"אנחנו נמצאים מול אלפי לקוחות שעוברים מולנו, וחשופים לנגיף שמסתובב בינינו. אני מרגישה חסרת ביטחון, אני מאוד רוצה להתחסן", כך אמרה הבוקר לאולפן ynet אילנית מדרי, קופאית בסניף של רשת יינות ביתן בראש העין. לדבריה, "אף אחת מאיתנו לא חוסנה, והרבה מהעובדים ברשת נמצאים בבידוד. אני מכירה גם כאלה שנדבקו".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"זו תחושה של הפקרות, ששוכחים אותנו", שיתפה מימי בכר, קופאית בסניף של רשת יוחננוף בתל אביב. "הגענו למצב שאנחנו מפחדים להגיע לעבודה, שלא נדבק. המוטציה החדשה הזאת עוד יותר מפחידה. אנחנו לא יודעים מה לעשות. אנחנו מחכים לתשובה של משרד הבריאות".
מה המסר שלך לאנשי משרד הבריאות שמחליטים מי יתחסן? "תתחשבו בנו. אנחנו פוגשים כל יום אלפי לקוחות כאן, אנחנו חשופים יותר לנגיף מן הסתם. אנחנו עובדים חיוניים, אנחנו אמורים לקבל את זה. המון אנשים מורידים את המסכה, שמים אותה על הפנים. אנחנו משתדלים להקפיד אבל יש כאלה שעדיין מורידים את המסכה וזה מפחיד".
את מכירה כאלה שנדבקו בסופר? "כן. אני נדבקתי בקורונה, והדבקתי גם את הבנות שלי. אני אמא חד-הורית. נדבקתי בעבודה מלקוח שרצה לשאול על מוצר. הוא היה חולה, לא ידענו מזה, לא היו לו שום סימנים. כלום. הוא היה עם מסכה למטה".
1 צפייה בגלריה
ציבור הקונים בהוד השרון
ציבור הקונים בהוד השרון
עומסים בקופות בסופרמרקט בימי הסגר
(צילום: יאיר שגיא)

איום בסכסוך עבודה

לאחרונה איימו עובדי הסופרים בהכרזה על סכסוך עבודה והפסקת פעילות רשתות המזון, אם לא תתקבל דרישתם לקבל תעדוף בחיסונים. ראש חטיבת המסחר בהסתדרות, ראובן פרי, המייצג את ועדי עובדי רשתות המזון המאוגדים, שלח מכתב לפרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות, פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, ודוד פלר, מנכ"ל משרד הכלכלה, בו הוא קורא לחסן את עובדי הסופרים, שעבודתם הוגדרה על ידי המדינה כחיונית לצורך אספקת מזון לכלל האזרחים.
המכתב חושף כי "בקרב עובדי רשתות המזון התרחשו הדבקות של מאות עובדים ואלפים רבים מהם נדרשו לבידוד אשר פגע בבריאותם ושיבש את חייהם ושל משפחותיהם". פרי ביקש במכתב "לתעדף בחיסונים את כל הקופאיות ועובדי הסניפים בסופרים", ומחה על כך ש"שכחו את העובדים המוחלשים ביותר, המשתכרים בשכר נמוך ביותר, אשר נמצאים בחזית מאבק הקורונה כנותני שירותים בכל ימות השנה ובמיוחד בימי הסגרים וההגבלות שביניהם, מזה כעשרה חודשים".
במכתב צויין כי "עובדים אלה נפגשים עם אלפי לקוחות מידי יום ועושים עבודתם נאמנה בשליחות ובשירות חיוני בעתות חרום", וכי "הרשויות אף צמצמו את התחבורה הציבורית ובשל כך העובדים נדרשים להגיע למקומות עבודתם באוטובוסים צפופים וחשופים גם בדרכם להידבקות וסיכון בריאותי".
פרי מאיים כי אם "בקשה זו לא תיענה, ההסתדרות תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה, ובכלל זה הכרזה על סכסוך עבודה והפסקת פעילות רשתות המזון. כמו גם מתן הוראה במסגרת סכסוך העבודה לנטישת כל מקומות העבודה בכל הסופרמרקטים".
תגובת משרד הבריאות: "הקופאיות לא נכנסות לקבוצות התיעדוף בשלב זה. כמובן שמי מהם/מהן מעל גיל 50 יכול להתחסן ככל אזרח בן גילם".