדבריהם, "האוצר סבור שאנו חבורה של 'עשירים חזירים'. האוצר שוכח שאנו אנשי עמל המפרנסים 350 אלף משפחות בישראל. ראש הממשלה, אל תיתן לבכירי האוצר לתעתע בך. התנהלות האוצר לא מותירה בידנו ברירה אלא להשבית את כלל עסקינו".
עד כה כלל לא הותר לענף האופנה לחזור לפעילות ואין עוד תאריך יעד לכך, אך באיגוד חברות גם רשתות מענפים שכן הותר להן לחזור לפעילות, למשל אופטיקה הלפרין וצומת ספרים.
במקביל, רשות התחרות הבהירה לאיגוד שבאופן חריג בעת הזו יכולה הנציגות לפעול במחאה משותפת, בין השאר הפגנה והשבתה מול הממשלה, בלי שזה ייחשב לפגיעה בחוק התחרות.

כך זה עובד בארה"ב: המפעל שקיבל אישור להלוואה בתוך שבוע

איך מסייע הממשל האמריקני לעסקים שנפגעו במשבר הקורונה? ניתן ללמוד זאת מהמקרה של מעדני יחיעם, יצרנית הנקניקים מקיבוץ יחיעם, שהיא גם הבעלים של חברת היימן אנד אבלס, יצרנית מעדני בשר כשר הפועלת בניו-ג'רזי ומעסיקה כ-30 עובדים. מנכ"ל החברה האמריקנית סת' לוויט, בסיוע משרד עו"ד אסטליין מישראל, הגיש בקשה להלוואה לקרן הטיפול במשבר הקורונה, המסייעת לעסקים מטעם הממשל האמריקני, וקיבל תוך שבוע הלוואה של רבע מיליון דולר.
מדובר בהלוואה שהופכת למענק, בתנאי שהעסק שקיבל את ההלוואה ממשיך להעסיק את העובדים ולשלם את שכרם עד ל-30 ביוני. זאת כחלק מתוכנית כוללת של הממשל לתמוך בעסקים קטנים ובינוניים בהיקף של 350 מיליארד דולר. הסכום, שמהווה ערבות להלוואות, יכול בתנאים מסוימים להפוך למענק לעסקים שמתחייבים להעסיק את עובדיהם לפחות עד סוף יוני ולהמשיך בפעילותם במהלך תקופת המשבר. אלו יכולים לקבל הלוואה בסכום השווה לעד פעמיים וחצי עלות השכר החודשי של העובדים.
3 צפייה בגלריה
יוחאי נאמן, מנכ"ל מעדני יחיעם
יוחאי נאמן, מנכ"ל מעדני יחיעם
יוחאי נאמן, מנכ"ל מעדני יחיעם
(צילום: יח"צ)
לדברי יוחאי נאמן, מנכ"ל מעדני יחיעם, "המפעל נמצא באזור שחווה התפרצות קשה של קורונה בעיקר בקהילות היהודיות במקום. למרות זאת, המפעל המשיך לפעול בנוכחות מלאה וללא פיטורי עובדים. למרות שבחול המועד פסח המפעל יוצא לחופשה ואנו לא מחויבים בתשלום שכר, הודענו השנה לעובדים כי יקבלו שכר כביטוי למאמציהם לבוא לעבודה. גם במפעל שבקיבוץ יחיעם כל מי שעובד מהבית, גם אם בחצי משרה, השלמנו את שכרו למשכורת מלאה. לא הוצאנו אף אחד לחל"ת, כולל פנסיונרים, גם אם לא יכלו לבוא לעבודה".