המשק ממשיך להתאושש ממשבר הקורונה, אך קצב הפעילות עדיין לא חזר לרמתו לפני חודש מרץ. בעוד בתקופת הסגר צנח השימוש בכרטיסי אשראי, שמהווה אינדיקציה חשובה להיקף הפעילות במשק, בשיעור של עד 50% לעומת ימי שגרה, הרי שמאז נפתח המשק נרשם שיפור משמעותי בנתונים. עם זאת, מהנתונים העדכניים (נכון לשלשום) עולה כי ההוצאה בכרטיסי אשראי עדיין נמוכה ב-10% לעומת התקופה טרום המשבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הענף שרושם את ההתאוששות המשמעותית ביותר הוא המסעדות, שחזרו להיפתח בחודש האחרון. היקף השימוש בכרטיסי אשראי במסעדות נמוך כעת "רק" ב-20% לעומת טרום המשבר, כשבחודש מאי הוא היה נמוך בכ-60%.
3 צפייה בגלריה
אנשים לא מקפידים על עטיית מסיכות בקניון הדר ירושלים
אנשים לא מקפידים על עטיית מסיכות בקניון הדר ירושלים
הענף שרושם את ההתאוששות המשמעותית ביותר הוא המסעדות, שחזרו להיפתח
מנגד, המיתון לא פגע בענפי החשמל, הביגוד והריהוט שדווקא רושמים עלייה של 10%-20% בהיקף השימוש בכרטיסי אשראי לעומת השימוש טרום המשבר. עם זאת, ניתן להעריך שמדובר בביקושים למוצרים שונים שהצטברו בתקופת הסגר והשתחררו כעת, מאחר שבזמן הסגר עצמו ירד השימוש בכרטיסי האשראי בענפים אלו במעל 50%.
הענף שעשה את השיפור הדרמטי ביותר בחודש האחרון הוא הדלק והתחבורה. היקף השימוש בכרטיסי אשראי בתחומים אלה חזר בימים האחרונים כמעט להיקפיו המלאים טרום המשבר, בעוד בחודש מאי הוא היה נמוך ב-50% לעומת טרום המשבר.
הענף שעדיין לא מצליח להתרומם הוא התיירות מפני שעדיין לא ניתן לטוס לחו"ל. היקף ההוצאות על תיירות נמוך ביותר מ-60% לעומת טרום המשבר. עם זאת, תחום תיירות הפנים מתחיל להתעורר.

עלייה במספר החוזרים לעבודה, ירידה בשכר הממוצע

ומה לגבי העובדים במשק? נתוני שכר העובדים למאי מעידים על שיפור משמעותי במספר החוזרים לעבודה לעומת אפריל, אך מנגד גם על ירידה בשכר הממוצע. מנתוני חברת מס"ב, שמפעילה את המערכת המרכזית להעברת תשלומים בישראל, עולה כי מספר מקבלי המשכורות בחודש מאי עמד על 3.19 מיליון, עלייה של יותר מ-200 אלף איש לעומת מקבלי השכר באפריל.
עם זאת, מדובר עדיין בנתון הנמוך בכמעט 11%, שהם 390 אלף איש, לעומת ממוצע מקבלי השכר בארבעת החודשים טרום המשבר (דצמבר 2019 - מרץ 2020).
הבשורה הפחות טובה היא שנכון לחודש מאי עמד השכר הממוצע נטו על 7,051 שקל, נמוך ב-3% לעומת השכר הממוצע באפריל וכן נמוך ב-1% לעומת השכר הממוצע בארבעת החודשים טרום המשבר. השחיקה בשכר הממוצע נובעת מכך שלא מעט מהאנשים שהוחזרו לעבודתם לאחר החל"ת הוחזרו במשרות חלקיות. בנוסף, בחברות רבות בוצעו מהלכים של קיצוצי שכר בעקבות המשבר.
לפי הערכות, שחיקת השכר צפויה להתעצם בנתוני השכר של יוני, אז ייכנסו לתוקף קיצוצי שכר נוספים שנעשו. שחיקה בשכר הממוצע במשק צפויה רק להעמיק את המיתון, שכן היא מביאה לירידה בתחושת העושר של הציבור ומובילה לירידה בצריכה, שהיא חלק משמעותי מהצמיחה במשק.
לדברי משה וולף, מנכ"ל מס"ב, "נתוני שכר הנטו מעידים שהמשק הישראלי עדיין נמצא בעיצומו של משבר הקורונה, והחזרה לשוק העבודה איטית וחלקית בלבד. ענפים שלמים במשק עדיין סגורים או פועלים תחת מגבלות קשות, לפחות עד להקלות נוספות".