1 צפייה בגלריה
אישה עצובה עם יד על פניה
אישה עצובה עם יד על פניה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בבאר שבע קיבל לאחרונה בקשה של אב להורות לאשתו בנפרד ואם שני ילדיהם לחזור לגור קרוב אליו, לאחר שעברה לגור עם הוריה במרחק 132 ק"מ מבית המשפחה בטענה שחששה שיהרוג אותה. השופט אריאל ממן קבע שפעולתה החד-צדדית, שניתקה את הקטינים מסביבתם המוכרת ומאביהם, פגעה בהם.
האב טען שלפני כמה חודשים, באישון לילה, העתיקה אשתו את מקום מגוריה יחד עם הילדים לבית הוריה. זאת, ללא ידיעתו או הסכמתו, מה גם שמאז המעבר הילדים אינם שוהים במסגרת חינוכית. לטענתו, המהלך פגע ברצונו לקיים אחריות הורית משותפת וחלוקת זמני שהות שווה.
האם טענה מנגד כי עברה מסכת השפלות ואיומים שהחריפה בעת האחרונה ושיאה בפגיעה בפרטיותה והשחרת שמה. לדבריה, בעלה איים עליה שככל שלא תחתום על הסכם גירושין מקפח, הוא יפרסם תמונות אינטימיות שלה ואת דבר בגידתה בו, "יעלים" אותה ואת הגבר שאיתו בגדה, ויירה בעצמו.
בפברואר השנה הוגש דיווח עו"ס סדרי דין, בהמשך לוועדת תסקירים שהתקיימה בעניינם של הצדדים. בדיווח צוין כי הוועדה רואה בחומרה את העובדה כי הקטינים "יושבים בבית מזה 3.5 חודשים ונותקו ממערכת החינוך ומחבריהם".
הוועדה התרשמה כי ככל שיש ממש בטענת האם שלפיה בעלה השמיע איום כלפיה, מדובר באירוע בודד, שלא חזר על עצמו ואף לא קדמו לו אירועים דומים בעבר. הוועדה ציינה כי הפחד מפני האב השתלט על האם "ומנהל" אותה וכי מדובר בפחד לא ריאלי ולא מוצדק. הומלץ כי ההורים ינהלו ביניהם הורות משותפת וחלוקת זמני השהות של הקטינים תהיה שוויונית.
השופט אריאל ממן הבהיר כי בנסיבות שבהן האם קבעה עובדה מוגמרת בעניין מקום מגורי הילדים, ועשתה זאת ללא שהוגשה בקשה מטעמה להתיר לה את המעבר ובטרם נערכה בחינה יסודית של טובת הילדים, נמנעה מבית המשפט בחינה יסודית ומעמיקה. "עיון בדיווח עו"ס לסדרי דין אינו מעניק לביהמ"ש תמונה רחבה דיה, בוודאי לא כזאת המצדיקה את המעבר, גם לא למפרע", כתב.
בפסק הדין צוין כי התנהלות האם והאופן שבו בחרה לבצע המעבר באבחה חדה ומבלי שהילדים נערכו לכך, תוך ניתוקם מהמסגרות, מהסביבה הטבעית והחברתית שלהם ואף מבית המגורים אליו הורגלו, מהווה פגיעה בטובתם. זאת בד בבד עם פגיעה והתעלמות ממעמדו של האב כאפוטרופוס טבעי.
השופט הדגיש כי אין די בצידוק שנתנה האם לאופן בו פעלה, חשש מאלימות האב, שכן זה אינו עולה בקנה אחד עם ממצאי הוועדה ואף לא הוכח. הוא קיבל את הבקשה של האב והורה לאם להשיב את הילדים למגוריהם בעיר הקודמת או במרחק של לא יותר מ-20 ק"מ ממנה בתוך 14 יום. האם חויבה בהוצאות משפט בסך 1,000 שקל ובשכר טרחת עו"ד בסך 2,500 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המבקש: עו"ד אלינור אדרי • ב"כ המשיבה: עו"ד יעקב מלכה, עו"ד לירון מלכה • עו"ד חיים שכטר עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין