השערוריה נמשכת. שמונה חודשים לאחר שהוקצה הכסף, נמשך העיכוב בהעברת 100 מיליון שקל לעמותות המגזר השלישי. חלקן כבר חדלו מלפעול ואחרות מצויות בשיתוק רוב הפעילות. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, עצר היום (שני) את הדיון בוועדה ושוחח עם החשב הכללי באוצר, יהלי רוטנברג: "אנחנו מרגישים שעובדים עלינו, לא ניתן לזה להימשך".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
משבר הקורונה הביא למצוקה דרמטית של המגזר השלישי. המצוקה הכלכלית הובילה מצד אחד לעלייה בכמות מבקשי הסיוע בעמותות, ומצד השני לירידה משמעותית בהכנסותיהן שמגיעות בעיקר מתרומות. תשתיות הרווחה בארץ נשענות על המגזר השלישי, ובמידה והעמותות והארגונים לא יקבלו את התמיכה הכלכלית אותה הם מבקשים מהממשלה אנחנו עלולים לראות יותר ויותר משפחות רעבות, צעירים ובני נוער שמסתובבים ברחובות, קשישים נזקקים ובודדים והידרדרות של אוכלוסיות נוספות שנמצאות בסיכון.
2 צפייה בגלריה
אנשים מחפשים אוכל בפחים בצל משבר הקורונה
אנשים מחפשים אוכל בפחים בצל משבר הקורונה
מצוקה במגזר השלישי: הכסף לא מועבר לעמותות, יותר משפחות רעבות
(צילום: נדב אבס)
במהלך דיון בוועדת הכספים בנושא העמותות, ציינו משרד האוצר ומשרד המשפטים כי התמיכות השונות אומנם אושרו, אך השלמת התשתית הנדרשת בטרם יוקצו הכספים, תיארך עוד כשבועיים - שלושה, נוכח הצורך בסיום הקמת המערכת הממוחשבת, שכן מדובר בעמותות רבות שלא היו מעולם חלק מהגופים הנתמכים על ידי משרד האוצר.
חברי הכנסת בוועדת הכספים תקפו את משרד האוצר על העיכוב הגדול, נוכח כך שהכסף הוקצה לדרישת הוועדה עוד לפני שמונה חודשים. "זאת שערוריה", קבלו חברי הוועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה גם יחד.
במהלך הדיון, משביקשה הוועדה לקבל תשובות על העיכוב בהקמת המערכת, לא ידעו נציגי הממשלה, כולל נציג משרד האוצר, לציין תחת איזה משרד נמצא ממשל זמין שאמון על הקמת המערכת, האם תחת אגף החשב הכללי או תחת משרד אחר. נוכח הדברים, הוציא יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, את הוועדה להפסקה ושוחח עם החשב הכללי.
לאחר ההפסקה עדכן יו"ר הוועדה: "שוחחתי כעת עם החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג. הוא אמר לי שהוא לא מכיר את הנושא והוא יתן לי תשובה תוך שעה. אני מרגיש כמו רבים מחברי הוועדה שפשוט עובדים עלינו. חייבים לשחרר שכר לעובדי העמותות. אנחנו לא יכולים להשלים כלכלית עם המציאות הזאת. אחכה לתשובת החשב הכללי, אבקש להעבירה לחברי הוועדה, יתכן שנקיים ישיבה מיוחדת נוספת אם זה לא יסתדר. אני מאשים את משרד האוצר בכך שעד עכשיו לא עבר הכסף. לא נעבור על זה לסדר היום, נקווה לתשובה חיובית. מבחינתנו זה לא יימשך עוד".
2 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
גפני: "אנחנו מרגישים שעובדים עלינו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מנכ"ל "מנהיגות אזרחית", ארגון הגג של המגזר השלישי, רון ברקאי: "קרן הסיוע מיועדת לארגונים החברתיים. אלו עומדים בחוד החנית במאבק בקורונה ובמשבר הכלכלי מזה כמעט שנה שלמה. קרן הסיוע עברה כחוק בסוף יולי 2020 והכסף עדיין לא הועבר לעמותות. המפתח ליציאת המשק מהמשבר הוא עמותות וארגונים מקצועיים שישתמשו בכספי הסיוע להרחיב את העזרה והשירותים שהם מעניקים לאוכלוסיות הכי חלשות בישראל".