בישראל החל בימים האחרונים מבצע החיסונים נגד קורונה, כמו גם בבריטניה ובארה"ב. אלא שבעוד שתהליך חיסון האוכלוסייה צובר תאוצה ביותר ויותר מדינות מערביות, שחותמות על הסכמים במאות מיליוני דולרים עם חברות התרופות, נראה כי במדינות עניות יותר התמונה הרבה יותר מעורפלת ולא ממש ברור מי זכאי להתחסן ומתי זה יקרה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך למשל בדרום אפריקה ובברזיל, שתי מדינות גדולות שהקורונה פגעה בהן קשות. "המצב פה הוא לא פשוט. יש דיבורים אבל אף אחד לא יודע מה קורה ומה הולך לקרות", מתאר הרב שניאור נפרסטק, מקהילת חב"ד ביוהנסבורג בריאיון לאולפן ynet הבוקר (רביעי), את חוסר הוודאות השורר בדרום אפריקה סביב סוגיית החיסונים. "מדברים שאולי באמצע 2021 וגם ממש לא ברור מי יקבל ואיך זה יעבוד".
2 צפייה בגלריה
מסכות מסכה ב דורבן דרום אפריקה נגיף קורונה
מסכות מסכה ב דורבן דרום אפריקה נגיף קורונה
העשירים יתחסנו לפני העניים. הקורונה בדרום אפריקה
(צילום: רויטרס)
לדבריו, לפי המצב בשטח, נראה כי העשירים הם אלה שיתחסנו קודם והתושבים הפחות מבוססים יאלצו להמתין. "מערכת הבריאות הפרטית מאוד מפותחת במדינה ומדברים שחברות הביטוח הפרטיות ידאגו ללקוחות שלהן לפני שהמדינה תדאג לצערנו לכלל האוכלוסייה. אני מבוטח באופן פרטי פה, אני לא לוקח סיכון, יש לי ברוך השם אישה וילדים ואנחנו לא סומכים על מערכת הבריאות הכללית.
"הייתי עושה סוג של הפרדה בין הציבור הכללי לקהילה היהודית. בקהילה היהודית יש מודעות מאוד גבוהה, הקהילה היהודית מאוד מאוחדת ומלוכדת פה. וראשי הקהילה, בראשות הרב הראשי גולדשטיין, נמצאת בהתייעצות מתמדת עם פרופסורים, מומחים".

"ישראלים רוצים להגיע לארץ כדי להתחסן"

הוא מספר כי בקהילה היהודית ובקרב הישראלים יש מי שחושב להגיע לישראל כדי להתחסן, אך הוא ככל הנראה לא יעשה זאת. "יש ישראלים שאומרים: 'אנחנו לא מחכים לשום דבר, בהזדמנות הראשונה שתתאפשר לנו לבוא לארץ לקבל את החיסון, נעשה את זה'. התקשורת מתעסקת בזה, אבל הדברים לא כל כך ברורים. והאמת, שבציבור הכללי אנשים הרבה יותר מוטרדים מהמצב הכלכלי שלהם. דרום אפריקה מבוססת מאוד על תיירות, וכמעט שנה שאין תיירים".
2 צפייה בגלריה
 עדיין לא חתמו עם אף אחת מחברות החיסונים. חופרים קברים למתים מקורונה. ברזיל
 עדיין לא חתמו עם אף אחת מחברות החיסונים. חופרים קברים למתים מקורונה. ברזיל
עדיין לא חתמו עם אף אחת מחברות החיסונים. חופרים קברים למתים מקורונה. ברזיל
(צילום: AP)
גם בברזיל, כך נראה, שורר בלבול בקרב עשרות מיליוני האזרחים בנוגע למועד תחילת החיסונים. לטענת בני קליין, תושב ריו דה ז'נרו, לפי הדיווחים האחרונים במדינה יש כוונה להתחיל את החיסונים באמצע פברואר 2021, בעוד כחודשיים.
"כמובן שאנחנו לא יודעים בדיוק מה יקרה כי זה רק צפי, עדיין לא חתמו על חוזה עם אף אחת מהחברות הגדולות שמייצרות את החיסונים", הוא אומר בריאיון לאולפן ynet. "הם במו"מ עם כמה מהחברות, מקבלים כל מיני מחירים וצפי ייצור, כי יש חברות שאומרות שייצרו 42 מיליון חיסונים עד יולי 2021 ויש אחרת שתייצר 110 מיליון. יש לנו גם פה ייצור חיסונים מאוד גדול בברזיל. ברזיל היא יצרנית החיסונים הכי גדולה באמריקה".
למרות המצב, לדבריו הוא בינתיים לא חשב על האפשרות להגיע לארץ להתחסן וגם לא שמע יהודים או ישראלים שמדברים על כך. "אבל, כן, בהחלט אני בטוח שיש אנשים ששוקלים את זה. נשמע לי הגיוני לגמרי שאם ישראל תתחיל להפיץ את החיסון לפני ברזיל, אז יהיו אנשים שיחליטו שאם הם יכולים, הם יעשו את זה. לפי הצפי, זה נראה שאוטוטו מתחילים לתת את החיסונים ושייקח בין שנה לשנה וחצי כדי לסיים לחסן את כל האוכלוסייה".