רגע לפני הבחירות: ועדת שרים לענייני מקרקעין, בנייה ודיור אישרה את דרישת משרד הבינוי והשיכון להקצות תקציב לסבסוד דירות בפריפריה בגובה 600 מיליון שקל לשנה הקרובה, במסגרת תוכנית דיור במחיר מופחת של שר השיכון, יעקב ליצמן. זאת לאחר מספר חודשים של שיתוק, במהלכם משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עיכבו פרסום מכרזים לבנייה של כ-6,000 דירות ביישובי הפריפריה, וקידמו מכרזים רק באזורי מרכז הארץ, שם אין בהכרח צורך בתמיכה ממשלתית.
לפני כחודש סיכמו משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה כי ניתן לאשר את התקציב למרות תקופת הבחירות, אולם חילוקי דעות עם מפלגת כחול לבן בלמו את העלאת האישור לוועדה. כעת, כאמור, הושגה הסכמה והתקציב אושר בוועדת השרים שבראשה עומד ליצמן.
1 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
שר השיכון יעקב ליצמן
(צילום: אבי מועלם)
במסגרת התוכנית, יינתנו מענקים בגובה של 40 אלף שקל לרוכשי דיור מופחת ומענקים בגובה של 60 אלף שקל לקבלנים עבור סבסוד פיתוח המגרשים שעליהם יבנו את הפרויקטים למגורים. לפי הסיכום עם משרד האוצר, התקציב יחושב באופן שבו על כל יחידת דיור שתימכר באזורים בהם ניתנים המענקים, יתוקצב משרד השיכון בהקצאת מענק.
התוכנית למתן מענקים לרוכשי דירה במסגרת דיור מופחת תיושם כבר מעתה ועד 2023, והיא מיועדת לזכאי משרד השיכון הרוכשים דירה במסגרת התוכנית באזורים שבהם מחיר הקרקע, ללא הוצאות פיתוח, נמוך מ-100 אלף שקל ליחידת דיור (ללא מע"מ). המענק מותנה בבעלות על הדירה במשך 5 שנים ממועד קבלת המפתח. לפי המשרד, המטרה היא לחזק את הפריפריה ולהביא אוכלוסייה חדשה לאזור, לדוגמא בערים שדרות, קריית שמונה, אופקים, בית שאן, טבריה, נתיבות, דימונה, עכו, סחנין, נצרת ועוד.
אשר לסבסוד פיתוח ליזמים, במסגרת התוכנית יסובסדו ליזמים הוצאות פיתוח בסך של 60 אלף שקל ליחידת דיור במתחם שבו מחירי הקרקע, ללא הוצאות פיתוח, נמוכים מ-50 אלף שקל ליחידת דיור. לחילופין יינתנו 40 אלף שקל ליחידת דיור במתחם שבו מחירי הקרקע ללא הוצאות פיתוח גבוהים מ-50 אלף שקל ליחידת דיור (אך לא עולים על 100 אלף שקל ליחידת דיור).
במשרד השיכון מציינים כי תוספת זו היא בנוסף לסבסוד הוצאות הפיתוח הניתן לבנייה במתחם, ככל שהוא מצוי בישוב בו מוענק סבסוד פיתוח בהתאם להחלטת הממשלה למתן תמריצים באזורי עדיפות לאומית. תוספת הסבסוד תחול בכל מכרז דיור מופחת, אשר חוברת המכרז לגביו תפורסם עד 31.6.2021. בשלב זה, הסבסוד ילך ויפחת ב-10,000 שקל בכל שנה. יצוין כי סבסוד פיתוח ומענקי רוכשים היו קיימים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן ונכללו במסגרת מכרזי הקרקע בשנים 2020-2015.
מנכ"ל משרד השיכון, יאיר פינס, מסר: "לאחר חודשים קשים של הקפאה שנכפתה על השיווקים בפריפריה, אישור התקציב לסבסוד ומענקים מהווה בשורה גדולה. התקציב יאפשר להגדיל את מלאי יחידות הדיור ולהחיות את ענף הדיור המהווה קטר צמיחה למשק הישראלי".