עיכוב במסירת כ-70 אלף דירות והפסד תוצר למשק של 4.56 מיליארד שקל בחודש. כך עולה מאומדן הנזק לענף הבנייה ולמשק, אם יוחלט על איסור כניסה לישראל של פלסטינים ובהם 65 אלף עובדים בענף הבנייה.
הממשלה שוקלת לנקוט צעדים אלה, לאחר ששבעה תושבי בית לחם נדבקו בקורונה, והוטל עליה סגר. את אומדן הנזק חישבו כלכלני התאחדות הקבלנים בוני הארץ במענה לפניית כלכליסט ו-ynet. בענף הבנייה והתשתיות כ-300 עובדים בסך הכל, 65 אלף מהם תושבי הרשות הפלסטינית. בנוסף, בענף הבנייה יש עוד כ-16 אלף עובדים זרים מסין, טורקיה ומזרח אירופה.
3 צפייה בגלריה
אתר בנייה אשדוד
אתר בנייה אשדוד
אתר בנייה באשדוד. עיכוב במסירת דירות
(צילום: ישראל יוסף)
עובדים אלה מועסקים במלאכות חיוניות, בין היתר כמנהלי עבודה ובמקצועות הנחוצים לבניית שלד של בניין. אין מספיק ישראלים שיכולים להחליף אותם, לכן חוסר של עובדים אלה יגרום בהכרח לעצירת פרויקטים לבנייה. הבנייה תורמת 80 מליארד שקל לתוצר בשנה, 66% מיוחס לעובדים פלסטינים.
בינואר בוטלה כניסה מתוכננת של כ-2,000 עובדים אזרחי סין בגלל מגיפת הקורונה. בעקבות זאת הוארכה אשרת השהייה של 1,000 עובדים סינים שהיו אמורים לעזוב. מסיבה דומה, בפברואר בוטלו מיונים לכ-400 עובדים ממולדובה ואוקראינה. עד עתה היו אלה מכות קלות, אך סגירת מעברי הגבול מהרשות הפלסטינית לישראל היא כבר סיפור אחר - שעלול לגרום למשבר בענף הבנייה.

החשש: קבלני הביצוע יקרסו

על פי האומדן של הקבלנים, מניעה של כניסת פלסטינים תגרום לעצירת עבודה של 125 אלף עובדים ישראלים. מאחר שהמעסיקים מחויבים לשלם את משכורות העובדים, הנזק הכספי נאמד בכ-92 מיליון שקל ביום. מידי שנה מתחילה בנייה של כ-50 אלף דירות שבנייתן מסתיימת תוך כשנתיים וחצי בממוצע. להערכת הקבלנים, עצירת פרויקטים כתוצאה ממחסור בעובדים תגרום לעיכוב בבניית כ-70 אלף דירות. בנוסף, התוצר השנתי של ענף הבנייה הוא 80 מיליארד שקל. 66% ממנו נובע מהעסקתם של פלסטינים, ומכאן חישבו הקבלנים כי מניעת כניסתם תגרום להפסד תוצר של 4.6 מיליארד שקל בחודש.
לנזקים הכלכליים שהענף עלול לספוג כתוצאה ממחסור בכוח אדם, נוספו נזקים כתוצאה מקשיים ביבוא מוצרים חיוניים לענף מסין. יש מוצרים שמיוצרים בהתאמה לפרויקט, ואותם מזמינה חברת הבנייה בשלב התכנון, כך שאין להם מוצר מדף חליפי כדי לייצר תחליף נדרש תכנון נפרד שאורך זמן. הבעיה היא במיוחד באבנים שמשמשות לחיפוי בניינים - כ-7% מהן מיובא מסין. כמו כן, 20% מהמעליות מגיעות מחברת יונדאי הדרום קוריאנית, שלה יש מפעל בסין.
3 צפייה בגלריה
נגיף קורונה בית לחם כנסיית המולד
נגיף קורונה בית לחם כנסיית המולד
סגר על בית לחם בגלל הקורונה
(צילום: AFP)
הקבלנים חוששים כי קבלני ביצוע לא יוכלו לעמוד בעיכובים מתמשכים - וחלקם עלולים לקרוס. תוצאה של קריסת כמה חברות בנייה עלולה להוות אבן דומינו שתוביל לקשיים גם בבנקים, המספקים ערבויות למיזמי הבנייה למגורים. כדי למנוע את התממשות התסריטים האלה, הקבלנים דורשים מהממשלה להעביר את רוב העובדים הפלסטינים למסלול לינה בישראל לתקופה מוגבלת, בכפוף לאישור מערכת הביטחון.
כמו כן, הם מבקשים לקבוע כי איחור במסירת דירה או איחור בהשלמת מיזמי בנייה ציבורית ותשתיות איננו בשליטת היזם ולא מהווה הפרת חוזה. כך ניתן יהיה למנוע את תשלומי הפיצויים הקבועים בחוזים אלה ולמנוע קריסה המונית של חברות בנייה.

"קבלנים רבים לא יחזיקו מעמד"

בתוך כך, ללא קשר לקורונה, לקראת פורים תוכנן סגר על השטחים. בעקבות זאת קוראים בהתאחדות לשר הביטחון, נפתלי בנט, לבטל את הסגר על רקע המצב החריג. נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר שהוא חושש כי "קבלנים רבים לא יחזיקו מעמד. הממשלה חייבת להתערב ולמנוע פגיעה אנושה בענף הבנייה והתשתיות".
לדבריו, "אני מודאג מאוד מהאפשרות שנראית ריאלית כעת, לפיה ניכנס לתקופת עצירת בנייה של דירות ומיזמי תשתית שאיש לא יודע כמה ארוכה תהיה. יש כאן השפעה רוחבית, שתגיע להפסד תוצר והשקעות נרחב למשק. חשוב שהממשלה תקבע כעת החלטות שיגנו על הענף - וימנעו פגיעה ארוכת טווח בקבלנים ובציבור רוכשי הדירות".
3 צפייה בגלריה
פועל בניין פלסטיני
פועל בניין פלסטיני
פועל בניין פלסטיני
(צילום: AFP)
סרוגו העריך כי "עצירת עבודות תקשה מאוד על חלק לא קטן מקבלני ישראל לשרוד סערה כזו. חלק גדול מהם לא יוכל לעמוד בגזרה של עצירת תזרים ההכנסות ותשלום פיצוי ללקוחות על האיחור שיגרם בשל עצירת העבודות".
הוא הוסיף כי "על הממשלה לקבל מיידית החלטה לכלול את מגפת הקורונה ככלל בחוק מכר דירות, המאפשר איחור במסירת דירה בשל אירוע שאינו תלוי בקבלן, וכך גם לגבי חוזי ביצוע בנייה במיזמי תשתית. אנחנו גם מציעים לצורך הפחתת הנזק, להעביר חלק גדול מעובדי הבניין הפלסטינים למסלול לינה בישראל, שהיה רחב בעבר, בכפוף לבדיקה ואישור של כל אחד מהם על ידי מערכת הביטחון. הפעולות הללו יפחיתו דרמטית את הפגיעה בציבור ובקבלנים ויאפשרו להכיל את האירוע".