החזרה הקרטעת של ענף התעופה: בדיון שהתקיים הבוקר (א') בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ יעקב מרגי, דנו בכירי ענף התעופה ביכולת היישום של המתווה החדש לפתיחת השמיים שהחל בשבוע שעבר. יו"ר איגוד הטייסים, קברניט מידן בר, הזהיר: "רוב טייסי ישראל איבדו את הכשירות שלהם או יאבדו אותה כבר בימים הקרובים".
חברת התעופה היחידה שטסה כיום היא ישראייר. נציג אל על הצהיר כי החברה מתכננת להחזיר טיסות מטען מצומצמות החל מ-21 בספטמבר, ונציג ארקיע טען כי טיסות החברה יחזרו לקראת חגי תשרי.
1 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק בצל הקורונה
נתב"ג ריק בצל הקורונה
נתב"ג ריק בצל הקורונה
(צילום: AFP)
את הדיון פתח מנהל רשות התעופה האזרחית יואל פלדשו, שאמר כי " אנחנו לא פותחים את השמים, אלא בסך הכל המדינה מקלה על ישראלים ששבים ממדינות ירוקות. הדבר הזה לא מגדיל תנועה בצורה דרמטית, אבל זה מאוד חשוב לחברה הישראלית שעדיין פועלת. החברות האחרות עושות סימנים שהם גם מתחילות לטוס וגם אם לא הן לא יחזרו לפעילות שהייתה ערב המשבר זה חשוב לכשירות טכנאים וטייסים".
יו"ר איגוד הטייסים, קברניט בר, אמר כי "כשירות טייסים זה משהו שהוא בדרך כלל מורכב, אבל עכשיו הוא די פשוט. רוב טייסי ישראל איבדו את הכשירות שלהם או שיאבדו את הכשירות שלהם בימים הקרובים - כולל אני". מלבד ישראייר שעדיין טסה ליעדים בחוץ לארץ ובקו לאילת, אל על וארקיע מושבתות כבר חודשים ארוכים, כל אחת מסיבותיה.
בר הסביר את תנאי הרישוי הקפדניים להטסת נוסעים, הכוללים ביצוע אימון ומבחן סימולטור בכל חצי שנה, הליך שנפגע לחלוטין בקרב הטייסים הישראלים. "התנעת הכשירות לוקחת זמן רב ואנחנו לא בעולם נורמלי. לעשות היום סימולטור באמסטרדם זה לא פשוט. צריך לטוס, לנסוע ברכב, צריך להיות בקפסולות וישנו גם בידוד. הכשירות האווירית של טייסים ישראלים מתבצעת בחוץ לארץ לכל 1,000 הטייסים בחברות המסחריות. התעופה היא לא הסכנה ואנשים חוזרים למעגל העבודה. יש עניין אסטרטגי שלישראל אין עצמאות מלאה, כי הסימולטור בחוץ לארץ וחייבים במקביל להחזיר אנשים למעגל עבודה".
סמנכ"ל אל על, אמיר רוגובסקי, אמר כי בחברה ממתינים עדיין לאישור ההלוואה בערבות מדינה לפני שהחברה תחדש את טיסותיה המסחריות. "החברה ערוכה וטסה עד סוף חודש יוני לפי כללי הקורונה", אמר. "החל מיולי לא טסנו. יש מתווה עם האוצר ואנחנו מצפים ליישומו ואחרי שנקבל את ההלוואה ונחזיר את הכסף שאנחנו חייבים לנוסעים גם נחזור ללוח טיסות. החברה תחזור לטוס אחרי שיושלמו כל התנאים. אנחנו מקווים לטוס החל מה-21 בספטמבר עם מעט טיסות מטען ואולי מעט טיסות נוסעים מסוימות עדיין ללא טיסות סדירות".
גם נציג ארקיע הצהיר כי החברה, שמקורקעת החל מחודש מרץ, החלה בהכנות לקראת חזרה לפעילות. סמנכ"ל החברה, אהוד שבתאי, אמר כי "אנחנו עושים את כל הפעולות על מנת להצליח לטוס לקראת חגי תשרי - לשם אנחנו מכוונים. אנחנו בישורת האחרונה לקראת קבלת הלוואה בערבות מדינה וחתימה על הסכמים קיבוציים ואני מקווה שהשבוע דברים יתבהרו. הטייסים שלנו רובם אבדו את הכשירות, אבל אנחנו עושים טיסות למדריכים על המטוסים שלנו כך שאפשר להחזיר לכשירות טייסים בזמן קצר יחסית".