KSP, מקמעונאיות האונליין הגדולות בישראל, הפסיקה לפרסם מחירים ומוצרים בזאפ ותמשיך לפרסם בגוגל שופינג בלבד ובאתר שלה. KSP היא קמעונאית האונליין עם מספר הגולשים הגדול בארץ, 3.68 מיליון משתמשים ייחודיים בחודש. אתר האינטרנט שלה הרחיב את פעילותו ב-2018 ומוכר מגוון רחב של מוצרים, מחשמל ועד רהיטים וצעצועים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"יצאנו מזאפ לפני כשבוע", אומר אביחי שכטר, סמנכ"ל KSP. "זו החלטה עסקית. אנחנו מוציאים על זאפ מאות אלפי שקלים בחודש, על עשרות אלפי פריטים. זו תקופה עדינה מבחינת תקציבים ואנחנו חושבים בדיוק על מה להוציא את הכסף. החלטנו אסטרטגית להביא צרכנים לערוך את החיפושים אצלנו באתר, ואם כבר מתווך - אנחנו מעדיפים להתמקד בגוגל שופינג כי שם העתיד וגם כי עלות ההמרה (עלות עסקה ממוצעת שנעשתה דרך הפלטפורמה - מ.ק) יותר משתלמת".
2 צפייה בגלריה
מחסן ksp
מחסן ksp
מחסן של KSP. "מעדיפים להתמקד בגוגל שופינג"
(צילום: ksp)
גוגל השיקה בישראל את גוגל שופינג באפריל 2018. כל השחקנים הגדולים שנמצאים בזאפ מפרסמים גם בגוגל שופינג. מדובר בכלי שמופיע לגולש בעת שהוא מחפש מוצר בגוגל. בתוצאות החיפוש מופיע סטריפ של תוצאות בסגנון זאפ, עם מחיר ותמונות וקישור לאתר. כמו בזאפ, גם כאן כל הקמעונאים משלמים לגוגל על הצגת המחירים שלהם. ההבדל מבחינת הצרכנים: בגוגל אין דירוג לפי מחיר. תצוגת המחירים והמוצרים היא אקראית, או קשורה בגורם ששילם יותר לגוגל.

"אלגוריתם חכם יותר"

לדברי שכטר, "גוגל שופינג מייתר את הצורך בזאפ. האלגוריתם של גוגל חכם לאין ערוך מהאלגוריתם של זאפ, הוא יודע לכוון לאיזה מוצר הלקוח מתכוון, בלי שצריך להיכנס לעוד עמוד. זה יותר זול לחנויות. גם הכלים שהוא מספק לקמעונאים טובים יותר. אתה עובד שם עם תקציב ומשלם לפי החזר השקעה, בעוד שבזאפ זה לפי קליקים. שווה לנו לשים את הכסף בגוגל שופינג".
בעולם, גוגל מפתחת כבר שנים את עולם השוואות המחירים, בעיקר בגלל המתחרה אמזון. רוב הצרכנים בארה"ב משווים מחירים בתוך אמזון, שהיא מרקט פלייס (אתר שמאגד כמה "חנויות" או מוכרים). גם KSP שואפת שצרכנים יחפשו אצלה ולא דרך "מתווך". "אנחנו מוכרים בשמים, משקולות, מחשבים ואופניים. הצרכנים יכולים לערוך את החיפוש אצלנו באתר, יש בו הכל והמחירים נמוכים. כל דבר כזה נוגס בנתח של הפלטפורמות המתווכות", אומר שכטר.
2 צפייה בגלריה
זהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס המחזיקה בזאפ
זהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס המחזיקה בזאפ
זהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס המחזיקה בזאפ
(צילום: מוטי קמחי)
למרות עזיבת KSP, הפופולריות של זאפ השוואות מחירים עדיין גבוהה. מדובר באתר מקבוצת זאפ (ששייכת לאייפקס) שלה 22 אתרים. פלטפורמת השוואות המחירים מציגה למעלה ממיליון וחצי מוצרים בכ-700 קטגוריות. לאחרונה היו פרסומים שפוטרו בקבוצת זאפ הכוללת את האתרים זאפ, רסט, דפי זהב ומתחתנים 100 מ-450 העובדים, אך לא פוטרו מזאפ השוואת מחירים.
באייבורי, שמפרסמת בזאפ וגם בגוגל שופינג, אמרו כי "זאפ עדיין יותר נוחה ברמת הדירוגים כי רואים את המחיר הנמוך למעלה. בגוגל מסדרים תוצאות לפי מי שמשלם יותר".
מנגד, בכירה במתחרה של KSP אמרה כי "בזאפ יש דירוג שמחביא אמיתות חשובות כמו יבוא מקביל ללא אחריות, שמוצג גבוה בגלל מחיר נמוך. גוגל שופינג מבקש מאיתנו תקציבים הרבה יותר גבוהים מזאפ: מאות אלפי שקלים בחודש, אבל מניב תוצאות יותר חיוביות בהחזר ההשקעה".